Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

Schippers bezorgd over stijging kosten ggz

Bart Kiers schrijft zowel over cure als care. Zijn aandachtsvelden zijn de ziekenhuizen, medisch specialisten, wijkverpleging en ouderenzorg.
Minister Edith Schippers van VWS kan zich in hoofdlijnen vinden in het advies van de commissie-Meurs over het hoofdbehandelaarschap in de ggz. Maar ze maakt zich wel zorgen over de stijgende kosten in de ggz.
Schippers bezorgd over stijging kosten ggz
Foto: ANP

Al jaren bakkeleien ggz-aanbieders en zorgverzekeraars over wie in de ggz hoofbenahdelaar mag zijn. Dat is belangrijk voor de financiën, want alleen de hoofdbehandelaar mag dbc’s openen, sluiten en declareren. De commissie-Meurs, aan het werk gezet door Schippers, maakt een einde aan deze twist.  Volgens de commissie hebben zorgverzekeraars door een gebrek aan inzicht in de kwaliteit van zorg hun toevlucht hebben genomen tot een beperkte lijst van beroepsbeoefenaren die hoofdbehandelaar mogen zijn. De commissie, die deze week het rapport Hoofdbehandelaarschap in de ggz als noodgreep‘ presenteerde, vindt dit een verkeerde oplossing. De commissie stapt af van het begrip ‘hoofdbehandelaarschap ggz’, omdat dit te veel is verbonden aan degene die inhoudelijk verantwoordelijk is voor de zorg. Volgens de commissie draait het in de ggz tegenwoordig meer om degene die verantwoordelijk is voor de coördinatie van de behandeling en introduceert daarom de ‘regiebehandelaar’. De brancheorganisaties in de ggz moeten samen een kwaliteitsstatuut opstellen waarin per behandeling staat aan welke eisen zo’n regiebehandelaar moet voldoen.

Kosten ggz

Schippers kan zich vinden in deze oplossing. Ze schrijft aan de Tweede Kamer dat dit in principe een einde maakt aan de huidige situatie waarin voornamelijk de klinisch psycholoog of psychiater hoofdbehandelaar mogen zijn in de gespecialiseerde ggz. Wel maakt ze zich zorgen over stijging van de kosten in de ggz. Ze wil niet dat alleen ‘de duurst betaalde zorgverleners regiebehandelaar zijn’. De minister vindt dat uit het oogpunt van betaalbaarheid en controleerbaarheid de regiebehandelaar degene moet zijn die dbc’s opent en sluit. Maar het kan niet zo zijn dat ‘ineens elke zorgverlener zo maar dbc’s gaan openen’. In het kwaliteitsstatuut moet aandacht zijn voor doelmatigheid, zodat de passende regiebehandelaar wordt ingezet.

Kwaliteitsstatuut ggz

De bedoeling is dat het kwaliteitsstatuut op 1 januari 2017 af moet zijn. Alleen zorgaanbieders die voldoen aan de eisen van het kwaliteitsstatuut komen dan voor vergoeding van zorg in aanmerking. De minister wil de reikwijdte van het kwaliteitsstatuut beperken tot de curatieve ggz. Voor ggz die valt onder de huisartsenzorg en de Wet langdurende zorg is het dus niet verplicht. Bij ondersteuning vanuit de Wmo blijven gemeenten sowieso vrij om eigen kwaliteitseisen te stellen. Voor de zorginkoop van 2016 heeft Schippers de Nederlandse Zorgautoriteit gevraagd de huidige regels rond het hoofdbehandelaarschap met een jaar te verlengen.

GGZ Nederland

GGZ Nederland ziet veel in het nieuwe perspectief dat het kwaliteitsstatuut dat leidend zal zijn bij de zorginkoop. Voor zorgverzekeraars is het dan niet meer nodig om extra eisen te stellen over hoofdbehandelaarschap. Wel moet er nog veel werk worden verzet. Het kwaliteitsstatuut moet nog worden opgesteld en verwerkt in de regelgeving.

Zorgverzekeraars Nederland

Ook Zorgverzekeraars Nederland kan zich vinden in deze lijn. ZN wijst er wel op dat van aanpassing van het inkoopbeleid van zorgverzekeraars pas sprake is als het kwaliteitsstatuut inhoudelijk helemaal is uitgewerkt en verankerd is in wetgeving. Dat moet al per 1 januari 2016 geregeld zijn, zodat zorgverzekeraars per 1 april de nieuwe eisen kunnen opnemen hun inkoopbeleid.

Geestelijke gezondheidszorg

De artikelen gaan onder andere over de diverse zorgorganisaties, beddenreductie, e-health en de bekostiging.
Bekijk het dossier

3 REACTIES

  1. Schipper zorgt ervoor dat zorgverleners vooral bezig zijn met administratie (verschillende kwaliteitseisen per gemeente) en helemaal niet meer aan zorg toekomen. Er zijn genoeg signalen dat zorginstellingen vooral kijken hoe ze het beste financieel kunnen overleven en hoe ze aan alle administratieve eisen kunnen voldoen. Een goede behandeling van cliënten is ondertussen van ondergeschikt belang. Het beleid van Schippers leidt tot een boost van mistanden en problemen in de zorg,. Helaas zit haar trots haar in de weg om dit te erkennen en bij te sturen.

  2. Lees alle reacties
  3. Minister Schippers is ”geld ziek” Doet zich voorkomen als of zij Nederland als enige ministerie bestuurt. De echte waarheid is dat voor deze minister dat gezondheid minder telt. Het is VVD in bijzonder die van de gezondheidszorg markt heeft gemaakt met als gevolg ondubbelzinige markten met torenhoge kosten voor aanbesteding en administratieve fun. Patienten moet langer wachten op ziekenhuiszorg. Plaatsen o.a. in de GGZ zijn moeilijk bereikbaar. Dit zelfde ministerie moedigt alcohol aan door het toestaan van vele reclames elke week in de folders. Druggebruikers worden getollereerd met alle gevolgen. Voor voetbalgeweld moet de belastingbetaler opdraaien en de voetballers gaan met miljoenen naar huis. En zo kunnen we even doorgaan. Het MORAAL is bij Ministerie van VWS helemaal zoek!

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.