Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

‘Weinig vertrouwen in zorgverzekeraars’

Mark van Dorresteijn
Drie op de tien Nederlanders wantrouwt zorgverzekeraars in het algemeen. Zij hebben opvallend vaker vertrouwen in zorgverleners en patiëntenverenigingen. Dat komt naar voren in de eerste editie van het wetenschappelijk onderbouwde Trust Compass Onderzoek 2015. Voor dit onderzoek zijn 2157 consumenten ondervraagd. Er zijn 23 verschillende zorgverzekeraars beoordeeld in het onderzoek.
‘Weinig vertrouwen in zorgverzekeraars’
Foto: ANP - Lex van Lieshout

Op een tienpuntschaal is het gemiddelde vertrouwen in zorgverzekeraars een 5,9. Artsen en andere zorgverleners scoren een 7,4 en patiëntenverenigingen een 6,9. Vergeleken met andere financiële instellingen zoals banken, verzekeraars en pensioenfondsen (gemiddeld 5,4) genieten zorgverzekeraars overigens wel een groter vertrouwen.

Negatieve publiciteit

Een ruime meerderheid (75 procent) van de Nederlanders heeft negatieve berichtgeving over zorgverzekeraars in de media opgepikt, waaronder contracteren van zorg (66 procent), beperkte vrije keuze zorgverleners (74 procent), onredelijkheid zorgverzekeraars naar zorgverleners toe (61 procent) en hoge financiële reserves bij zorgverzekeraars (72 procent). Bij 19 procent van de consumenten is het vertrouwen in zorgverzekeraars hierdoor gedaald. Men heeft vooral minder vertrouwen in de integriteit van zorgverzekeraars, hun competentie en de wijze waarop zij hun maatschappelijke rol invullen.  Negatieve berichtgeving over zorgverzekeraars wordt minder vaak aan de kleinere zorgverzekeraars en vaker aan de grote zorgverzekeraars of ‘het systeem’ toegeschreven.

Meer vertrouwen in eigen zorgverzekeraar

Het vertrouwen dat Nederlanders hebben in hun eigen zorgverzekeraar (7,3) is veel hoger dan het vertrouwen dat men heeft in zorgverzekeraars in het algemeen (5,9). Het beeld van de eigen zorgverzekeraar wordt naast berichtgeving in de media beïnvloed door de persoonlijke ervaringen met de dienstverlening van de zorgverzekeraar en die zijn overwegend positief.

Restitutieverzekeraar

Zorgverzekeraars die zich duidelijk en consequent profileren als ‘restitutieverzekeraar’ worden het meest vertrouwd en hebben daarnaast ook loyalere klanten. Deze restitutieverzekeraars scoren ook hoog op waardencongruentie door de wijze waarop zij invulling geven aan hun maatschappelijke rol als zorgverzekeraar en sluiten beter aan op de normen en waarden van hun klanten. Ook worden zij meer gewaardeerd om hun integriteit, klantgerichtheid en transparantie.

2 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Zorgverzekeraars gaan voor omzetmaximalisatie. Da’s een ander belang van die van de cliënt pur sang. Zorgverleners krijgen hun salaris toch wel en zullen het cliëntbelang hoger stellen. Hier werken ze tenslotte dagelijks mee. Idealisme zal meer aanwezig zijn. Overigens zijn er maar 3-4 echte zorgverzekeraars. De rest is gewoon vergelijken van labels. De burger wordt graag voor de gek gehouden met het idee dat hij een andere verzekering heeft…

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.