Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Virtual reality betreedt ggz

Mark van Dorresteijn
[Exclusief] De Oculus Rift wordt sinds de overname door Facebook steeds populairder. Ook in de zorg dringt de virtual realitybril door. Het Martini ziekenhuis gebruikt de bril voor afleiding tijdens pijnlijke verbandwisselingen bij brandwonden. Maar het apparaat is ook in staat om angsten te verhelpen, meent Daniël Brinckmann, commercieel directeur Coolminds. Hij vertelt over de potentie van de bril en een eerste pilot bij ggz-instelling Reik.
Virtual reality betreedt ggz
VR wordt ter educatie van medisch professionals en voor de patiënt ingezet. Foto: Coolminds

Wat maakt de Oculus Rift interessant?

De bril is betaalbaar en heeft de kracht om mensen op te laten gaan in de virtuele wereld. Bij de achtbaansimulatie die voor de bril is gemaakt, krijgen zelfs de stoerste mensen zweethanden. Deze immersiveness, zoals we het noemen, zorgt ervoor dat we situaties uit het echte leven goed kunnen benaderen. Met name de Oculus Rift is daar heel goed in. De gebruiker kan echt rondkijken en krijgt het gevoel zelf in de wereld te zijn. Verder heeft Facebook het bedrijf Oculus VR voor een som van 2 miljard dollar overgenomen waardoor de continuïteit van het project is gegarandeerd.

Wat kan de zorg met de bril?

Virtuele behandeling heeft zich in de zorg al op een aantal vlakken bewezen. Angstreductie is mogelijk door mensen gecontroleerd te laten wennen aan situaties. Pijnbestrijding bij brandwonden werkt via afleiding of door mensen in sneeuwgebieden te laten lopen. Maar er bestaan ook al toepassingen voor PTSS, revalidatie en autisme. Wij zien zelf de grootste kansen in de behandeling van angsten. In samenwerking met ggz-instelling Reik ontwikkelen we een programma voor mensen met een lichte verstandelijke beperking en pleinvrees. In een 360-graden videofilm kunnen zij in een vertrouwde omgeving wennen aan drukke situaties op straat. We hebben bijvoorbeeld oefeningen waar zij lopen op straat of interactie hebben met een onbekende persoon. In de pilot kijken we hoe groot het effect van virtual reality is op hun angst.

Nog andere voordelen?

We kunnen mensen ervaringen geven, die zij in het echt niet of weinig zullen ervaren. Virtual reality kan namelijk goed ingezet worden wanneer de echte situatie te duur, gevaarlijk of ver weg is. Ook geestelijke of lichamelijke beperkingen spelen een kleinere rol. Bij deze ervaringen moet je denken aan parachute springen, wandelen in een natuurgebied of live een concert bijwonen. Door de bril en goed geluid wordt het opeens zeer geloofwaardig en dat is eigenlijk amper uit te leggen aan mensen die de bril nooit hebben ervaren. Een andere doelgroep vormen ouderen die hun huis niet meer goed durven te verlaten na een verhuizing. Via Google Streetview kunnen we de straat inladen en een begeleider kan dan oefenen om met de oudere naar een pinautomaat te lopen. Wanneer de virtuele weg bekend is, zal de stap om weer naar buiten te gaan, kleiner worden.

Hoe snel gaat virtual reality de zorg veroveren?

Wat mij betreft snel. We werken aan een platform dat gelijkenissen vertoond met Youtube. Op dit platform zetten we alle filmpjes die zorginstellingen kunnen gebruiken voor therapie. Vooralsnog staat het in kinderschoenen maar de ontwikkelingen gaan snel. Nu zijn het nog lineaire filmpjes, maar in de toekomst worden dit interactieve filmpjes. Het interessante is dat we een koppeling hebben gerealiseerd met biofeedback. Deze apparaten kosten normaal 10.000 euro, maar de nagemaakte variant heeft als kostprijs 40 dollar en daarmee kunnen we even goed het stressniveau van de gebruiker meten. Op deze manier wordt het voor behandelaren goed inzichtelijk of de virtuele therapie aanslaat. De kracht van de Oculus Rift in combinatie met biofeedback zal ervoor zorgen dat de zorg virtual reality snel omarmt.

Hoe ziet de toekomst eruit?

De tweede versie van de Oculus Rift heeft al veel scherper beeld en reageert via een camera op de beweging van de speler zoals opstaan, zitten en naar voren of achteren buigen. Verder zijn er handschoenen in ontwikkeling die in samenwerking met de VR-bril werken. Ontwikkelaars in Denemarken werken aan een draagbare variant van de Oculus Rift waarbij gebruikers in een open omgeving vrij rond kunnen lopen. Denk aan een ruimte waarbij Kinect-camera’s van de Xbox360 worden ingezet om de locatie van de speler te bepalen. We staan momenteel nog aan de vooravond en binnenkort gaan we hele mooie ontwikkelingen zien.

 

 

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.