Dat signaleert onderzoeksinstituut NIVEL. Wel is de kwaliteit van de zorg verbeterd, zo stelt het NIVEL.
Zelfmanagement
In de zorg voor chronisch zieken ligt momenteel de nadruk op “zelfmanagement”, wat een patiënt zelf kan doen en zelf doet. In de praktijk komt zelfmanagement moeizaam van de grond. De gedachte is dat een individueel zorgplan ondersteuning kan bieden. Na de pilot van een jaar blijkt dit nog niet.
Diabetespatiënten
Zorgverleners in elf huisartsenpraktijken kregen een gerichte scholing. Het NIVEL onderzocht de ervaringen van diabetespatiënten met het individueel zorgplan en peilde hun waardering, activiteit, mate van zelfmanagement en welbevinden. In april 2014 had 36 procent van de 256 patiënten die de enquête invulden een individueel zorgplan. In 2013 was dat nog slechts tien procent. Opmerkelijk is dat volgens hun zorgverleners een deel van de patiënten wel zo’n zorgplan heeft, maar dat zelf niet lijkt te weten. Omgekeerd zijn er ook patiënten die wel een individueel zorgplan denken te hebben, maar bij wie de zorgverleners dat niet aangeven. Het overgrote deel van de patiënten met een individueel zorgplan is hierover positief, ook als ze er aanvankelijk niet veel voor voelden.
Zorgverleners
Er zijn geen aanwijzingen gevonden dat het zelfmanagement of de kwaliteit van leven verbeterde door het werken met een individueel zorgplan. Onderzoekers denken dat het hiervoor wellicht nog te vroeg is. Wel is over de hele linie de kwaliteit van zorg verbeterd. Daarbij is er geen verschil tussen patiënten die wel of geen zorgplan hebben. NIVEL-onderzoeker Chantal Leemrijse: ‘Een verklaring hiervoor kan zijn dat de zorgverleners door de scholing alle consulten inmiddels anders aanpakken.’
Achmea
Het project is opgezet door het NIVEL in samenwerking met Huisartsen Stad Utrecht, PreventZorg, Vilans, Careyn en Diabetes Vereniging Nederland. Zorgverzekeraar Achmea subsidieert het onderzoek.
#2 Complicaties zijn dan in ieder geval herleidbaar en meetbaar waardoor ze mogelijk kunnen worden voorkomen. Meest basale verbetergedachte.
Mooi al die management om d patiënt en met de patiënt… en de harde uitkomsten? Minder complicaties ed. hierdoor?
Er is blijkbaar nog veel te doen bij de participatie en de inbreng van de klant bij diens zorgplan, dat is een terechte constatering. Echter het ter discussie stellen van nut en noodzaak van een zorgplan lijkt ons onzinnig en niet legitiem. Zonder zorgplan kun je het net zo goed over vrijwilligerswerk gaan hebben. Zorgverlenen is een vak met een methodische onderlegger. Vanuit de klant/burger beredeneerd is het bovendien volstrekt onacceptabel dat men zomaar wat aanrommelt zonder de moeite te nemen om de W’s vast te stellen en uit te werken; Waarom Welke zorg Waartoe en met Wiens inbreng.
Gaat er uiteindelijk om welke belofte wordt gedaan aan de klant en de maatschappij en de mate waarin de organisatie voorziet (doelrealisatie). Daar blijkt dan ook meteen de meerwaarde uit van een zorgorganisatie en moet het (maatschappelijk) rendement ook uit blijken.
Drie vliegen in een klap; door de fundamentele methodiek op orde te hebben heeft een klant inbreng in diens eigen gezondheidsproces en weet een organisatie wat haar onderscheidende meerwaarde is.
Quite is een onine systeem waarbij de klant in 2015 zelf de voortgang meet en een organisatie rapporteert op onderscheidende meerwaarde. Dit is ook het vertrekpunt geweest bij de ontwikkeling; Zicht op de klant, Greep op de organisatie en Ruimte om te ondernemen.