Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties26

Pgb-fraude bij zorgbedrijf Raad & Daad

De Valkenburgse zorgverlener Raad & Daad heeft op grote schaal persoonlijke budgetten voor zorgbehoevenden achtergehouden. Dat brengt het regionale dagblad De Limburger vandaag aan het licht. Geld uit persoonlijke budgetten is door het bedrijf aan andere activiteiten uitgegeven.

De zaak is gaan rollen toen Raad & Daad een brief stuurde aan een vrouw uit Brunssum, zo schrijft De Limburger. Die vrouw had geklaagd dat het zorgbedrijf in de jaren 2007 en 2008 bedragen van respectievelijk 1690,14 euro en 206,60 euro had achtergehouden van het persoongebonden budget (pgb) dat Raad & Daad namens de vrouw uitgaf aan zorgverlening. In de brief geeft directeur Godfried Wigman toe dat de bedragen zijn achtergehouden en zijn ingezet voor zorg die men levert aan andere klanten. “Dit bedrag is inderdaad niet uitgegegeven aan zorg voor uw man, maar is ingezet voor de zorg die wij leveren aan onze klanten”, staat in de brief. In het schrijven zegt Wigman dat die handelwijze gebruikelijk is.

Justitie en pgb’s

Zorgverzekeraar CZ zegt in de krant zoiets nog niet meegemaakt te hebben. “Ze zijn hoe dan ook fout”, zegt woordvoerder Vogel. “We hebben het hier over budgetten die persoonsgebonden zijn en waarmee blijkbaar andere activiteiten zijn gefinancierd.” Vogel sluit een stap richting justitie niet uit. Per Saldo, de belangenvereniging van pgb-houders, vindt het optreden van Raad & Daad ‘schandalig’. “Het is symptomatisch voor alles wat nog steeds fout is in de wereld van de pgb’s”, aldus directrice Aline Saers. “Niet alleen zijn de regels overtreden, maar je gaat zo niet met mensen om. De pgb-houder moet straks verantwoording over het tekort afleggen aan de zorgverzekeraar.” CZ heeft het eigen Bureau Bijzonder Onderzoek op de kwestie gezet.

Klanten Raad & Daad

Raad & Daad heeft circa duizend klanten in Limburg en bezit franchise-overeenkomsten met zeven bedrijven in het land. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen)

Lees ook:

Klink bekijkt doorstart pgb in Zorgverzekeringswet

Zorgbureau Agnes pleegde geen pgb-fraude

CVZ: Geef pgb niet aan bemiddelingsbureaus

Fiod: ‘Pgb’s zijn fraudegevoelig’

26 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. wij hadden in 2009 pgb voor twee kinderen. ik durde het geld niet zelf te beheren. wij kregen het advies naar raad en daad te gaan. raad en daad zou het geld beheren en alle administratie doen. wij hebben 3 keer iemand in huis gehad voor onze zoon. verder hebben wij niks met het pgb gedaan.vervolgens blijkt raad en daad failliet te zijn. nu is al het geld weg. 1 jaar van mijn zoontje en 1jaar van mijn dochter. ik kan het geld niet verantwoorden. ik heb een brief van het zorgkantoor gekregen dat ik alles moet terug betalen. alleen zou ik niet weten hoe.

  3. denken snel rijk te worden
    ik ga hoe dan ook mijn geld terug krijgen
    oude mensen bedonderen verschrikkelijk
    zijn al veel langer bezig met deze praktijken
    neem ze maar alles af ook dat huis in ulestraten oplichters
    krijg nog steeds loon

  4. Hallo,
    Raad en Daad is best groot geloof ik, is dit allemaal bij het hele bedrijf? Ik heb ook vreemde ervaringen,boze ‘baas’ aan tel, client die vind dat het vreemd ging enz. Dus nu ben ik ook wel huiverig. Heeft raad en daad wel een kvk of iets? En over welke regio praten we?

  5. Opmerking van Raad&Daad: “In deze onderzoeken is nadrukkelijk vast komen te staan dat wij als Raad & Daad de zaken in ieder
    geval op de juiste wijze uitvoeren. Dat wij geen organisatie zijn die de klant een beetje voor de gek
    houdt, dat wij geen zakkenvullers zijn en dat wij niet frauderen. Hiermee wordt bevestigd dat de
    forse investeringen die we afgelopen jaar hebben gedaan, haar vruchten zal afwerpen. Dit zal er ook
    toe leiden dat wij binnen niet al te lange tijd een zogenaamde AWBZ erkenning zullen ontvangen.”
    Op een personeelsfeest werd eens de opmerking gemaakt: “Als het ons goed gaat, gaat het jullie ook goed.” Mag je dus van denken wat je wilt.
    Ik heb al langer en vaker bij instanties aangegeven dat het daar niet klopt. Ik vind het dus vreemd dat men nu doet alsnog het o zo onbekend was.
    Hoe gaat het liedje? ‘Dromen zijn bedrog…..’.
    Ja, natuurlijk zijn de meeste klanten tevreden! Het grote gros is oud/ziek/hulpbehoevend. Zij zijn blij met de hulp. Het is ook niet de hulp maar de top van deze organisatie.

