Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Ecd-leveranciers willen meer regie voor patiënt

Mark van Dorresteijn
Ontwikkelaars van elektronische cliëntendossiers focussen op samenwerking in de keten, uniforme standaarden en persoonlijke gezondheidsdossiers. Zij willen dat cliënten meer regie kunnen nemen in het zorgproces. Dat blijkt uit een uitgave van M&I-partners waarin elf ecd-leveranciers hun visie geven op de doorontwikkeling van het elektronisch cliëntendossier (ecd).
Ecd-leveranciers willen meer regie voor patiënt
Foto: iStock

In het visiedocument komen elf leveranciers aan het woord: Adapcare (Pluriform Zorg), Cormel IT (QIC), De Heer Software (PlanCare), ECARE (Puur), Nedap (ONS), Nedercare (MoreCare4), PinkRoccade Healthcare (mijnCaress), Symax (MeXtra), TTS (ResidentWeb), UNIT4 (Cura) en VCD (Vinova). Zij vertellen over hun visie, het aanbod, de koppelingen en welke randvoorwaarden daarvoor nodig zijn.

Eigen regie centraal

Nagenoeg alle leveranciers stellen dat zij ervoor willen zorgen dat de cliënten meer mogelijkheden krijgen om zelf regie te voeren over het zorgproces. Meer informatie en betere communicatie tussen alle partijen is daarbij cruciaal. Op dit moment worden nog niet alle mogelijkheden maximaal benut, stelt M&I Partners, maar dat gaat niet lang meer duren. Denk aan verdere integratie tussen het ecd, e-health en domotica, de samenwerking en uitwisseling met externe pgd’s  en uniforme standaarden voor goede ketensamenwerking.

Verantwoordelijkheid

Als straks alle informatie van een patiënt in een ecd of pgd staat, is het de vraag wie er verantwoordelijk is voor de juistheid. M&I Partners legt uit dat er nog geen standaarden zijn voor hoe er omgegaan moet worden met de privacy. ‘Wie krijgt bijvoorbeeld welke toegang tot het ecd en wie beslist dit? Wanneer data vanuit het ecd ontsloten wordt met het pgd, hoe wordt dan de privacy geborgd? Deze vragen over privacy en verantwoordelijkheden gaan in de komende jaren beantwoord worden. De ecd’s moeten over slimmere toegangs- en autorisatiemogelijkheden gaan beschikken (denk aan biometrie of pasjes). Maar veelal zullen aanpassingen in processen en gedrag van medewerkers en cliënten nodig zijn.’

1 REACTIE

  1. Als kennispartner (Novire) gooien we het met de leden van de koepelorganisatie IPSO en MEZZO (informele zorg) over een andere boeg. Het is daarbij de uitdaging om met een handje vol professionals via een slim management instrumentarium (waaronder CRM/ECD) een maximaal bereik te bewerkstelligen; door zorgvragers, mantelzorgers en vrijwilligers met elkaar te koppelen. De focus ligt enerzijds op het slim en lichtvoetig bedienen van het netwerk rondom de burger en anderzijds op de maatschappelijke verantwoording (rapportages). Elke betrokkene geeft conform voorgesproken proces input via de tooling en de uitkomsten worden op eenduidige wijze gebundeld, geïnterpreteerd en online terug gekoppeld, zowel intern als extern.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.