Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Omring test app tegen medicatieproblemen

Het Omring thuiszorgteam in Schagen test sinds kort het Rode Vlaggeninstrument: een app waarmee zij waarnemingen op het gebied van medicatieveiligheid rapporteren. De app helpt medicatieproblemen bij cliënten voorkomen door de thuiszorg te verbinden met huisarts en apotheek.
Omring test app tegen medicatieproblemen

‘Verzorgenden en helpenden zien cliënten thuis en zijn daardoor de ogen en oren van andere zorgprofessionals, zoals de huisarts en de apotheker. Op basis van hun waarnemingen kunnen andere zorgverleners veel toekomstige ellende door medicatie voorkomen’, aldus Eric Hiddink, die de app bedacht samen met Carolien Sino, Instituutsdirecteur Verpleegkundige Studies Hogeschool Utrecht.

App

Judith van Leeuwen, wijkverpleegkundige van Omring, test de app in de praktijk en legt uit hoe de app werkt: ‘De verzorgende ziet bijvoorbeeld een cliënt met een bloedneus. Zij kan hier eenvoudig een melding van maken op de iPhone, door op een afbeelding van het menselijk lichaam te klikken en te scrollen naar de juiste waarneming, de rode vlag. Eventueel kan zij een foto toevoegen. De melding komt binnen bij de wijkverpleegkundige en de zorgcoördinator (EVV) van de cliënt. Door de app ontstaat een duidelijk overzicht van de klachten van een cliënt, doordat de rode vlaggen/meldingen in een overzicht staan.  De zorgcoördinator neemt indien noodzakelijk contact op met coördinerend wijkverpleegkundige, apotheek of huisarts.’

Vroegsignaleren

In Schagen is Aouktje Kaspers,  apotheker, betrokken bij de testperiode. ‘De verzorgenden zien de cliënten thuis en zijn de oren en ogen van bijvoorbeeld apotheker en huisarts. Door rapportage van de problemen die de thuiszorg constateert bij het gebruik van medicijnen, kunnen op voorhand medicatiegerelateerde problemen worden voorkomen. Deze vroegsignalering  zal de medicatieveiligheid van de cliënten ten goede komen.’

Volgens Hiddink zijn de medewerkers enthousiast. ‘Dat komt denk ik omdat we het werk zo gemakkelijk mogelijk proberen te maken. Het is de bedoeling dat de app de registratiedruk laat afnemen. Het werkproces verandert niet. Maar er is wel minder schrijfwerk, minder gedoe.’

De markt op

Tijdens de testperiode mogen de thuiszorgmedewerkers commentaar geven op de app. Verder onderzoeken Sino en Hiddink de meldingen via de app. ‘De rapportage gebeurt nu op een andere manier. We zijn benieuwd wat dat voor resultaten oplevert’, aldus Hiddink. ‘Meer meldingen? Betere meldingen? Andere meldingen? Daarna willen we nog een pilot uitvoeren in een complexere organisatie met meer verschillende zorgverleners. Hopelijk kan de app in het najaar de markt op.’

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.