Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties12

CDA en PVV noemen ingrepen pgb noodzakelijk

Coalitiepartner CDA en gedoogpartner PVV staan achter de kabinetsplannen voor de langdurige zorg, inclusief het inperken van het persoonsgebonden budget (pgb). Dat blijkt uit reacties van Kamerleden.
CDA en PVV noemen ingrepen pgb noodzakelijk

Tweede Kamerlid van het CDA, Sabine Uitslag verklaart tegenover persbureau ANP: “Voor veel mensen is het inperken van het pgb een pijnlijke ingreep. Maar voor het CDA is het noodzakelijk als we de zorg voor langdurig zorgafhankelijken overeind willen houden. De uitgaven voor de langdurige zorg zijn de laatste jaren buitensporig gegroeid. We moeten maatregelen nemen. Het pgb blijft behouden voor mensen die langdurige zorg nodig hebben en anders in een instelling zouden komen. Sterker nog, ze krijgen er 5 procent bij, zodat ze ook echt een stevig budget hebben om hun eigen zorg te kunnen organiseren. De groep pgb-houders zonder verblijf behoudt de indicatie, dus het recht op zorg.”

PVV: ‘Veel beter dan onder vorige kabinet’

Tweede Kamerlid Fleur Agema van de PVV reageert: “Wij steunen de kabinetsplannen. Ze betekenen een verbetering voor de mensen die de langdurige zorg echt nodig hebben. En er komt nog 5 procent boven op het budget. Dit is veel beter dan onder het vorige kabinet. Het persoonsgebonden budget wordt onder de AWBZ gebracht en wordt daarmee een wettelijk recht. Dat is een enorme stap vooruit.”

SP: ‘Aanslag op recht op zorg’

Tweede Kamerlid Renske Leijten van oppositiepartij SP zegt: “De kabinetsplannen voor de langdurige zorg zijn een ongelooflijke aanslag op het recht op zorg. Onder dit kabinet wordt het collectieve karakter van de langdurige zorg in feite afgeschaft. Het persoonsgebonden budget wordt ingeperkt zonder dat er alternatieven zijn. Bovendien wordt een groot deel van de zorg overgeheveld naar gemeenten. Door deze stapeling van maatregelen wordt meer dan 300.000 mensen in Nederland het recht op zorg ontnomen. Ik neem het de staatssecretaris echt kwalijk dat na haar presentatie nog steeds niet duidelijk is hoe de plannen nu precies uitpakken. Wie gaat nu geraakt worden en wie niet? Het is volstrekt onduidelijk.” (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)

Lees meer:

Kabinet presenteert ombuigingen in AWBZ

Kabinet snijdt mogelijk in pgb

Per Saldo: elimineer oneigenlijk gebruik pgb

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

12 REACTIES

  1. Ik wil nog ff reageren op die zogenaamde verhoging van 5% op de budgetten voor PGB voor mensen met een indicatie voor verblijf (= zorgzwaartepakket) Dit is een sigaar uit eigen doos. In 2009 was er de budgetgarantie maatregel. Niemand mocht door invoering van ZZP’s erop achteruit gaan. Nieuwe AWBZ instromers kregen meteen wel een aangepast budget. Waar in 2011 de budgetgarantie zou vervallen werd deze nog een extra jaar verlengd maar in 2012 wordt de budgetgarantie met 20% verlaagd. Zorgvragers met een indicatie in 2008 in functies en klassen en verblijf die bij herindicatie naar een ZZP zijn gegaan hebben deze garantie gekregen. 1 januari 2011 is echter het PGB budget met 3% gekort en die 3% korting was ook van toepassing op de budgetgarantie. Het gros van de mensen die nu een PGB hebben voor langdurige zorg zijn mensen die die zorg (en indicatie) ook hadden in 2008.
    Dat betekent dus dat de overheid in 2012 ook nog het PGB gaat aanvullen tot 80% (prijspeil 2011) van het budget. Dus 5% erbij is alleen voor nieuwe AWBZ instromers na 2008 interessant. Voor alle anderen is die 5% extra in 2012 toch niet bereikbaar omdat die wordt verrekend met de budgetgarantie. En wat gebeurd er na 2012??? Wat leidend zou moeten zijn is de doelmatigheid van de inzet.
    Ik ben het helemaal eens met Maarten.

