Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Bisognano: ‘verbetering moet van patiënt komen’

Bart Kiers schrijft zowel over cure als care. Zijn aandachtsvelden zijn de ziekenhuizen, medisch specialisten, wijkverpleging en ouderenzorg.
De zorg beter en doelmatigere maken gaat alleen lukken als artsen en verpleegkundigen de zorg meer afstemmen op wat patiënten echt willen. Dat zei Maureen Bisognano, CEO van het Intitute of Health Improvement (IHI), donderdag 11 april op een bijeenkomst van het kwaliteitsinstituut CBO/TNO en de Stichting Topklinische Ziekenhuizen (STZ).
Bisognano: ‘verbetering moet van patiënt komen’

 

Bisognano, de keynote op het congres Value driven healthcare, challenges for hospital leaders, stelt dat kwaliteitsverbetering niet kan worden overgelaten aan dokters en verpleegkundigen. Ze is ervan overtuigd dat de kwaliteit alleen beter wordt als zorgaanbieders patiënten veel nauwer betrekken bij de zorg. En het opvallende is dat ze de zorg dan nog goedkoper wordt ook.

Nierdialyse
Bisognano, van huis uit ziekenhuisbestuurder en verpleegkundige, vertelt het aangrijpende verhaal van de Zweed Christian Farman om haar stelling kracht bij te zetten. Bij Farman, 25 jaar en sportief, werd nierfalen geconstateerd. Het betekent het einde van zijn nog prille loopbaan als ingenieur bij Saab. Maar hij legt zich er niet bij neer en wil het heft in eigen handen krijgen. Hij overtuigd een verpleegkundige hem te helpen om nierdialyse zelf te doen. Samen leren ze dit ook aan andere patiënten. De nierdialsyepatiënten in het Ryhov Count Hospital krijgen op de campus een eigen gebouw. Tijdens de nierdialyse doen ze aan fitness om de conditie te verbeteren. Farman heeft een opleiding tot verpleegkundige gevolgd en is nu hoofdverpleegkundige in het ziekenhuis. Patiënten zijn meer tevreden over de nieuwe opzet van de nierdialyse en de uitgaven van het ziekenhuis hiervoor halveren.

Zelfreflectie
De CEO van de IHI gaf de Nederlandse ziekenhuisbestuurders enkele vragen voor zelfreflectie mee. ‘Weet u hoe goed uw ziekenhuis presteert op het gebied van kwaliteit? Op welke data baseert u dat oordeel? Hoe goed presteert uw ziekenhuis in vergelijking met andere ziekenhuizen? Kent u de variatie in kwaliteit in uw ziekenhuis? Heeft u inzicht in het tempo waarmee uw ziekenhuis de kwaliteit verbetert?’

Kwaliteitsverbetering
Op het congres hebben CBO/TNO, STZ en IQ Healthcare (Radboud Ziekenhuis) aangekondigd om intensief te gaan samenwerken met de IHI om de kwaliteit te verbeteren. De IHI is een toonaangevende organisatie op het gebied van kwaliteitsverbetering. De partijen maken later dit jaar bekend wat ze precies gaan doen.

1 REACTIE

  1. ‘De patient bij de zorg betrekken’.
    Het is toch niet te geloven dat men daar nu pas achter komt.
    En allicht is het goedkoper. Al die duurbetaalde bestuurders en raden van bestuur — die niet eens het verschil tussen een po en thermometer weten — zullen via de informatie van de patient minder foute beslissingen nemen(in de lange reeks die ze al achter de rug hebben)
    Dat mevr Bisognano daarover nog een hele hele dure lezing heeft mogen houden zegt heel veel over de ‘leiders’ in de zorg.
    Wat had ik gelachen als ik al die ‘begrijpende open monden’ had gezien over iets wat de gewone burger al jaren en jaren beweert.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.