Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Cliëntenkoepel geschokt over gedrag gemeenten

Illya Soffer, directeur van cliëntenorganisatie Ieder(in), vindt het ronduit schokkend dat tientallen gemeenten de uitspraken van de rechters aan hun laars lappen. ‘Zomaar schrappen van hulp mag niet. Daar zijn de rechters heel duidelijk over geweest. Toch gebeurt het nog steeds op grote schaal.’ De Tweede Kamer heeft al een debat aangevraagd over de kwestie.
Cliëntenkoepel geschokt over gedrag gemeenten
Foto: ANP Koen Suyk

De koepelorganisatie van chronisch zieken en mensen met een beperking heeft al meer dan tweehonderd meldingen binnen over gemeenten die de Wmo niet volgens de regels uitvoeren. Ondanks de vele rechtszaken die vorig jaar december over het stopzetten of verminderen van huishoudelijke hulp zijn gevoerd, gebeurd het steeds opnieuw dat geen gedegen onderzoek wordt uitgevoerd.

Bezwaarprocedure

Stoffer: ‘Verder houden de gemeenten zich vaak ook niet aan de voorgeschreven procedures. Als de gemeente de hulp stopzet of vermindert moet ze hierover een officieel besluit versturen, waartegen mensen bezwaar kunnen maken. Ook dit gebeurt niet. Vaak sturen gemeenten gewoon een standaardbrief waarin staat dat de hulp stopt en dat men voortaan zelf de hulp moet regelen en betalen.  Eventueel tegen een gereduceerd tarief. Hierdoor hebben heel veel mensen het gevoel dat het stoppen van hulp een voldongen feit is, waartegen ze niets kunnen doen.’

Onderzoek

Uit de meldingen blijkt dat veel gemeenten de medewerkers van het schoonmaakbedrijf of de zorgaanbieder laten vaststellen hoeveel hulp iemand nog nodig heeft. Zij vertellen de cliënt vaak simpelweg dat er minder geld beschikbaar is en dat er even gekeken moet worden hoe dat het beste geregeld kan worden. Soffer: ‘Van een serieus onderzoek naar de persoonlijke situatie is daarbij geen sprake. Laat staan dat mensen weten dat ze ook een onafhankelijke cliëntondersteuner mogen meenemen naar dit gesprek en dat er een verslag van het gesprek moet worden gemaakt.’

Mondige mensen

Soffer constateert dat veel gemeenten op hun schreden terugkeren zodra iemand bezwaar aantekent of aankondigt naar de rechter te stappen. ‘Dus de mondige mensen krijgen dan alsnog hulp. Maar voor de andere mensen in die gemeente verandert er niets. En dat zijn vaak de kwetsbaarste mensen die niet weten dat bezwaar maken loont of niet de puf hebben om zich hiertegen te verzetten. De ongelijkheid die hierdoor ontstaat is onaanvaardbaar.’

Parlement

De Tweede Kamer is geschrokken van het aantal bezwaarschriften dat is ingediend bij gemeenten over het veranderen of stopzetten van de huishoudelijke hulp. Daarom wil een aantal Kamerfracties nog voor de zomer hierover een Kamerdebat. CDA en PVV hebben een debat aangevraagd en dat wordt door D66, SP en GroenLinks ondersteund.

Transitie langdurige zorg

De AWBZ gaat in delen over naar de Wmo en de Zorgverzekeringswet. Ook de Participatiewet en de Wet jeugdzorg worden gedecentraliseerd. Hoe verloopt deze enorme stelselwijziging?

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.