Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

‘Zorgverzekeraar wil goede businesscase voor innovatie’

Mark van Dorresteijn
Zorgverzekeraars zijn echt wel bereid om innovatieplannen te honoreren, maar dat vereist wel een bepaalde businesscase. Dat stelt Daan Kerklaan van zorggroep Zorroo in Zorgvisie ict magazine van augustus 2015.
Daan Kerklaan
Foto: Zorroo

Kerklaan merkt dat veel zorggroepen en gezondheidscentra klagen dat zorgverzekeraars hun te weinig ruimte geven voor innovatie. ‘Weliswaar worden niet alle plannen gehonoreerd die we indienen bij onze belangrijkste zorgverzekeraars CZ en VGZ. Maar we kennen hun afzonderlijke speerpunten en visie op het gebied van innovatie. Dat geeft ons houvast om in ieder geval een deel van onze plannen wel van de grond te krijgen.’ Daarnaast is het van groot belangrijk om een overtuigende businesscase te maken. ‘Zorg dat het bijdraagt aan de triple aim – betere gezondheid, hogere kwaliteit van zorg, betaalbare zorg. Dan zijn ze echt wel geïnteresseerd.’

E-health speelt grote rol

Zorroo biedt zorgprogramma’s aan voor mensen met diabetes, COPD, hart- en vaatziekten en psychische problemen plus een stoppen-met-rokenprogramma. In al deze programma’s speelt e-health een grote rol. Kerklaan is ervan overtuigd dat e-health moet groeien. ‘Anders loopt het systeem vast’, waarschuwt hij. ‘Doordat aan de ene kant het overheidsbeleid is gericht op zelfredzaamheid en mensen pas toe te laten tot het formele circuit als de mogelijkheden van het informele circuit niet meer volstaan. En aan de andere kant door de beoogde substitutie van tweede naar eerste lijn. Wanneer je beide niet met e-health faciliteert, zullen wachtlijsten ontstaan en is de kans groot dat de huisartspraktijken vastlopen.’

Interview Daan Kerklaan

Kerklaan vertelt in het magazine verder over de benodigde expertise voor e-health, zelfmanagement en opschaling. Het Zorgvisie ict magazine verschijnt 24 juli.

2 REACTIES

  1. Voor wat voor businesscase maak je voor de zorg, die geen normale business is.
    Als je aan een ondernemer uitllegt, dat het inzetten van produkt X een besparing of exta omzet oplevert toont de ondernemer direct interesse en zal tot actie over gaan. In de zorg gelden andere werkwijzen. De verschillnde geldstromen zijn gescheiden, zodoende komt het voor, dat men het goedkoopste aanschaft, wat later het duurst in het gebruik blijkt te zijn. Daarnaast vragen zorgverzekeraars businesscases voor innovaties, waarbkij het nut zo is aangetoond, door jaren ervaring, dat je het geen innovatie meer kunt noemen.

  2. Lees alle reacties

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.