Ambulance Amsterdam gaat iTask inzetten voor het registreren en analyseren van incidenten. Bij incidenten kan gedacht worden aan bedrijfsongevallen, medicatiefouten, agressie en geweld, fouten in de samenwerking met derden (ketensamenwerking) en fouten in de informatieoverdracht, maar ook aan zaken als materiaalschade. Er wordt gebruik gemaakt van de minimale dataset VIM, opgesteld door AZN (Ambulance Zorg Nederland). Het registreren en analyseren van incidenten vormt de basis voor de wettelijk verplichte VIM procedure Veilig Incident Melden.
Geavanceerder systeem
Bij veel Regionale Ambulance Voorziening (RAV’s) in Nederland is de software om incidenten te melden ooit gegroeid vanuit een roosterprogramma waar later een intranetomgeving bij werd gevoegd. De Ambulancedienst is op zoek gegaan naar een geavanceerder systeem en heeft na een afweging tussen meerdere leveranciers voor Infoland gekozen. De laagdrempeligheid van het nieuwe meldsysteem gaf daarbij de doorslag.
Meer grip
Door de inzet van iTask van Infoland verwacht Ambulance Amsterdam meer grip te krijgen op de registratie en afhandeling van diverse meldingen en incidenten die direct gerelateerd zijn aan mobiele zorg. Vanuit de analyses kunnen bovendien gedegen risicoberekeningen worden gemaakt. Ambulance Amsterdam bewijst hiermee dat het denken vanuit een integrale kwaliteitsgedachte een sterke basis vormt voor veiligheids- en risicomanagement.