  6. Klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt. Ik lees ook de sory en de weekend, ik geloof ook alles wat daarin staat. Vragen naar feiten doe ik niet, want dat is niet nodig, mijn eigen beeld dat klopt altijd en helemaal. Ook die lease auto’s waar andere Janssen het over heeft……duhh, denk na Beste Janssen, zoals u/jij het stelt kan niet kloppen, maar goed, lees verder in de Libelle en de story, maar kom wel met feiten die ergens op gebaseerd zijn en niet alleen op die wilde indianen verhalen. Ach het heeft ook wel z’n charme, leef verder in je eigen wereld and keep on telling 😉

  7. Als Raad en Daad was blijven doen waar ze in het begin voor stonden en niet zo hoog hadden willen vliegen waren er nu geen problemen geweest. JA knikkers bljven aan als personeel en de NEE knikkers worden verwijderd. Wat nu gebeurd hebben de Directieleden aan zich zelf te danken. Ik kan alleen zeggen. A Told you soo

  8. We zijn in nederland aan het bezuinigen en een kat in het nauw maakt gekke sprongen. Gevestigde organisaties sluizen al jaren geld van de ene client naar de andere client. (zie abrona fraude op youtube) Die man heeft echt wel inzicht in het geheel, zo gaat het al jaren. Het recht op zorg bestaat maar het krijgen is erg moeilijk aangezien er een verschil in toegekende uren en het berekende prijskaartje gewoon bij het zorgkantoor al niet klopt. Daarnaast is de top, zoals bijna overal, ook in de zorg veel te zwaar en blijft daar veel te veel geld hangen. Personeel moet het doen met het restje wat overblijft ipv andersom. We lijken wel een bananen republiek alleen noemen we het smeergeld hier bonussen.
    met vriendelijk groet.

  9. Wat een hoop onzin. Typisch voorbeeld van “ik heb de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt”. Op de auto’s zit een eigen bijdrage en daarnaast ligt het probleem in deze bij het zorgkantoor die inderdaad pas maanden later uitbetalen. Er is niemand binnen R&D die rijker is geworden van dit gebeuren hoor. Er is budget gebruikt om al zorg in te kunnen zetten bij anderen. Dat is alles. Jammer. Ik ben wel tevreden. Goede medewerkers en ik heb altijd inzage in mijn budget. Clienten hebben ook een eigen verantwoording. Shame on you !!

  10. Raad en Daad zorgt dat klanten een bankrekening openen en dat zij gemachtigd zijn,klienten zien nooit iets van die rekening postadres is ook hier Raad en Daad.Hopelijk word ’t nu eens echt onderzocht zodat Raad en Daad een halt word geroepen en de vakantie’s van de familie maas eens gaan stoppen

  11. nou ik ben het er niet helemaal mee eens het zorgkantoor en ciz moet je ook maandelijks eens copie van de ingediende uren kunnen sturen. en als je het zorgkantoor beld over een indicatie van een jaar zeggen ze gewoon die hebben we al 10 keer gestuurd naar u maar ze sturen het naar een postbus in meerssen van raad en daad, dan zeg je dat je geen postbus nummer heb en dat dit van raad en daad is zeggen ze dat dit niet kan en dat de klant dit altijd moet krijgen.dus zij kontrolleren het ook niet goed raar en waar … en zij zijn ook niet het vriendelijkste daar aan de telefoon bij het zorgkantoor.
    gr sjeng

  12. Het werd eidelijk eens tijd dat deze organisatie eens doorgelicht wordt. In de jaren dat ik zelf actief ben in de zorg ben ik heel wat zaken tegengekomen van raad en daad waarvan ik dacht, Hoe kan dit, kan dit zomaar, wordt dit door werknemers en klanten geaccepteerd.Maar ja als men geen ervaring heeft in de zorgenwereld zijn veel zaken vanzelfsprekend. Facturen waarop te zien is dat er persoonlijke verzorging gedeclareerd wordt terwijl huishoudelijke verzorging gedaan is. Ook medewerkers die zich hier over beklagen en dingen zien gebeuren die niet kloppen. Het was een kwestie van tijd dacht ik. En jawel hoor; Mensen kunnen beter kiezen voor gecertificeerde en gecontracteerde instellingen. Alle personen die iets willen beginnen in de zorg zouden allemaal onderlegt moeten worden aan een keurmerk. Nu doet iedereen maar wat en de mensen die het al zwaar genoeg hebben zijn de dupe. Echt schandalig.

