Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Nieuwe maaltijdvoorziening Catharina scoort bij patiënten

De broodserveerwagen die Catharina Ziekenhuis in 2012 introduceerde is een groot succes. De tevredenheid van de patiënten over de maaltijdvoorziening steeg met deze nieuwe service naar een ruime acht.
Nieuwe maaltijdvoorziening Catharina scoort bij patiënten

Naast de dagelijkse warme maaltijd, kunnen patiënten van het Catharina Ziekenhuis meerdere keren per dag aan bed kiezen welke broodmaaltijd of tussendoortje ze willen krijgen.

Voordelen

De komst van de broodserveerwagen biedt drie belangrijke voordelen, zo schrijft het ziekenhuis. Goede voeding speelt een belangrijke rol in het genezingsproces. Een patiënt die goed eet wordt sneller beter. Daarom komen de voedingsassistenten niet twee, maar vijf keer per dag met de broodserveerwagen aan het bed. Zij letten scherp op diëten, allergieën, vegetarisch eten of aangepast eten vanwege een religie. De voedingsassistenten worden daar continu op getraind.

Service

Een tweede voordeel is dat de wagen op de op de afdeling blijft zodat er altijd voldoende eten is, ook buiten de reguliere eetmomenten om. Patiënten die bijvoorbeeld de hele ochtend nuchter moeten blijven voor een onderzoek, kunnen bij terugkomst op de afdeling zelf het uitgestelde ontbijt samenstellen. Patiënten waarderen deze service enorm.

Verspilling

En het derde voordeel van de broodserveerwagen is, dat er veel minder voedsel wordt weggegooid. Voor 2012 kwam 25 procent van het eten terug in de keuken. Dat is nu afgenomen tot slechts 3 procent.

 

Zorgvisie organiseert voor het eerst het congres Facility Management in de zorg

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden