U heeft vier jaar lang bij het UMC Utrecht gewerkt. Op welk terrein heeft u uw grootste stempel kunnen drukken?
‘Naast de reguliere bedrijfsvoering heb ik mij veel bezig gehouden met een onderwerp dat mij na aan het hart ligt, namelijk gastvrijheid. In de vorm van een cultuurprogramma en niet als éénmalige actie. Dus geen korte workshop over gastvrijheid organiseren of de medewerkers een paar dagen op cursus sturen. Het betekent dat de gastvrije benadering van een ieder die door de draaideuren van het UMC Utrecht komt centraal moet staan. Dit uiteraard naast het leveren van top medische zorg. Daar is een grote commitment voor nodig vanuit het hele bedrijf en zeker vanuit de raad van bestuur, want zo’n verandering gaat niet vanzelf.’
Hoe heeft u dat voor elkaar gekregen?
‘Eigenlijk door gewoon te doen. De raad van bestuur stelde de ambitie dat het UMC Utrecht één van de meest gastvrije ziekenhuizen van Nederland zou worden en liet de invulling daarvan, zoals je mag verwachten in een decentraal georganiseerd bedrijf, over aan de verschillende divisies. Als Facilitair Bedrijf wilden we graag een voorbeeld stellen en hebben als eerste stap middelen vrijgemaakt en een projectorganisatie opgezet. Leidinggevenden werden als toekomstig trainers intensief opgeleid. Wat mij betreft zit de sleutel uiteindelijk in voorbeeldgedrag, positieve feedback en complimenteren, stevig borgen en samen doen. Dit geldt voor leidinggevenden en medewerkers, maar ook voor zorg en niet zorg afdelingen.Het was mooi om te zien dat na verloop van tijd de medische divisies ons complimenten kwamen geven over het effect van onze aanpak: ze vonden dat medewerkers van het Facilitair Bedrijf trotser, opener, opmerkzamer en vriendelijker waren geworden. Het inspireerde hun om het onderwerp gastvrijheid hoger op de agenda te zetten.’
Wat wordt uw rol bij Facilicom?
‘Wij gaan met zorgbedrijven in de care en cure samenwerken om tot de beste oplossingen voor het facilitaire bedrijf te komen. Niet alleen in traditionele dienstverlening als de schoonmaak of de shared services, maar als strategisch partner. Met een aparte functie binnen het directieteam voor de zorg, profileert Facilicom zich uitdrukkelijk als partner.’
Waar moet ik dan aan denken?
‘In de langdurige zorg spelen andere dingen dan binnen de ziekenhuizen. Organisaties in de care sector hebben momenteel grote uitdagingen op het gebied van vastgoed. Wij hebben de expertise om op strategisch niveau mee te denken. We ontwikkelen bijvoorbeeld met zorginstellingen servicepakketten die het vastgoed aantrekkelijk maken voor mensen uit de doelgroep ook na het scheiden van wonen en zorg. In de cure zijn weer andere oplossingen nodig. Ziekenhuizen gaan strategische samenwerkingsverbanden aan en specialiseren zich in ziektebeelden. Maximale efficiency in medische zorg en ondersteunende processen, veiligheid en gastvrijheid schreeuwen om voorrang. Ons Zorgsupport concept, waarbij artsen en verpleegkundigen maximaal ontlast worden en alle niet medische handelingen door allround ‘gastvrijheid medewerkers’ worden gedaan, kan een goede oplossing zijn. Een nog integralere oplossing is het oprichten van een gezamenlijk facilitair bedrijf, zoals we nu bijvoorbeeld hebben met het Admiraal de Ruijterziekenhuis.’
Wat is de ambitie van Facilicom?
‘Dat is heel helder. Wij willen de nummer een positie binnen de markt veroveren.’