Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Zorgprofessionals willen Cliëntenwet tegenhouden

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
De partijen in de zorg zijn nog steeds zeer verdeeld over de nieuwe Wet cliëntenrechten Zorg. Professionals willen de wet van tafel krijgen, cliëntenorganisaties willen dat de wet zo snel mogelijk ingaat.
Zorgprofessionals willen Cliëntenwet tegenhouden

De verenigde Brancheorganisaties Zorg, KNMG en gezondheidsjuristen vinden het onverstandig om op deze weg door te gaan.

Afstemmingsproblemen

Woordvoerder Johan van der Spek, namens de BoZ: “Er zijn straks drie verschillende wetten die de rechten van cliënten regelen. Dat veroorzaakt afstemmingsproblemen.” Onder de Kwaliteitswet is het bestuur van een zorginstelling eindverantwoordelijk voor kwaliteit. Deze wet komt te vervallen. In het nieuwe wetsvoorstel zijn het bestuur en de zorgverlener beiden verantwoordelijk voor kwaliteit. Waarbij de bestuurder is ‘gehouden aan de professionele standaard’. Van der Spek: “In de huidige situatie is er een duidelijk samenspel tussen bestuur en management en de zorgprofessionals. Door die verantwoordelijkheden te koppelen en in een wet bij elkaar te zetten, ontstaat er veel onduidelijkheid.” Stel er ontstaat een conflict over twee verschillende heupprotheses waarvan de een aanmerkelijk duurder is dan de andere. Wie is er dan verantwoordelijk voor?”

Zorginkoop

Ten onrechte worden de verzekeraars buiten de wet gehouden, vindt de BoZ. “Patiënten hebben recht op goede zorg, dat kost geld. Hoe kunnen zorgbestuurders dat recht vertalen in de onderhandelingen over zorginkoop als de zorgverzekeraars niet aan de WcZ gebonden zijn? Daarbij is het de vraag of er gezien de budgetkortingen en andere financiële beperkingen of zorginstellingen iedere cliënt kunnen geven waar hij recht op heeft.

Serieus nemen

De Consumentenbond is zeer ingenomen met de beslissing van minister Schippers om via de WcZ informatie over medische incidenten verplicht deel laten uitmaken van het medisch dossier. Als een medisch dossier onvolledig is dan zal de rechter in geval van een schadeclaim, uitgaan van de stelling van de patiënt. Met deze verschuiving van de bewijslast van patiënt naar zorgverlener, komt de minister tegemoet aan de wensen van de Consumentenbond. De Consumentenbond hoopt dat de WcZ zo snel mogelijk wordt ingevoerd. “Mensen willen serieus worden genomen. Ze willen dat er naar hun klachten wordt geluisterd.” Het is nog niet bekend wanneer de Tweede Kamer weer over het wetsvoorstel gaat debatteren. (Zorgvisie-Carina van Aartsen)

Lees meer:

Standpunt van de BoZ

Standpunt van de KNMG

Betoog van gezondheidsjurist Johan Legemaate

Artikel: Cliëntenwet onder vuur

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.

2 REACTIES

  1. Lees alle reacties

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.