Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Diak ‘heeft geen veiligheidsprobleem’

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
Het Diakonessenhuis in Utrecht is veilig voor patiënten. Dat zegt bestuursvoorzitter Rob Florijn: ‘Ik denk dat het probleem met patiëntveiligheid er gewoon niet is.’
Diak ‘heeft geen veiligheidsprobleem’

Florijn zei dit in een interview met de NOS, afgelopen zaterdag.

Diakonessenhuis

Daags erna laat het ziekenhuis nogmaals in een persbericht weten dat de patiëntveiligheid ‘was en is gegarandeerd.’ Het verschil van inzicht tussen de raad van bestuur en medische staf gaat volgens het ziekenhuis over ‘het feit en de wijze waarop de raad van bestuur de Inspectie heeft geïnformeerd over tekortkomingen in de organisatie en over de manier waarop verbeteringen worden doorgevoerd.’ De bestuurders realiseren zich dat de medische staf zich gepasseerd heeft gevoeld toen zij op 13 mei achter hun rug om de Inspectie informeerden over de meningsverschillen. Maar, zo is de conclusie: ‘Onze patiënten en hun veiligheid gaan voor alles, daar is iedereen het over eens’.

Inspectie voor de gezondheidszorg

In mei was er wel degelijk nog een probleem. De NOS citeert uit de brief van het Diakbestuur aan de Inspectie: “Medisch specialisten tonen onvoldoende risicobesef en hebben een misplaatste opvatting over professionele autonomie, er is geen goede cultuur waarin artsen elkaar kunnen aanspreken, onderzoekers van incidenten durven niet door te vragen. Ook wordt er niet of maar moeizaam geleerd van gemaakte fouten, is er sprake van falende communicatie en neemt de hoofdbehandelaar onvoldoende regie over zijn patiënten. Calamiteiten worden zelden door de specialisten zelf herkend, erkend en gemeld.” Inmiddels is er kennelijk veel verbeterd, want het ziekenhuis zegt nu: ‘Er is vanzelfsprekend intensief contact tussen de raad van bestuur en de medische staf over onze patiëntenzorg en alles wat daarbij hoort’.

‘Geen nieuws’

Het ziekenhuis legt uit dat het de Inspectie heeft gevraagd om het ziekenhuis ‘een kritische spiegel voor te houden.’ De medisch specialisten mogen volgens de NOS niet met de pers praten op straffe van intrekking van hun toelatingsovereenkomst. Het ziekenhuis gaat daar niet op in en meldt alleen dat de bestuursvoorzitter woordvoerder is namens de gehele ziekenhuisorganisatie. Op 22 mei heeft het ziekenhuis een verbeterprogramma aangekondigd. Op 27 juni zegde de medische staf het vertrouwen op in de raad van bestuur. Florijn blijft optimistisch: ‘Als het zo zou zijn dat het rapport van de Inspectie veel nieuws voor ons bevatte en als we in die tussentijd niets hadden gedaan om orde op zaken te stellen.. maar ik denk dat het probleem met de patiëntveiligheid er gewoon niet is.’ Waarvan akte.

Kwaliteitsnormen

Om kwaliteit te garanderen stellen wetenschappelijke verenigingen kwaliteitsnormen op. Ziekenhuizen proberen hier zo goed mogelijk aan te voldoen, terwijl verzekeraars over hun schouders meekijken.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.