Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Philips kiest voor ketenbenadering

Beleid, management en politiek zijn de aandachtsgebieden van Eric Bassant. Voor Zorgvisie becommentarieert hij trends en thema's.
[Exclusief] Philips gaat meer diensten en producten leveren voor zorg buiten het ziekenhuis. Het concern wil de hele zorgketen van leefstijl, preventie, therapie tot en met nazorg bedienen.
Philips kiest voor ketenbenadering
Foto: Philips

‘We kijken naar continuüm of care, de hele zorgketen en daarbij kijken we vooral naar oplossingen die buiten het ziekenhuis liggen’, vertelt Bert van Meurs, wereldwijd verantwoordelijk voor Integrated Clinical Solutions en in Nederland verantwoordelijk voor de grootste Philipsvestiging in Best waar 3000 mensen werken.

Koerswijziging

Van oudsher is Philips sterk gericht op diagnose en therapie. De afgelopen jaren is de koers gewijzigd. Vorige week heeft het concern bekendgemaakt dat het zich opsplitst in een healthtech bedrijf en een lichtbedrijf. Bestuursvoorzitter Frans van Houten gaat leiding geven aan de integratie van de divisies consumentenproducten en gezondheidszorg. Daar ziet Philips de meeste toekomst. De verzelfstandigde lichtdivisie wordt een apart bedrijf dat over ruim een jaar op afstand wordt gezet. De opbrengsten van de verkoop kunnen gebruikt worden om te investeren in medische technologie

Meer slagvaardigheid

Henk Valk, general manager Benelux van Philips Healthcare, verwacht meer slagvaardigheid. ‘De processen om tot een beslissing te komen, worden korter. We zullen alerter zijn dan voorheen.’ Alertheid is noodzakelijk vanwege de hevige concurrentie. Oude en nieuwe spelers komen met nieuwe producten voor de zorg op de markt waarbij kleine draagbare meetapparatuur, zelfdiagnostiek, analyse en uitwisseling van data belangrijke trends zijn. Patiënten zullen steeds minder vaak en minder lang een ziekenhuis bezoeken en op afstand communiceren met dokters en verpleegkundigen. Ook Philips zoekt het in die richting. ‘De concurrentie in de toekomst vindt plaats op IT en Services’, voorspelt Valk.

Tijdens de driedaagse Innovation Experience in Eindhoven heeft het concern deze week een presentatie gegeven van de laatste producten voor een gehoor van journalisten, klanten en eigen medewerkers. Het is een breed scala: van apparaten die de lucht reinigen, pijn bestrijden, draagbare ultrasound apparaten voor het Afrikaanse platteland tot platforms in the cloud voor de uitwisseling van medische gegevens. Een van de zorgketens die Philips (deels) bedient is die van de oudere patiënt met prostaatklachten. Het concern biedt apparatuur aan om nauwkeurige biopsies uit te voeren en ontwikkelt apparatuur voor precieze radiotherapie. Daarnaast is een dashboard gemaakt dat specialist en patiënt kunnen gebruiken als ondersteuning bij de keuze van de behandeling. Momenteel loopt een proef in samenwerking het Erasmus MC en het Sint Franciscus Gasthuis. Bedoeling is de pilot uit te breiden naar borstkanker.

Remmende factor bij de introductie van de nieuwe technologie is het adoptievermogen van de zorgprofessionals. Valk constateert dat medisch specialisten die niet veranderen, het moeilijk zullen krijgen. ‘Patiënten willen steeds nadrukkelijker een rol in het behandelplan. Zij zijn ook consumenten die steeds bewuster gaan leven. Ziekenhuisdirecteuren moeten zich realiseren dat de zorg in het ziekenhuis onderdeel is van het hele zorgspectrum.’

 

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.