Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Drie succesfactoren voor m-health volgens Schippers

Mark van Dorresteijn
Om m-health een regulier onderdeel van de zorg te maken, moeten we volgens minister Schippers op een drietal thema’s focussen. Dat stelt Schippers in een conceptreactie op het groenboek m-gezondheidszorg.
Drie succesfactoren voor m-health volgens Schippers
Foto: ANP - Martijn Beekman

Het groenboek draait om mobiele vormen van e-health en is op 10 april 2014 uitgebracht door de Europese Commissie. Doel is om met verschillende belanghebbenden vast te stellen welke belemmeringen er bestaan bij de brede toepassing van m-health en om vast te stellen hoe het potentieel van m-health het best kan worden benut. Volgens Schippers vormen drie thema’s prioriteit voor onderzoek, innovatie en implementatie.

1. Koppeling met zorgsystemen

Belangrijkste succesfactor voor implementatie en opschaling is de inbedding van m-health in zorgsystemen. Er is daarom meer inzicht nodig in de knelpunten die nu bestaan in de manier waarop de zorg is georganiseerd en die ervoor zorgen dat m-health toepassingen niet gebruikt (kunnen) worden. Deze knelpunten kunnen op diverse gebieden liggen, zoals vergoeding, schotten tussen verschillende zorgonderdelen, of het gebrek aan financiële prikkels.

2. Opleiding en kennis

De tweede factor is educatie. Wanneer zorgverleners en patiënten onbekend zijn met de mogelijkheden van m-health en weinig kennis hebben over goed gebruik, dan vormt dat een belemmering voor de toepassing van m-health. ‘Zowel zorgaanbieders als patiënten zijn vaak niet op de hoogte van wat er momenteel al gebeurt en welke toegevoegde waarde deze toepassingen voor hen kunnen opleveren. De beschikbaarheid van goede en betrouwbare informatie over bijvoorbeeld digitale gezondheidsgegevens en gezondheidsapps is van groot belang om deze belemmering weg te nemen. Training en pilots in de praktijk kunnen ervoor zorgen dat zorgprofessionals meer gebruik maken van m-health in de zorg voor hun patiënten. Een andere belangrijke mogelijkheid die apps kunnen bieden, is de inhoudelijke educatie van zorgprofessionals.’ Schippers heeft het daarbij ook over vormen van serious gaming waarbij de patiënt wordt uitgedaagd om trouw medicatie in te nemen.

3. Effect van de apps

Voor smartphones bestaan duizenden gezondheid- en welnessapps. Het is vooralsnog onduidelijk wat deze toepassingen toevoegen aan de kwaliteit van leven van de gebruiker. Volgens Schippers is het belangrijk dat er daarom meer onderzoek komt naar de effecten en resultaten van deze apps. Dit is de derde succesfactor. Om inzicht te krijgen in kwaliteit en kosteneffectiviteit van m-healthtoepassingen wil Schippers gebruik maken van Health Technology Assessment. ‘Deze informatie is van groot belang, zowel voor het vertrouwen van de gebruikers als de vergoeding door zorgverzekeraars.’

Nationaal versus Europees

De opschaling en implementatie van elektronische zorg bestaat uit nationale en Europese aspecten. De inrichting van zorgsystemen en de vergoeding/bekostiging van m-health zijn bij uitstek nationale gelegenheden, vindt Schippers. Op Europees niveau ziet zij ruimte voor gegevensbescherming en beveiliging van gegevens. Daarbij moet rekening worden gehouden met het feit dat de opslag en deling van gezondheidsgegevens over de Europese grenzen kan reiken. Verder ziet Schippers graag dat onderzoek en innovatie op Europees niveau worden ondersteund, inclusief uitwisseling van best practices en kennis op het terrein van m-health.

Apps

Zorgverleners en patiënten maken steeds vaker gebruik van medische apps op hun smartphone of tablet. Apps maken zorgregistratie en zelfmanagement eenvoudiger.
Bekijk het dossier

 

1 REACTIE

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.