Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Rivas bouwt zorgportaal voor patiënt

Mark van Dorresteijn
Rivas Zorggroep geeft patiënten halverwege 2015 toegang tot een online patiëntportaal. De patiënten kunnen daar bijvoorbeeld online afspraken maken en hun medisch dossier inzien.
Rivas bouwt zorgportaal voor patiënt
Foto: ANP - Roos Koole

De zorggroep werkt sinds april 2014 met RED, het Rivas Elektronisch Dossier, van ChipSoft. RED is het eerste ketendossier van Nederland en wordt gebruikt in het ziekenhuis, verpleeghuizen, de thuiszorg, de ggz en revalidatiecentra.

Zorgportaal

Paul van den Hout, senior projectmanager ict bij Rivas, vertelt dat patiënten via het systeem inzage krijgen in lab-uitslagen en het medisch dossier. ‘Dat vereist een andere werkwijze van specialisten. Patiënten zullen beter op de hoogte zijn, waardoor de gesprekken inhoudelijker gevoerd kunnen worden.’ Van den Hout verwacht niet dat de specialisten eenvoudiger taalgebruik zullen toepassen omwille van de patiënt. ‘Artsen gebruiken de medische terminologie om een diagnose zo goed mogelijk te verwoorden. Daardoor zullen termen in het dossier staan die patiënten misschien niet direct begrijpen. Aan de andere kant weten patiënten heel goed om te gaan met Google.’

In het zorgportaal kunnen patiënten straks ook zelf afspraken maken met een artsen. ‘In het systeem kiezen zij zelf een datum en tijd voor de afspraak.’

RED in Zorgvisie

In het novembernummer van Zorgvisie magazine vertellen RED-programmamanager Roger van Driel en Paul van den Hout, senior projectmanager ict bij Rivas, uitgebreid over het nieuwe systeem en de veranderde werkwijze die daarmee gepaard ging.

 

 

 

 

 

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.