Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Niet profileren!

Carel Wielinga
Net terug van vakantie hoorde ik weer die veel gebruikte uitspraak van een facility manager: “We moeten ons toch profileren als Facilitair Bedrijf?” Je hoort het vaker. Bedrijven moeten zich profileren en onderscheiden van andere bedrijven. Dat wordt beschouwd als een algemene bedrijfsmatige wet, maar ik heb er serieus moeite mee als het over een Facilitair Bedrijf gaat.
Niet profileren!

Moet een Facilitair Bedrijf zich wel profileren? Met welke doel dan? Zakelijk profileren is erg nuttig of zelfs noodzakelijk in offensief opzicht, zoals het realiseren van een grotere omzet, nieuwe productlijnen of een hogere winstmarge. In defensief opzicht draagt een duidelijke en positieve profilering bij aan het beperken van de schade, zoals bij afnemende bestedingen van de klanten of in een krimpende markt.

Behoefte aan waardering

Voor Facilitaire Bedrijven gaat het meestal om het goed herkenbaar zijn en waardering krijgen voor de prestaties en de performance. Met een duidelijk en positief profiel loopt een Facilitair Bedrijf minder risico’s bij bezuinigingen en vindt ook minder snel uitbesteding plaats. Serieus genomen worden is ook een wens van Facilitaire Bedrijven, als gesprekspartner van de zorg of binnen de directie. Het is natuurlijk ook voor de medewerkers en de managers veel prettiger als er met waardering over je wordt gesproken.

Schadelijke effecten

Mijn probleem is dat het bij die uitspraak over profilering gaat om het Facilitair Bedrijf zelf en niet om de gehele organisatie. Profilering van het Facilitair Bedrijf heeft namelijk ook gewoon schadelijke effecten voor de organisatie én voor de klant. Wat schiet een zorginstelling er mee op als het Facilitair Bedrijf zich onderscheidt van de zorgverlening? Worden patiënten en bewoners er beter van? Ik denk het niet.

Distantiëren van zorgcollega’s

Interne profilering benadrukt en creëert een onderscheid tussen verschillende onderdelen van de organisatie. Terwijl het om samenwerking moet gaan, distantieert een Facilitair Bedrijf zich door die profilering juist van de collega’s. Als je vooral met jezelf bezig bent wordt je echt niet serieuzer genomen door je zorgcollega’s. Profilering van het Facilitair Bedrijf is dus niet klantgericht en zelfs niet gericht op interne samenwerking.

Goed je werk doen

Zijn er dan geen positieve effecten van die profilering? Jazeker, want voor die profilering wordt de facilitaire dienstverlening vaak naar een hoger niveau gebracht. Het is ook erg nuttig als het duidelijk is wat een Facilitair Bedrijf doet of hoe iedereen bereikt kan worden. Maar dat is gewoon goed je werk doen. Profilering is iets anders, want dat gaat over jezelf.

Te aanwezig

Zoek ik nu een probleem? Dat denk ik niet. Wat gebeurt er als binnen een team één persoon zich steeds wil profileren? Of gewoon thuis tijdens een verjaardag? Zo iemand is inderdaad heel duidelijk herkenbaar, maar de omgeving ervaart dat als afstand nemen. En houdt dus ook zelf afstand.

Focus op samenwerking

In plaats van zich te profileren kan een Facilitair Bedrijf beter de samenwerking met de (zorg)collega’s opzoeken. Vragen wat hen bezighoudt of wat ze graag zouden veranderen. Congressen van verpleging en verzorging bezoeken. En dan samen klantgericht verder werken.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.