  2. Lees alle reacties
  3. ongehoord, bij een pgb krijg je 75% van wat de in natura wordt geleverd, en daar gaat regelmatig wat mis, tehoog betaalde managers etc. en als er dan een enkele keer in het pgb wat misgaat schakel je het gewoon uit, ongehoord.Ik startte met vertrouwen in deze regering,maar nu … liefst morgen verkiezingen. En dus WEL doorgaan met een pgb en zelf de regie in handen kunnen houden, je zal maar afhankelijk worden van al die thuiszorginstellingen !!!!
    En wie betaalt de zorg eigenlijk ???? wij zelf toch, bij de belasting is het awbzpremie,bij je salaris is het zorgpremie en voor je eigen ziektekostenverzekering ook daar betaal je behoorlijk voor. En dan ziekenhuizen winst laten maken.
    Nergens voor nodig,er is niets te marktwerken, trouwens je wordt zonder enige schroom zo het ziekenhuis uitgekiepert,zonder voldoende navraag kun je het redden thuis. Ik ben nu alleenstaand,maar houd mijn hart vast hoe het gaat als ik door ziekte wat minder aanspreekbaar ben.

  4. Hoe zit het eigenlijk met andere vormen van oneigenlijk gebruik. PGB als instrument lijkt mij prima ( ben wel behoorlijke buitenstaander), maar stoor me mateloos aan hoe er geld wordt verdiend door zzp-ers met het aanbieden van persoonlijke verzorging ( voor kinderen waar nauwelijks is mis mee is), wintersportvakanties, weekendkampen naar pretparken, etc etc. Dat allemaal betaald van het PGB budget….. Wat mij betreft mag daar direct een streep door….. Maar inderdaad niet ten koste van diegene die het daadwerkelijk nodig hebben en niet zien als uitbreiding van de maandelijkse inkomen en lekker hun kind de hort op sturen….

  5. Hypocriet, ik heb 3 maanden terug een antwoord mail van een assitente van Sabine uitslag ontvangen. Hierin geeft ze aan dat het standpunt is om het PGB een wettelijk recht te maken en dat het PGB een solide plaats binnen de Awbz verdiend, 3 maanden… nu draaien ze het voor 90 % de nek om…. ik ben het vertrouwen in onze regering kwijt.

  6. Voor anti-PGB…Hoeveel managers zijn er eigenlijk te rijk geworden buiten de PGB bedrijfjes?
    De meeste bedrijven die werken voor clienten met een PGB zijn zeer zorgvuldig en doen, kosteloos, vaak meer dan alleen goede zorg verlenen.
    Ik ken daar meer voorbeelden van dan van die frauderende bedrijven!