  13. zolang Raad en Daad zowel de budgetten beheerd en de verantwoording regelt!!!(kwestie van meerdere bv) klopt ’t altijd wel.Dat klanten niet weten wat hun budget is en een leeg verantwoordingsformulier moeten tekenen?? tsja “er komt zoveel geld binnen we weten niet meer wat we ermee moeten

  14. Beste Jan Pieterse , ik wil nog even reageren op jouw stukje AWBZ, ik ben het niet met jou eens, iedere awbz thuiszorginstelling moet zich kunnen verantwoorden voor de uren die gedeclareerd worden bij het zorgkantoor, bij de thuiszorgorganisatie waar we nu zijn wordt ieder zorgmoment door ons afgetekend, zelf houd ik dit ook bij, en ik moet zeggen dat de afrekening van het CAK mbt de afgetekende uren ongeveer iedere periode perfect klopt, derhalve mijn reactie , natuurlijk als je wil frauderen is er altijd wel een mogelijkheid door bv de klant een blanco briefje te laten tekenen en een andere tijd op te schrijven, echter hier kan ik op zeggen dat het zorgkantoor als een soort politieagent fungeert waar je niet mee hoeft te spotten, uren wat niet afgetekend zijn mogen ook niet gedeclareerd worden, en bij evt twijfel zal de klant door het zorgkantoor gebeld worden.(wij spreken uit ervaring)

  15. Deze organisatie laat medewerkers 3 maanden wachten op hun geld. In Nederland is het verboden om met een PGB te spelen, je zult als organisatie voldoende liquiditeit moeten hebben.Raad en Daad staat bekent om zijn agresieve houding om klanten binnen te halen,( over te nemen van andere zorginstellingen ect) dit is geen preformes. Raad en Daad laten onervaren medewekers BELASTINGFORMULIEREN bij klanten invullen “en dan” zijn ze binnen, bij kwetbare ouderen.Schandalig allemaal jurische stappen ondernemen en dat deze mensen nooit meer iets met zorg mogen uitvoeren ( KVK zwarte lijst) Dat de belastingdienst gelijk maar even een kijkje gaat nemen, de klanten en medewerkers zijn de dupe.Zorgkantoor moet ervoor zorgen dat acuut een overdracht van klanten naar een andere organisatie plaatsvind.

  16. Ook wij liggen reeds geruime tijd in de clinch met Raad&Daad.Het ligt niet aan het personeel maar ik denk dat deze met deze instructie’s worden aangestuurd door 1 persoon.
    De hoofdoorzaak hiervan ligt bij Het Zorgkantoor en het CIZ die het niet voor elkaar krijgen om een aanvrage die men doet in begin maart betaalbaar te maken in begin juni maar dit doet eind augustus.
    Doet men navraag bij het zorgkantoor dan zeggen ze dat het normaal is en de zorginstellingen dit maar moeten voorfinancieren.Denk niet dat er veel zorginstellingen zijn die hier tegen durven te protesteren want hun zijn van het zorgkantoor afhankelijk van de medewerking in alles en als hetzorgkantoor dan niet tegenwerkt dan zullen ze beslist niet soepel meewerken.
    Zegt men bij het zorgkantoor dat men zelf PGB houder is dan zijn ze zeer fel en dan zeggen ze doodleuk dat de zorgverleenster dan maar 3 mnd op haar geld moest wachten zoals bij ons gebeurde.
    Bij ons heeft Raad&Daad dit voorgefinancierd of zij dit tijdelijk doen uit andere budgetten heb ik geen moeite ,maar aan het einde bij de verantwoording moet wel alles eerlijk vertantwoord zijn.
    Ook de zorg die Raad&Daad besteed is zeer goed en daarom zijn wij ondanks alle strubbelingen nog asteeds bij Raad&Daad
    En als men de negatieve kant van iets belicht,belicht dan ook de oorzaak waar dit door veroorzaakt wordt ,dat vind ik dan knap.
    En het advies om de zorg door een erkende AWBZ erkende instelling te laten doen is ook niet altijd goed.
    Mijn Zoon kreeg bijna 9 mnd praktisch geen hulp van een AWBZ erkende instelling en niemand die reageerde op onze klachten.Waar dit geld is gebleven is helemaal niet te achterhalen en hier zijn nog meer grijze paden mogelijk als bij het PGB.Hier is werkelijk totaal geen 100% toezicht op mogelijk omdat het hier meestal gaat om clienten die zelf niets kunnen controleren en diegenen die dit zouden moeten en kunnen doen meestal nog andere zaken in hun hoofd hebben met de zorg van de client.
    V.G Jan.

  17. Wij zijn voormalig klant van Raad en daad en ze hebben bij ons als organisatie een slechte naam , hetgeen nu bekend is gemaakt was bij ons al jaren bekend, iedere medewerker krijgt een leaseauto aangeboden en uiteindelijk is het de klant die dit allemaal betaald van deze pgb overschotten van de klanten, eveneens het gesjoemel met de pgb budgetten , ons niet onbekend, derhalve is het goed als CZ en Justitie nu stappen gaan ondernemen om deze rotte appel uit de zorgsector te halen, helaas moet ik erbij zeggen dat dit slecht het topje van de ijsberg is, wat ons betreft neem een bonafide awbz erkende thuiszorgorganisatie met zorg in natura dan wordt het kaf van het koren gescheiden en vermijd je deze zelfverrijking door degenen die alles over de klant hun rug doen.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.