Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

‘SVB negeerde aankomende pgb-chaos’

Mark van Dorresteijn
De Sociale Verzekeringsbank (SVB) kon in oktober 2014 al weten dat de uitbetaling van pgb’s een chaos zou worden. Volgens twee vooraanstaande IT-experts was het toen al glashelder dat de uitbetaling tot problemen zou leiden.
‘SVB negeerde aankomende pgb-chaos’
Foto: ANP - Roos Koole

Zelfstandig ICT-adviseur Tonny Wildvank, voormalig contractmanager overheden bij Capgemini, en ICT-ondernemer René Veldwijk van de Ockham Groep zijn beiden als deskundigen gehoord door de commissie-Elias die mislukte ICT-projecten bij de overheid onderzocht. Voor de uitzending van Nieuwsuur van vanavond bekeken zij interne onderzoeksrapporten van de SVB over de invoering van het nieuwe pgb-systeem. Een van de rapporten is een IT-audit, die Deloitte in oktober 2014 afrondde in opdracht van de SVB. Veldwijk: ‘Als je het rapport met een enigszins deskundig oog leest, dan denk je: dit gaat nooit afkomen in tweeënhalve maand.’ Tonny Wildvank: ‘Ik zou van zo’n rapport schrikken. Alle alarmbellen hadden moeten afgaan bij VWS en SVB.’

Showstoppers

Volgens de SVB zijn er geen showstoppers geconstateerd door Deloitte in het rapport. Volgens de deskundigen is dat vreemd, omdat het rapport geen conclusies trekt over het computersysteem van de SVB. De experts merken juist dat het nieuwe systeem overhaast is ingevoerd. De SVB kreeg volgens Nieuwsuur pas in juli 2014 de opdracht om de betaling van pgb´s te verzorgen. Veldwijk vindt juli 2014 veel te laat om tot een goed resultaat te kunnen komen. ‘Wil je dat goed doen, dan moet je zeker twee tot drie jaar van tevoren beginnen met het bouwen van een nieuw systeem, zeker omdat het zo complex is met verschillende partijen, wetten en ministeries.’

Gebruikerstest

Een andere oorzaak voor de problemen lijkt het ontbreken van een grondige gebruikerstest. Belangenorganisatie Per Saldo stelt dat met het huidige systeem pas vorige week voor het eerst is getest. Budgethouder Corina Heijstek was een van de testers: ‘Vorig jaar heb ik wel meegedaan aan een pilot, maar dat was niet met het huidige systeem. In de pilot moesten we al onze contracten en declaraties opsturen en ging de SVB dat handmatig invoeren.’ Daarbij werden heel veel fouten gemaakt. Budgethouders die daarover klaagden, kregen volgens Heijstek van de SVB te horen: ‘Straks als het geautomatiseerd is, is dat probleem verholpen.’

2 REACTIES

  1. Wie is politiek verantwoordelijk voor SVB?
    We hebben een staatssecretaris die niet wil terugkijken en geen overzicht wil geven van de beslismomenten, mogelijke showstoppers en de waarschuwingen.
    En op 17/2 informeert Van Rijn dat de achterstand is weggewerkt, terwijl op 20/2 RTLnieuws meldt dat er nog 87.800 zorgverleners wachten op uitbetaling.
    Wannéér trekt Van Rijn zélf zijn conclusies, of wacht hij tot hij gedwongen wordt door de Tweede Kamer?

  2. Lees alle reacties
  3. De SVB wist al in januari dat het trekkingsrecht hoe dan ook door zou gaan. Waarom dan niet alles van de bestaande klanten inventariseren en gebruiksklaar maken!!! Dit had de helft gescheeld. En dan hadden de zorgverleners met een opting in tenminste gewoon betaald kunnen krijgen, dor een druk op de knop

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.