De declaratiebepalingen van de NZA zijn aangescherpt. Een voorwaarde voor declaratie is dat de zorgverlener die de diagnose stelt, altijd persoonlijk contact moet hebben met cliënten. De behandelaar moet de tijd die hij of zij aan een cliënt besteedt registreren, zodat de zorgverzekeraar dit kan controleren. De codering in de declaratie van de zorg is een eerste stap die de NZa zet om transparant te maken wat verzekerd is en wat niet.
Vastgoed
Nieuw in de declaratiesystematiek is dat de kosten voor het vastgoed, de normatieve huisvestingscomponent (NHC), opgenomen zijn in de tarieven voor de deelprestaties verblijf. Eerder werd een vast budget voor vastgoedkosten met de zorgverzekeraar afgesproken. Daarnaast wordt de DBC-productstructuur uitgebreid met vier deelprestaties: verblijf zonder overnachting, electro-convulsie therapie, ambulante methadonverstrekking en de beschikbaarheidcomponent crisis. Een andere wijziging in de systematiek is het verwijderen van enkele hoogste tijdsklassen van behandelgroepen.
Problemen met de tijdregistratie zoals in de thuiszorg is gebeurd, verwacht brancheorganisatie GGZ Nederland niet. ‘Wij doen dat al in de praktijk,’ zegt GGZ Nederland – woordvoerster Welmoed van Rijs. ‘De tijdregistratie wordt achteraf ingeboekt en niet, zoals in de thuiszorg, onder tijdsdruk ter plekke. Op die manier houdt de zorgverlener voldoende tijd voor de patiënt.’
Minister
De NZa laat weten ‘in 2013 scherp te kijken naar transparantie in de GGZ bij zorgverzekeraars en -aanbieders. Daarnaast adviseert de NZa de minister om het onderscheid tussen verzekerde en niet verzekerde zorg de komende jaren nog duidelijker te maken.’ (Zorgvisie – Carolien Stam / foto ANP Koen Suyk)
Lees ook
‘Meer crisisopnames ggz door eigen bijdrage’
Winst in ggz verdampt door hoge kapitaallasten
Verzekeraars gaan ggz-instellingen straffen
Ggz mijlenver achter met resultaatgegevens
De dbc-registratie vindt plaats op basis van bestede tijd, maar theoretisch bekeken worden bij het bepalen van de kostprijs van een dbc ook andere (indirecte) kosten meegenomen waardoor inefficiëntie in het systeem niet direct wordt afgestraft. Hoe wordt dit deel vervolgens toegewezen aan verzekerde of onverzekerde zorg?
Dit verhaal over de tijdsregistratie in de GGZ gaat volledig over de klinische zorg. De poliklische zorg kent al een tijdsregistratie en ja die kost tijd (die niet gedeclareerd mag worden, ook niet de instrumenten die daar voor nodig zijn zoals de it hardware en software. Een poliklinische dbc bestaat volledig uit de bestede tijdsregistratie en aan de bestede tijd is het te ontvangen geld gekoppeld.
De Nza ,met zijn burocratiegenen ,die zelf het transpiratie-zout in de pap niet verdient ,maar wel elke vinger daarin wil hebben , wordt steeds grappiger, met deze voorstellen van meer transparantie in de transpiratie van behandelaars en werkenden. Gaat de Nza een tijdsmeter in dienst nemen met een prikklok en moet dit een Nza gekeurde drs . zijn die de titel chrono-GRAAF mag voeren. Nog even en de chirurgen en gynaecologen moeten voldoen aan een Nza-genormeerde dbc- registratie van de tijdsspanne
en ook tijds-panne , bijvoorbeeld van en bij een bevalling of snedige caesar-therapie samen met een effectiviteitsmeting ,ook van het langjarige eindresultaat . Registratie van hoeveel ambtenaren er bij de Nza werken zou een goed voorbeeld zijn hoe te registreren !! De transparante uitkomst zou dan echter het vermoeden van ene LUNS, kunnen, bevestigen : BIJNA DE HELFT!! q.e.d.
p.s. 2e kamerleden zouden allemaal hun tijdsbesteding moeten registreren en vooral hoeveel tijd dit in beslag neemt ten opzichte en ten koste van de beschikbare werktijd. Zelfs bij bezoeken aan Overzeese gebieden worden geen WERKTIJDEN geregistreerd .
Omdat WERKEN daar een vaak onbekend werkwoord is en de 2e kamerleden natuurlijk hun door ons betaalde gastheren niet willen ontrieven ?? Wie controleert de 2e-kamerleden in dezen ?? Zouden belastingbetalers onder aftrekbare voorwaarden en met overheidssubsidie (toch eigen geld) niet ook zo`n transparantiecontrolerende instantie mogen instellen die een vinger in de pap heeft ?
Welke vinger laat ik het liefst in het MIDDEN !!
Ik hoor Rutte vrijdag bij nieuwsuur zeggen dat de bureaucratie in de zorg niet door de overheid komt, maar door management lagen in de instellingen. NZA geen overheidsinstelling?
1.En mag de GGZ hulpverlener/ verleenster ook overminuten declareren als het een lastige casus betreft?
2.Wie betaalt de extra tijd die gemoeid is met het registreren van zorgminuten?
Nu zijn we al jaren bezig om de minutenregistratie in de thuiszorg af te schaffen omdat dit zoveel administratieve lasten voor de zorgverlener kost, en hierdoor zorgverleners zelfs het vak verlaten. Stelt de NZa dit plan nu in de GGZ voor. Jammer dat men niet leert van ervaringen (en frustraties) uit andere sectoren.