‘Wij sluiten aan bij de maatschappelijke kracht en mogelijkheden van senioren’, zegt Bas Steenbergen, een van de drie directeuren van Home Instead Thuisservice op vaksite Zorg en Welzijn. ‘Onze kernwaarde is om een oplossing te vinden voor het probleem van de klant, mét de klant en/of zijn familie.’ Er is thuis nog heel veel mogelijk op eigen kracht, volgens Steenbergen, met de goede begeleiding. ‘Zelfs bij mensen met Alzheimer zoeken en vinden wij een manier om de cliënt zelf in het dagelijks leven te betrekken, te activeren en mee laten beslissen.’ Vooralsnog moet de klant de diensten wel zelf betalen, of via een persoonsgebonden budget.
Multinational
Home Instead komt voort uit de gelijknamige Amerikaanse multinational die in 1994 in de Verenigde Staten begon aan de keukentafel “om oma te ondersteunen”. Het particuliere dienstenbedrijf voor ondersteuning van senioren heeft bedrijven in 18 landen, sinds begin 2012 ook in Nederland. Directeur Bas Steenbergen was met zijn twee partners op zoek naar een goed concept voor particuliere ondersteuning voor senioren. Zij vonden Home Instead, nadat de SP kritische Kamervragen had gesteld naar aanleiding van een introductie in Nederland van de Amerikaanse grondlegger Paul Hogan.
Franchise
Inmiddels is de pilot van Home Instead in Zuid-Kennemerland bijna twee jaar op weg en zijn dit jaar twee nieuwe franchiseondernemingen begonnen in Nijmegen en Zeist. Het bedrijf biedt diensten op drie domeinen aan: gezelschap, in en om het huis, persoonlijke assistentie. In 2014 verwacht Steenbergen acht nieuwe instappers. Om in te stappen als franchiser koopt de ondernemer zich in voor 25.000 euro. ‘Daarmee koop je de rechten voor een regio en wordt de ondernemer voorzien van alle materiaal en instrumenten die bij het concept horen, zoals ict, marketing, opleidingen, administratie.’
Uitgangspunt
‘Wat ons zo aanspreekt is het uitgangspunt van het concept: op alle niveaus is het servicegericht, zegt Bas Steenbergen. ‘We kijken naar de oplossingen die de persoon nodig heeft. Of het nu gaat om de klant, de medewerker of het bedrijf.’ Nederlandse aanpassingen van het Amerikaanse concept waren volgens Steenbergen niet direct nodig: ‘Of je nu in Zwitserland, Ierland, Duitsland of Engeland naar de uitwerking kijkt, opvallend is dat mensen dezelfde vraag hebben en hetzelfde type ondersteuning nodig is.’