Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Pgb-meldactie Per Saldo loopt storm

Mark van Dorresteijn
De meldactie waarbij leden en niet-leden van Per Saldo hun beklag kunnen doen over de pgb-stop, loopt storm. Dat blijkt uit een bericht van dagblad Trouw.
Pgb-meldactie Per Saldo loopt storm

Tot nu toe heeft de belangenorganisatie ruim 11.000 handtekeningen en 330 persoonlijke verhalen ontvangen. De pgb-stop werd door minister Klink van VWS ingezet per 1 juli nadat bekend werd dat het pgb-budget fors overschreden was. De stop duurt nog tot eind 2010.

Geen pgb

De boze en verdrietige mails komen uit het hele land, vertelt woordvoerder Frans van der Pas van Per Saldo in het dagblad. “Bijvoorbeeld een 48-jarige vrouw met het syndroom van Korsakov, die in een verzorgingshuis haar kamer deelt met iemand van 93 jaar. De vrouw is suïcidaal en wil daar weg. Haar man wil zijn baan opzeggen en thuis voor haar zorgen, maar daarvoor heeft hij steun van het pgb nodig. Dat krijgt hij nu niet.”

Particulier

Ook tachtig particuliere zorgaanbieders hebben zich gemeld bij Per Saldo. Volgens Van der Pas komen zij in de problemen omdat ze niet genoeg klanten hebben. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn / Twitter)

Lees ook:

Zorgkantoren aan zet bij pgb-stop

Uitzonderingen voor pgb-stop zijn bekend

Thomashuizen gered van pgb-stop

Moties in aantocht over pgb-stop

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

1 REACTIE

  1. Als (gecertificeerd)hulpverlener word ik erg verdrietig van al deze berichtgeving, temeer omdat ik zie op welke oneigenlijke wijze mensen zich verrijken door gelden van het PGB.
    We hebben het hier over gemeensschapsgeld waar zo enorm ongecontroleerd mee wordt omgegaan zodat de mensen waar het voor bestemd is achter het net vissen en anderen (bemiddelingsbureau’s) door dit geld er een lux leven op na houden.
    De controle van het CIZ laat nogal te wensen over. Ingevulde controleformulieren worden geaccepteerd zonder nagetrokken te worden door b.v. burgerservicenummers of andere mogelijkheden.
    Ik spreek hierbij uit eigen er varing. Als zorgverlener ontvang ik nog niet de helft van het beschikbare uurloon en de rest is voor de bemiddelaar.
    Er zijn eenvoudige oplossingen te bedenken om dit soort van misstanden te voorkomen. Dit werkt ook in de hand dat er ongekwalificeerde zorgverleners in worden gezet. Hoe minder uurloon je hoeft te betalen hoe meer de bemiddelaar over houdt.
    Dit is bij het CIZ bekend en gemeld maar hierop wordt geen aktie ondernomen.
    Jammer maar waar. Als alle misbruik zou worden terug betaald is de pot weer meer als vol.
    Ik weet uit mijn ervaringen dat het hier al gaat over enkele tonnen (over enkele jaren en meerdere budgetten)en dat is nog maar van een persoon.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.