Consumenten kunnen geen verzekering meer afsluiten bij Ditzo via een vergelijkingssite, zo meldt het Algemeen Dagblad. Ditzo liet Blauw Research onderzoek naar hoe consumenten aankijken tegen vergelijkers en daar komen ze niet best van af. Consumenten maken er maar wat graag gebruik van: meer dan een op de drie gebruikt het om zich te oriënteren. Een op de vijf sluit vervolgens ook zijn polis af via zo’n site.
Betaald voor bemiddeling
Máár als het gaat om beloningen die vergelijkers ontvangen, reageren consumenten een stuk minder enthousiast. Meer dan de helft blijkt er niet van op de hoogte te zijn dat vergelijkers worden betaald voor bemiddeling. In het onderzoek geeft 86 procent aan een vergoeding tot wel 200 euro te hoog te vinden. En volgens Ditzo gebeurt dat in sommige gevallen. ‘Als consumenten horen hoe hoog de vergoedingen zijn, schrikken ze’, aldus onderzoeker Jos Vonk van Blauw Research. ‘En ze beginnen vervolgens ook te twijfelen aan de betrouwbaarheid van de vergelijkers.’
Bedragen
De grote vergelijkers Independer, Hoyhoy.nl en Consumentenbond zeggen zich niet te herkennen in bedragen van 200 euro. ‘We kunnen niet ingaan op welk bedrag het wél is, want dat verschilt per verzekeraar. In elk geval krijgen we gemiddeld zo’n 58 euro per afgesloten autoverzekering per jaar. Dat gaat alleen op voor klanten die bij ons de verzekering afsluiten. Dan treden wij ook op als tussenpersoon en bemiddelen we op het moment dat er schades of mutaties zijn,’ aldus directeur Ruud Martens van Independer.
Doet me aan ‘ratingsites’ voor banken denken. Ook geen zuivere koffie.
Toch vreemd, is Ditzo! geen label van Achmea, dat weer de grootste aandeelhouder van Independer is?
Statement voor de bühne?
Zo lang vergelijkingssites met verschillende ranglijsten komen, zijn ze per definitie al onbetrouwbaar. Natuurlijk wordt er geld aan verdiend, enige manier om onafhankelijkheid te garanderen (als althans de bonnetjes bewaard worden…..) is een door de overheid gefinancierde site zonder winstoogmerk.