Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Gastvrijheid ‘hot’ in zorgland

Zeven van de tien zorgaanbieders hebben substantiële investeringsplannen op het gebied van gastvrijheid. Dit blijkt uit een onderzoek van beursexploitant VNU Exhibitions onder zorgorganisaties. De zorgaanbieders zijn voornemens meer geld uit te geven aan gastvrijheidsconcepten dan voorgaande jaren.
Gastvrijheid ‘hot’ in zorgland

Het onderzoek brengt in kaart hoe de 247 respondenten, van facilitaire managers tot zorgbestuurders uit alle verschillende zorgsectoren, denken over dienstverlening en gastvrijheid. Driekwart van de instellingen geeft bewust invulling aan het begrip gastvrijheid. Het thema leeft het sterkst onder facilitair managers. Driekwart van de facilitair managers (77 procent) zegt hiermee actief bezig te zijn, terwijl iets meer dan de helft van de directieleden (53 procent) aangeeft hierop actief te sturen.

Gastheerschap

De ondervraagden geven verscheidene definities aan het begrip 'Gastvrijheid in de zorg'. Een van de respondenten: 'Het draait om gastheerschap. De patiënt voelt zich welkom, hij heeft een wow-gevoel. Voor mij betekent het dat de zorg er niet moet uitzien als zorg. Mensen moeten zich veilig en vertrouwd voelen. 'Een andere ondervraagde: 'Gastvrijheid is het geheel van sfeer, ambiance en benadering.'

Beurs

VNU Exhibitions heeft het onderzoek laten uitvoeren om de behoefte te peilen naar een zelfstandige beurs over dit onderwerp. Deze vakbeurs wordt op 14 en 15 mei in de Jaarbeurs in Utrecht gehouden.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden