Huishoudelijke hulpen die vanuit de Wmo worden gefinancierd moeten de familie, gemeente of andere instanties inschakelen als zij een verslechtering van de gezondheid of het welzijn van een cliënt signaleren. Door bezuinigingen op de Wmo worden steeds minder thuiszorgmedewerkers met een zogenoemde ‘signaleringsfunctie’ ingezet. Om dit gat in de signalering op te vangen, werkt Axxicom aan de zelfstandigheidsmatrix. Via de zelfstandigheidsmatrix monitort Axxicom de zelfredzaamheid van burgers en signaleren waar nodig.
Vragenlijst
De zelfstandigheidsmatrix meet de mate van zelfstandigheid van een klant op de domeinen schoon, heel, veilig, voeding, financiële redzaamheid, gezondheid en maatschappelijke overlast. ‘De score wordt vastgesteld op basis van een vragenlijst. Deze vragenlijst wordt periodiek, en op hetzelfde moment, via een app verstuurd naar de klant en naar de hulp’ vertelt Simone Schraepler, algemeen directeur van Axxicom Thuishulp. ‘Beiden vullen de vragenlijst in en wij meten de trends en veranderingen aan de hand van de registratie. Wijkt de registratie af van eerdere registraties óf signaleren we een andere reden voor actie, dan nemen wij contact op met de klant, zijn omgeving, de gemeente en/of een andere betrokken partijen’ vervolgt Schraepler.
Pilotgemeenten
Momenteel ontwikkelt Axxicom Thuishulp, samen met Onovon, een eerste conceptversie van de zelfstandigheidsmatrix. ‘Axxicom Thuishulp is momenteel met meerdere pilotgemeenten in gesprek om de werkbaarheid en mogelijkheden van de zelfstandigheidsmatrix te bepalen. De eerste gesprekken met de gemeenten zijn erg positief. Op korte termijn starten wij dan ook met het eerste pilotproject,’ besluit Schraepler.