Uit het ActiZ-onderzoek blijkt dat de inkoop van zzp’s soms is gebaseerd op de situatie van meer dan een jaar geleden. Dit terwijl de actuele situatie van de cliënten in zorg is veranderd. Volgens de brancheorganisatie wordt het hele principe van persoonvolgende bekostiging ondermijnd door de problemen. “Die werkwijze staat een werkelijke persoonsvolgende bekostiging in de weg”, stelt Aad Koster, directeur ActiZ. “Bij de inkoop van de zorgzwaartepakketten geven zorgkantoren nog onvoldoende invulling aan het persoonsvolgende principe.”
Actuele zorginkoop
De brancheorganisatie roept zorgkantoren op om de inkoop voor de verzekerden te baseren op de actuele zorg van de cliënten en op de cliëntpopulatie. “De gecontracteerde zzp’s sluiten dan beter aan bij de werkelijke zorgsituatie en zorgvraag”, aldus Koster. “Aanbieders zullen dan ook de beschikking krijgen over budgetten die nodig zijn om de benodigde zorg te bieden. Zo zullen de zzp’s meer recht doen aan het principe van persoonsvolgende bekostiging dan nu het geval is.”
Korting op tarieven
Volgens Koster zijn de kortingen op de zzp-tarieven ook een groot probleem voor zorgaanbieders. “Ruim de helft van de verpleeghuizen heeft voor dit jaar te maken met een korting op tarieven die al nauwelijks voldoende zijn om de zorgvraag te financieren. Bij verzorgingshuizen heeft driekwart van de organisaties te maken met een korting. ActiZ blijft aandacht vragen voor het tarievenbeleid. Bij de ontwikkeling van de zzp’s is destijds door het ministerie van VWS al een forse korting op de tarieven toegepast. Een aanvullende korting door de zorgkantoren zet de mogelijkheden en ruimte voor aanbieders en cliënten nog verder onder druk.” (zorgvisie – Wouter van den Elsen)
Lees meer:
VWS start meldpunt zzp-bureaucratie
Zzp-afbouwers krijgen regeling van NZa
Zorgzwaartepakketten 2010 zijn bekend
Verbazing over ‘maatwerkregeling’ zorgzwaarte
Zorgvisie magazine
Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.
Ik spreek uit ervaring! Wanneer we een client hoger willen scoren dan hij/ zij heeft lukt het niet want het CIZ kan van veraf beoordelen of die client meer of mindere zorg nodig heeft. Je krijgt dan een telefoontje waar ze je wat vragen stellen en de uitkomst is dan: sorry, hij/ zij blijft in die zzp. Waar wij vinden dat de score hoger moet zijn omdat die persoon het verdient om meer tijd en zorg te krijgen.