Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

Patiënt heeft baat bij vrije contractering

Michiel Lugt
De NZa vindt dat de nieuwe regels al ver gaan. Meer opleggen of afdwingen in het contracteerproces is geen oplossing voor een eventuele scheve machtsbalans.
Patiënt heeft baat bij vrije contractering
Foto: NZa

De NZa toont weinig daadkracht, betoogt Eric Bassant in zijn commentaar op Zorgvisie.nl. Hij vraagt zich af of door de nieuwe regels van de NZa de machtsbalans tussen zorgverzekeraars en zorgaanbieders wel verschuift. Hij lijkt voorstander van grotere interventie in de contractering en het opleggen van een format voor de onderhandelingen. Opmerkelijk.

De NZa vindt dat de nieuwe regels al ver gaan. Wij bemoeien ons met een contracteerproces dat partijen zelf moeten invullen. Meer opleggen of afdwingen in het contracteerproces is geen oplossing voor de discussie over de machtsbalans. Waar het ons om gaat, is dat de patiënt het beste af is. En de patiënt is er niet bij gebaat als de NZa strakke regels voor de contractering gaat opstellen.

Inkoop van zorg

Zorgverzekeraars kopen zorg in namens hun verzekerden. Zij zijn niet verplicht elke zorgaanbieder te contracteren, net zo min als een zorgaanbieder verplicht is een contract af te sluiten met een zorgverzekeraar. Zorgverzekeraars hebben daarbij een zorgplicht: zij moeten betaalbare, goede en bereikbare zorg inkopen voor hun verzekerden.

Die zorgplicht handhaaft de NZa. Eerder dit jaar onderzochten we de naleving van de zorgplicht in drie deelsectoren van de eerste lijn. In de verloskunde, logopedie en fysiotherapie bleken voldoende contracten afgesloten. Wij hebben geen signalen dat dat voor de huisartsenzorg anders is.

Natuurlijk ziet de NZa ook dat de contractering niet soepel verloopt. Als zorgaanbieders en zorgverzekeraars vechtend over straat gaan, is dit slecht voor de patiënt. Die moet erop kunnen vertrouwen dat verzekeraar en aanbieder zich er samen voor inzetten dat hij goede zorg krijgt. Daarom heeft de NZa nu bepaald dat verzekeraars eerder hun inkoopbeleid bekend moeten maken én dat aanbieders en verzekeraars voor elkaar bereikbaar moeten zijn. Dit kunnen we handhaven, bijvoorbeeld via aanwijzingen. Maar veel liever willen we dat partijen er samen uitkomen.

Voor de patiënt

De patiënt wordt er niet beter van als de NZa op de stoel van partijen gaat zitten door de contracteervoorwaarden in te vullen. We willen juist alle ruimte bieden aan maatwerk dat nodig is voor kwalitatief goede zorg tegen een redelijke prijs. Veel klachten van aanbieders gaan over de verschillende voorwaarden die verzekeraars stellen om de kwaliteit van zorg in kaart te brengen. Het zou goed zijn als zorgaanbieders en verzekeraars zich samen inspannen om kwaliteitsstandaarden te ontwikkelen. Daarmee kunnen de onderhandelingen soepeler verlopen en meer over kwaliteit gaan.


Michiel Lugt, manager Transparantie en Zorgplicht NZa

3 REACTIES

  1. Zorgverzekeraars moeten zorgvuldig calculeren.Het geld groeit niet aan de bomen.
    Ruim 120.000 mensen betalen hun premie niet maar maken wel gebruik van ons zorgsysteem.Zij moeten nog ruim 837 miljoen euro betalen.
    De thuiszorg (verpleging)wordt nu betaald door de basisverzekering.Zoals U weet bestaat de AWBZ niet meer, de WLZ is hiervoor in de plaats gekomen.
    Vriendelijke groet
    zie ook facebook stgeerstelijnsklinieken.nl

  2. Lees alle reacties
  3. ‘ Het zou goed zijn als zorgaanbieders en verzekeraars zich samen inspannen om kwaliteitsstandaarden te ontwikkelen. Daarmee kunnen de onderhandelingen soepeler verlopen en meer over kwaliteit gaan’.

    Maar de woordvoerder van de NZa vergeet te melden dat het uiteindelijk de verzekeraar is die contracteert en onder welke condities. De NZa kan wel willen, maar niet doorzetten voor wat betreft de verzekeraars!

    En de woorvoerder van de NZa vergeet ook te melden dat de NZa toeziet op het navolgen van het BKZ per segment. Vooraf is nimmer te zien welke patiënt duurder is dan gemiddeld, dus drukt de verzekeraar op de te maken kosten van iedere verzekerde.  En daar is de zorgaanbieder ook de dupe van.  En dan kan je kwaliteitsnormen, richtlijnen en standaarden ‘samen’ vastleggen wat je wilt, het bijbehorende prijskaartje legt toch de verzekeraar op aan de zorgaanbieder. Onder toezicht van de NZa. Het MBI en per 2016 de MBH dient daartoe als afschrikwekkend wapen.

    Hoezo dan spreken over kwaliteit? De prijs blijft bepalend!

     

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.