Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Inkoopgids zorgverzekeraars op internet

De gezamenlijke zorgverzekeraars gaan hun inkoopgids voor vrij onderhandelbare ziekenhuiszorg openbaar maken op internet. Op deze manier krijgen ziekenhuizen, adviseurs en patiëntenverenigingen meer inzicht in de kwaliteitseisen van de verzekeraars. Vanaf 28 september staan de inkoopgids, en de GGZ-inkoopgids, op de website van ZN.
Inkoopgids zorgverzekeraars op internet

“De online inkoopgids zal geen vraagbaak zijn voor patiënten maar is bestemd voor verzekeraars en ziekenhuizen. Dit is weer een volgende stap op weg naar meer transparantie op het gebied van kwaliteit. De gids wordt steeds dikker en een digitale opzet maakt het mogelijk om doorlopend aanpassingen te maken,” aldus Sjoerd Terpstra, senior beleidsadviseur bij Zorgverzekeraars Nederland.

Kwaliteitskenmerken

De gids bevat een overzicht van kwaliteitskenmerken waarover instellingen en zorgverzekeraars afspraken kunnen maken. Het gaat om indicatoren, inrichting van het zorgproces, voorkeuren van patiëntenverenigingen en gegevens over de geleverde zorg. In zorgprofielen wordt beschreven hoe een behandeling eruitziet en welke stappen worden doorlopen. De gids dient als leidraad voor de inkopers van de zorgverzekeraars die ieder najaar met de instellingen onderhandelen over de contracten van het volgende jaar. Maar de gids wordt door sommige ziekenhuizen ook gebruikt als intern discussiestuk om bijvoorbeeld het aantal ligdagen voor een bepaalde ingreep terug te brengen.

Uitvoering

De inkoopgids bestaat sinds 2004 en is sindsdien flink uitgebreid. Toch zijn er nog genoeg punten voor verbetering. In april van dit jaar boog een expertmeeting zich over de rol van de gids in het inkoopproces. Een belangrijke conclusie was dat de zorgverzekeraars niet weten of de afgesproken kwaliteitseisen ook daadwerkelijk worden uitgevoerd. Het advies was daarom om terugkoppeling te laten plaatsvinden over de behaalde resultaten. Op die manier kan de koppeling tussen dbc-prijzen en kwaliteit sterker worden gemaakt. Ook is het belangrijk dat medisch specialisten en medisch adviseurs aanschuiven bij de onderhandelingen tussen de financieel deskundigen van de zorgaanbieder en de verzekeraar.

Inhoud van de zorg

Terpstra: “Er zijn nog een aantal slagen te maken. Uiteindelijk is het veel relevanter om tijdens de contractonderhandelingen tussen zorgverzekeraar en instelling over de inhoud van de zorg te praten. Dat is goed voor de kwaliteit en de doelmatigheid. Een belangrijk aandachtspunt is de variatie tussen ziekenhuizen. In het ene ziekenhuis worden bijvoorbeeld veel meer amandelen geknipt dan in het andere. Of je ziet dat kinderen bij het verwijderen van de amandelen in het ziekenhuis worden opgenomen terwijl deze ingreep vrijwel overal poliklinisch plaatsvindt.”

Bruikbaarheid

Terpstra verwacht dat de bruikbaarheid van de inkoopgids toeneemt door de verbeteringen die in deze versie zijn aangebracht. “Het vertrouwen is groeiende. De gids krijgt steeds meer een plek binnen het onderhandelingsproces”. (Zorgvisie – Eric Bassant)

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden