Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

NMa beboet taxibedrijven in ziekenvervoer

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
De NMa heeft boetes opgelegd aan drie Rotterdamse taxibedrijven en zes van hun leidinggevenden. De vervoerders verdeelden de markt van gehandicapten-, zieken- en ouderenvervoer onder elkaar.
NMa beboet taxibedrijven in ziekenvervoer

De NMa heeft boetes opgelegd aan drie Rotterdamse taxibedrijven en zes van hun leidinggevenden. De vervoerders verdeelden de markt van gehandicapten-, zieken- en ouderenvervoer onder elkaar.

Miljoenenboete

De Rotterdamse Mobiliteit Centrale kreeg een boete van 8,3 miljoen euro. Betrokken onderdelen van de BIOS-groep kregen samen een boete van 643.000 euro. IJsselsteden Taxi Combinatie kreeg slechts duizend euro boete omdat dit bedrijf in november 2010 failliet is gegaan. Gelet op de rol die zes leidinggevenden van de drie bedrijven bij de overtredingen hebben gespeeld, kregen zij boetes tot 120.000 euro per persoon. Alle drie de bedrijven en de leidinggevenden zijn in beroep gegaan tegen de NMa-uitspraak.

Afspraken over aanbestedingen

Taxi-onderneming RMC sloot met de andere twee ondernemingen twee overeenkomsten waarin zij afspraken maakten over wie van hen in de regio Rotterdam zou inschrijven bij aanbestedingen van contractueel taxivervoer. RMC en IJsselsteden kwamen tot een afbakening van “thuismarkten” die zij over en weer zouden eerbiedigen. Voor verschillende situaties werkten zij uit wie welke klant mocht benaderen en wanneer zij zouden overleggen over al dan niet inschrijven. RMC en IJsselsteden spraken bovendien af dat zij niet voor andere ondernemingen in onderaanneming zouden werken. Deze afspraak duurde van 18 december 2007 tot 27 augustus 2010. In de overeenkomst tussen RMC, BIOS en een gemeenschappelijke dochteronderneming namen partijen de clausule op dat zij niet zouden bieden op opdrachten in de regio Rotterdam waarvoor een van betrokken taxiondernemingen het vervoer reeds regelde. Ook spraken zij af met elkaar te overleggen, onder meer om nieuwe opdrachten van tevoren te verdelen. Deze afspraak duurde korter, van 17 april 2009 tot 1 maart 2011.

Beperking concurrentie

Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van de NMa: ‘Als twee ondernemingen van te voren bepalen wie van de twee voor welke opdrachten in de regio zal inschrijven, dan wordt de onderlinge concurrentie uitgeschakeld. Een opdrachtgever heeft dan minder keuze en krijgt een verkeerd beeld van het werkelijke aanbod op de markt.’

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.