Het idee is bedacht om een huisarts met spoeddienst te laten voldoen aan de inspectie-richtlijnen. De CU-BOX rekent ook af met faxberichten en het onnodig overtikken van gegevens. Systemen kunnen direct bijgewerkt worden. ‘We werken nu al tien jaar aan de CU-BOX’, vertelt Jack Paas, directeur PK Automatisering. ‘De afgelopen twee jaar hebben we het concept naar tevredenheid getest in Drenthe.’
Beschikbaarheid
Oorspronkelijk werkte PK Automatisering aan het landelijk epd vanuit de overheid. De technieken die zij daarvoor ontwikkelden, zijn gebruikt voor de CU-BOX, stelt Paas. ‘Daarnaast hebben we een partij gevraagd om een goede verbinding te regelen. De CU-BOX heeft daardoor altijd en overal verbinding, zelfs op grensgebieden. Een huisartsenpost kan daardoor altijd zien waar een auto zich bevindt en wat de status is.’
Managementinformatie
Ritgegevens, oproepinformatie en aanrijdtijden worden automatisch geregistreerd door de CU-BOX. De data uit verschillende systemen worden vervolgens samengevoegd tot bruikbare managementinformatie. ‘Deze cijfers zijn enerzijds handig voor controle door bijvoorbeeld de inspectie. Anderzijds krijgen spoedposten inzicht in hoe effectief hun voertuigen worden ingezet.’
Medische informatie
‘Sinds kort kunnen we ook medische gegevens ontsluiten. We hebben een speciale sleeve voor de iPad, waar een UZI-pas ingestoken kan worden. De iPad maakt connectie met de CU-BOX. Daarbij wordt gecontroleerd of de BIG-registratie van de arts in orde is en of hij bevoegd is om de patiëntinformatie te bekijken. Als dat klopt kan de medische informatie bekeken en bewerkt worden.’ De informatie die beschikbaar is, blijft afhankelijk van welke data ontsloten is. ‘De zorgverlener bepaalt zelf welke informatie ingezien mag worden door spoedartsen.’
Verschuiving eerste lijn
De CU-BOX speelt tevens in op de verschuiving naar de eerste lijn. ‘In essentie is het mogelijk dat de 112-meldkamer ritten doorschuift naar spoedartsen’, vertelt Paas. ‘Daarover moeten goede afspraken gemaakt worden, maar het is mogelijk om de meldkamer inzicht te geven in de huidige locatie en beschikbaarheid van de spoedauto. Deze transitie kan de kosten sterk verlagen.’