Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

NZa: Afwijzing door zorgverzekeraars onduidelijk en onvolledig

Mark van Dorresteijn
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft een aantal zorgverzekeraars gewaarschuwd dat zij verzekerden beter moeten informeren als zij bepaalde zorg niet vergoeden. De afwijzingsbrieven zijn nu nog vaak onduidelijk en onvolledig. Dit heeft de NZa geconstateerd na onderzoek van een klacht hierover van de Branchevereniging Tandtechniek.
NZa: Afwijzing door zorgverzekeraars onduidelijk en onvolledig

De afwijzingsbrieven waarin verzekerden te horen krijgen dat een bepaalde behandeling niet vergoed wordt, voldoen niet aan het Richtsnoer Informatieverstrekking ziektekostenverzekeraars en volmachten van de NZa. Vooral de mogelijkheid van de verzekerde om tegen de afwijzing in beroep te gaan ontbreekt. Daarnaast staat in een aantal brieven ‘goedkeuring’ vermeld terwijl er sprake is van een afwijzing. Ook verwijzen verzekeraars soms naar niet bestaande regelingen.

Duidelijke informatie

De NZa heeft de betreffende zorgverzekeraars een brief gestuurd waarin zij hen erop wijst dat afwijzingsbrieven dienen te voldoen aan het Richtsnoer. Daarin staat dat consumenten van verzekeraars duidelijke informatie moeten krijgen. Zij moeten weten om welke reden hun aanvraag voor een vergoeding niet wordt gehonoreerd, en hoe zij daartegen bezwaar kunnen maken. Het Richtsnoer geldt voor informatieverstrekking door verzekeraars aan verzekerden, zowel direct als indirect via de zorgaanbieder. Relevant is dat het gaat om informatie waar de verzekerde belang bij heeft. Dit is bij een afwijzing van de vergoeding van zorg het geval.

De NZa heeft in de brief tevens aangekondigd dat zij nieuwe signalen over afwijzingsbrieven zal onderzoeken en zonodig maatregelen treft. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter)

Zorgvisie nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws met de gratis Zorgvisie e-mailnieuwsbrief.

1 REACTIE

  1. Het is zelfs nog erger. Ik ontving helemaal geen bericht of afwijzingsbrief! Ik kreeg n.a.v. mijn laatste bestelling van de leverancier van de het voor mij noodzakelijke materiaal een telefonische mededeling dat een product van de reeds jarenlange verstrekte voorzieningen niet meer wordt vergoed door de VGZ. Ik heb wel een voorschrift gehad!
    Ik zal dit nu ook doorgeven aan de NZA.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.