Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties5

‘Tandartsen drijven prijs niet op’

Mark van Dorresteijn
Het experiment met vrije tandartsprijzen zal niet leiden tot enorme prijsstijgingen. Dat zegt Rob Barnasconi, voorzitter van de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde. “Een tandarts ziet een patiënt gemiddeld 2,7 keer per jaar.
‘Tandartsen drijven prijs niet op’

Die relatie gaat hij niet in gevaar brengen door te hoge prijzen in rekening te brengen.” De eerste ontwikkelingen wijzen weliswaar op enorme prijsvariaties, maar Barnasconi verwacht dat die op termijn gelijk worden getrokken. “Prijsstunten moet kunnen. Dat zorgt voor meer variatie en dat is net de bedoeling.” Bang voor een prijsopdrijvend effect onder tandartsen die geen patiënten meer aannemen, is de NMT-voorzitter niet. “Er is geen tekort aan tandartsen, in geen enkele regio. Er is meer aanbod dan vraag, ook omdat buitenlandse tandartsen zich hier graag vestigen.”

Vrije prijzen

Op 1 januari 2012 gaan vrije prijzen in voor tandarts, mondhygiënist, tandprotheticus en orthodontist. Het experiment duurt drie jaar. De mondzorgprofessionals moeten in de aanloop naar volgend jaar nog wel wat werk verrichten. Ieder voor zich moet het huidige aantal van ruim vierhonderd verrichtingen ombouwen naar in totaal 180 behandelingen die op een door de NZa opgestelde prestatielijst staan. Maatschappen mogen één prijs rekenen, zolang ze één onderneming vormen. Groepspraktijken mogen dat ook, zolang ze minder dan tien procent van de markt innemen. Elke tandarts en groepspraktijk zal de prijzen inzichtelijk moeten maken, zowel in de praktijk als op een website.

‘Eenheidsworst’

Barnasconi: “Het aanbod van tandartsen is op dit moment ‘eenheidsworst’. Er is geen ruimte voor preventie, innovatie of zorgzwaarte. Ook voor een extra tijdinvestering is geen compensatie.” Door de vrije prijzen ontstaat meer differentiatie en tandartsen kunnen zich gaan specialiseren, zegt Barnasconi. “Het klopt helemaal. Het gaat om u als consument en mij als tandarts. Als ik mijn prijs goed kan uitleggen dan komen wij daar samen uit. Zo niet, dan gaat u naar een ander.” Bovendien passen vrije prijzen helemaal bij de mondzorg, die voor tachtig procent door de consument wordt betaald. “Het kan eigenlijk niet dat een sector met zo veel private financiering door de overheid is gereguleerd.”

Vrijstelling basispakket

Twintig procent van de zorg valt binnen de basisverzekering, onder meer zorg voor jongeren onder de 18 en behandelingen aan kwetsbare groepen als gehandicapten. De NMT had liever gehad dat de zorg in het basispakket zou zijn vrijgesteld van het experiment, omdat er druk op de kwetsbare groepen zou kunnen ontstaan. Het experiment is mislukt als zou blijken dat de kosten per hoofd van de bevolking ‘zonder duidelijk verhaal’ te veel stijgen. Dat zou de toegankelijkheid in gevaar brengen. Barnasconi gaat ervan uit dat het experiment slaagt: “Ik spreek onze leden erop aan: het is vrijheid met maatschappelijke verantwoordelijkheid.” (Zorgvisie – Carina van Aartsen)

Lees ook:

Vrije prijzen tandarts doen premies stijgen

VGZ voor negen ton opgelicht door tandartsassistent

5 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Kan ik hier ook een vraag kwijt ?
    Ik zie alleen maar tarievenoverzichten die gelden tot 1 februari 2012. Is dat de periode dat de tarieven nog bijgesteld kunnen worden ? En staan ze vervolgend vast tot 1 januari 2013 ? Of kunnen ze continu aangepast worden ?

  3. Vrij marktwerking….hoe dan?
    Elke tandarts houdt andere prijzen aan?! De ene is hier goedkoper in de andere weer in iets anders, maar daar kun je geen gebruik van maken, ten slotte kun je niet per tandarts kiezen welke behandeling je laat uitvoeren, het is het hele pakket of niet!? Daarbij komt dat de patiënt nu met het probleem opgezadeld wordt om steeds tarieven te moeten vergelijken welke niet te vergelijken zijn!? En nu blijkt ook nog dat de tarieven hoger zijn dan de vergoedingen!? Daarbij leggen de tandarts als huisregels omschreven verplichtingen bij hun klanten (patiënten is natuurlijk niet meer de juiste omschrijving), maar als die klanten een klacht hebben, blijken de heren en dames met de witte jassen zich te verschuilen achter de NMT.
    Zeg minister, dank je wel voor uw goede zorgen, maar het is al duidelijk…proef mislukt…de klant betaalt.

  4. Geen tekort aan tandartsen? Waarschijnlijk omdat het nergens wordt geregistreerd. We zijn verhuist naar Oost-Groningen dit jaar en de tandartsen die de zorgverzekeraar aangaf dat zij nog wel nieuwe patiënten aannamen, daar klopte niets van. Na zelf dan maar diverse tandartsen gebeld te hebben, wilde uiteindelijk een tandarts die eigenlijk geen patiënten aannam ons nog aannemen omdat we vanuit het midden van het land verhuisd waren. En dit verhaal hoor ik van diverse mensen om mij heen. Het is dus onmogelijk te wisselen van tandarts.

  5. Vrije marktwerking? :Ik weet niet hoe het in de rest van Nederland is, maar in mijn gemeente kun je überhaupt niet van tandarts veranderen want die nemen geen nieuwe mensen meer aan, de praktijken zitten nagenoeg vol, dus van keuzevrijheid en vrije marktwerking is geen sprake in de praktijk. Mooi op papier maar niet realistisch….

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.