Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

ActiZ nuanceert onderzoek onterechte bijbetalingen

Mark van Dorresteijn
Het onderzoek van de Consumentenbond naar onterechte bijbetalingen in de ouderenzorg is onvolledig en onnodig kwetsend. Dat stelt werkgeversorganisatie ActiZ na een vervolgonderzoek naar de onderzoeksmethode en de uitkomsten van het Consumentenbondonderzoek.
ActiZ nuanceert onderzoek onterechte bijbetalingen

De waarheid ligt veel genuanceerder volgens ActiZ. Zo blijkt uit het vervolgonderzoek door onderzoeksbureau Advisaris dat de gebruikte informatie door de Consumentenbond in meer dan de helft van de gevallen niet volledig was. Met name de schriftelijke informatievoorziening van zorgorganisaties richting cliënten lijkt onvoldoende te zijn. Op basis daarvan oordeelt de Consumentenbond dat de genoemde citaten uit het onderzoek niet conform de richtlijnen van het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) zijn. De werkwijze in de praktijk blijkt bij de meeste zorgorganisaties meer in lijn met de richtlijnen. Meestal betrof het echter de informatievoorziening die onvoldoende was en laat de praktijk volgens de zorgorganisaties een genuanceerder beeld zien. In 66 procent van de 175 gevallen hebben de zorgorganisaties zich direct bereid verklaard om aanpassingen in de informatievoorziening en/of werkwijze te doen, waarbij de rechten voor de cliënt duidelijker beschreven zullen worden. ‘In dat opzicht heeft het onderzoek een zuiverend effect gehad’, stelt het onderzoeksbureau.

Maatwerk

ActiZ concludeert dat de landelijke richtlijnen voor zorgorganisaties niet eenduidig is, waardoor bij zorgorganisaties onduidelijkheid ontstaat over de juiste uitleg van de regels. Een aantal zorgorganisaties signaleert dat de huidige gedetailleerde regelgeving niet meer van deze tijd is. Er zijn niet méér regels nodig, maar juist minder. Daarnaast is ruimte nodig voor maatwerk om afspraken met individuele cliënten te maken. ActiZ directeur Aad Koster: ‘Wat goede zorg is laat zich niet vertalen in gedetailleerde regelgeving of afspraken over “de hoeveelheid balletjes in de soep” en de sobere inrichting van een kamer. Het zijn de behoeften en wensen van cliënten die tellen bij het maken van afspraken over de zorg die gedurende de laatste levensjaren geboden wordt. Ruimte voor individuele afspraken en het kunnen bieden van diversiteit zijn hierbij van belang. We willen niet dat cliënten allemaal in hetzelfde “Oostblok-interieur” wonen en daarom willen we het gesprek openen over terechte bijbetalingen van cliënten.’

Meerwaarde van onderzoek

ActiZ maakt daarover graag afspraken met de Consumentenbond en cliëntenorganisaties. ActiZ treedt daarbij graag op samen met de consumentenorganisatie zodat de onderzoeken van de Consumentenbond ook meerwaarde hebben voor de zorgaanbieders.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.