Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

CVZ te laks met uitvoering wanbetalersregeling

Mark van Dorresteijn
Het College voor zorgverzekeringen (CVZ) betaalt ingevorderd geld soms pas na vijftien weken terug aan mensen die door hun zorgverzekeraar onterecht zijn aangemeld als wanbetaler. Ook blijkt het CVZ niet te controleren of zorgverzekeraars aan hun wettelijke verplichtingen hebben voldaan als zij iemand aanmelden als wanbetaler. Dit concludeert de Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, in een rapport.
CVZ te laks met uitvoering wanbetalersregeling

De ombudsman beveelt het CVZ aan mensen bij wie onterecht geld is ingevorderd, binnen vier weken terug te betalen. En van zorgverzekeraars een verklaring te eisen waaruit blijkt dat zij hun verplichtingen zijn nagekomen bij het aanmelden van een wanbetaler. Volgens de ombudsman gaat het hierbij veelal om mensen die in een financieel moeilijke situatie zitten.

Terugbetalen

In het laatste halfjaar kreeg de ombudsman vijftien klachten over de uitvoering van de wanbetalersregeling. Zorgverzekeraars blijken regelmatig personen ten onrechte

als wanbetaler aan te melden bij het CVZ. Na aanmelding gaat het college over tot invordering. Korte tijd later blijkt dat de aanmelding niet juist is. Het CVZ moet de ingevorderde bedragen, die oplopen tot zo’n 270 euro, aan de betrokkene terugbetalen. In 2010 betaalde het CVZ deze bedragen pas na ongeveer vijftien weken terug. Vanaf eind januari 2011 is het terugbetalingsproces bij het CVZ geautomatiseerd en zal de termijn nog maximaal negen weken bedragen. De ombudsman vindt dat nog steeds onvoldoende en pleit voor een maximumtermijn van vier weken.

Aanmeldingsprocedure

Daarnaast verzaken zorgverzekeraars een verklaring te verstrekken waarin zij bevestigen dat zij zich aan de wettelijke procedure in het voortraject hebben gehouden. Deze procedure is verplicht bij het aanmelden van een wanbetaler. Het CVZ staat sinds de invoering van de wanbetalersregeling op 1 september 2009 toe dat de zorgverzekeraars deze wettelijke verplichting niet nakomen. Daarmee wordt de betrokkene belangrijke rechtsbescherming onthouden. De ombudsman pleit dat de CVZ voortaan deze verklaring eist van zorgverzekeraars.

Wanbetalersregeling

Doel van de wanbetalersregeling is het terugbrengen van mensen die geen premie betalen of een premieachterstand hebben. Wanneer de achterstand te ver oploopt, start het CVZ met invorderen van de achterstallige premie bij de werkgever of uitkeringsinstantie van de verzekerde. Daar komt een bestuursrechtelijke boete van dertig procent bovenop. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter)

Lees meer:

Rapport Ombudsman: Meten met Twee maten (PDF)

Lees ook:

Klink wil alle onverzekerden opsporen

Zorgverzekeraars geven meer sturing aan verzekerden

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

2 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Wanneer ziet de politiek eens in dat er sprake is van een verkeerde beleidskeuze in het verleden. Iedere Nederlander moet zich zelf verzekeren. De mensen die dat niet doen doen dit vanwege principiele redenen en betalen hun nota’s trouw, of zijn bewust onverzekerd onder het mom we worden toch wel geholpen en de 3e groep kan het niet betalen.
    Wie niet verzekerd is kan rekenen op een forse boete.
    Maar wie kan die betalen als ze de nominale premie al niet kunnen betalen.
    Wanneer gaan we eens inzien dat de overheid met een BSN nummer zo kan verifieren wie niet verzekerd zijn is.
    Wie dat niet is en een uitkering geniet dwing mensen een verzekering te sluiten en draag als overheid de premie zelf af.
    Dat is beleid maken, niet dreigen met boetes maar zelf het intiatief nemen om mensen verzekerd te krijgen.
    mean en lean

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.