  7. 11 feiten én misleidingen bij de nieuwe pgb-plannen
    Terug naar afhankelijkheid en bevoogding. Afbraak van innovatieve vormen van zorg. De nieuwe pgb-plannen van dit kabinet zijn desastreus, al wil het kabinet ons anders doen geloven.
    Aan de hand van onder andere het interview met Fleur Agema (PVV) op 1 juni bij Knevel & Van den Brink laten we u zien wat de feiten zijn rondom de nieuwe pgb-plannen, welke uitlatingen daarover worden gedaan en waar u zich niet door moet laten misleiden.
    Actie
    Om deze plannen te keren is actie nodig. Per Saldo rekent ook op u!
    Houd de berichtgeving op deze website in de gaten.
    Feit nummer 1: ernstig beperkt, toch geen pgb-behoud
    Feit nummer 2: met een verblijfsindicatie (zzp) minder geld
    Feit nummer 3: begeleiding van gemeente alleen in theorie
    Feit nummer 4: zorg in natura voldoet in 40% van de gevallen niet
    Feit nummer 5: zorgverlener contracteren via zorgkantoor lijkt een farce
    Feit nummer 6: pgb is goedkoper
    Feit nummer 7: geen eigen regie meer, afbraak innovatie
    Feit nummer 8: < 1% fraude: geen reden om pgb aan te pakken Feit nummer 9: er ís een alternatief plan Feit nummer 10: straks nog meer handen tekort Feit nummer 11: Erica Terpstra (VVD) stond aan de wieg van het pgb ... Feit nummer 1: ernstig beperkt, toch geen pgb-behoud Iemand krijgt een indicatie voor verblijf, de zogenoemde ‘verpleeghuisindicatie’, als hij gedurende de hele dag zorg nodig heeft. Lang niet iedereen met een ernstige beperking heeft een indicatie voor verblijf, dus lang niet iedereen met een ernstige beperking heeft een pgb in de vorm van een zorgzwaartepakket (zzp). Iemand met een dwarslaesie of een spierziekte kan heel goed zelfstandig wonen met een aantal uren hulp per dag. Hij of zij gaat het pgb dus kwijtraken als het aan het kabinet ligt. Fleur Agema in Knevel & Van den Brink 'Hierover is veel onduidelijkheid ontstaan, omdat we de laatste dagen mensen met ernstige handicaps in beeld kregen die heel erg bang gemaakt zijn, doordat ze misschien hun mogelijkheid om zelfstandig te kunnen blijven wonen kwijtraken. Die groep, met een verpleeghuisindicatie, hoeft zich geen zorgen te maken. De mevrouw in het filmpje, Erna van Vondel, zou als ze het pgb niet zou hebben, in een instelling wonen. Voor al deze mensen geldt, dat het pgb blijft bestaan. Dat niet alleen, we gaan het wettelijk verankeren. Dus het wordt een wettelijk recht op zorg.' De misleiding Erna van Vondel, de vrouw van het filmpje, woont in een aangepaste woning van een stichting. Ondanks haar ernstige handicap hoeft zij geen indicatie voor verblijf te hebben. Als zij in een Fokuswoning woont, is dat zelfs een contra-indicatie. Een expliciete voorwaarde voor bewoners van Fokuswoningen is namelijk, dat zij voldoende sociaal zelfredzaam zijn en geen indicatie hebben voor – langdurig – verblijf. Mensen die in Fokuswoningen wonen, krijgen dus per 2014 geen pgb meer. Terug naar boven -------------------------------------------------------------------------------- Feit nummer 2: met een verblijfsindicatie (zzp) minder geld De budgetten van de zzp’s zijn per 1 januari 2011 verlaagd met € 7.350,--. Daarnaast hebben mensen met een zzp ook te lijden onder de verlaging van alle pgb’s met 3% en het niet compenseren van de prijsstijging (indexering) van 1,5%. Fleur Agema in Knevel & Van den Brink 'Deze mensen met een zzp krijgen zelfs 5% meer.' De misleiding Gezien bovenstaand feit is de verhoging van 5% slechts een doekje voor het bloeden. Op dit moment hebben bestaande budgethouders met een zzp budgetgarantie. Voor hen is nog niets geregeld. Als hun budgetgarantie komt te vervallen, is het maar de vraag of particuliere woonvormen het hoofd boven water kunnen houden. Terug naar boven -------------------------------------------------------------------------------- Feit nummer 3: begeleiding van gemeente alleen in theorie Op de functie begeleiding in de AWBZ is sinds 2009 al ernstig bezuinigd. Mensen met lichte beperkingen kunnen hier al geen gebruik meer van maken. Zij kunnen bij hun gemeente aankloppen als zij begeleiding nodig hebben om deel te nemen aan activiteiten, zoals bijvoorbeeld de voetbaltraining of winkelen. In 2013 wordt de functie begeleiding uit de AWBZ overgeheveld naar de Wmo en moet iedereen die begeleiding nodig heeft zich melden bij de eigen gemeente. Fleur Agema in Knevel & Van den Brink 'Het beeld is ontstaan, dat mensen die nu begeleiding krijgen hun zorg kwijtraken. Bijvoorbeeld de begeleiding bij het boodschappen doen. Maar de begeleiding gaat over naar de Wmo, dus naar de gemeente, en binnen die Wmo is er ook een mogelijkheid voor een pgb.' De misleiding In de eerste plaats is boodschappen doen al sinds 2009 uit de AWBZ gehaald. Bovendien is het in theorie al sinds 2007 mogelijk een pgb voor begeleiding van de gemeente te krijgen, alleen, Per Saldo kent geen voorbeelden waarin dat gebeurt. Gemeenten bieden wel collectieve voorzieningen aan, zoals opvang in een groep. In het recente bestuursakkoord staat nergens te lezen dat begeleiding bij de gemeente een individuele voorziening kan zijn, maar ook niet dat het een collectieve voorziening is. Wel staat er dat gemeenten in 2015 kunnen gaan kijken of begeleiding een algemene voorziening kan gaan worden, wat betekent dat de individuele aanvraag (pgb) voor begeleiding onmogelijk wordt. De geruststelling dat begeleiding straks met een pgb-Wmo kan worden ingekocht, noemen wij regelrechte misleiding. Terug naar boven -------------------------------------------------------------------------------- Feit nummer 4: zorg in natura voldoet in 40% van de gevallen niet De mensen die straks geen gebruik meer kunnen maken van het pgb, de mensen die enkele uren zorg per dag nodig hebben, krijgen voortaan zorg in natura, via een instelling. Fleur Agema in Knevel & Van den Brink 'En dan heb je nog een groep, niet de hele zware gevallen, maar net er tussenin. Die krijgen voortaan via een instelling hun zorg, maar zij behouden het wettelijk recht op zorg uit de AWBZ.' De misleiding Oók degenen met een zwaardere handicap, zoals volledig rolstoelafhankelijke mensen, krijgen geen pgb meer en moeten een instelling gaan inschakelen. 40% van hen kan deze zorg echter helemaal niet krijgen van een instelling, omdat een instelling die zorg niet geeft. Dit blijkt uit onderzoek van ITS, Nijmegen. Het kabinet geeft geen antwoord op de vraag, hoe ze het ontbreken van vraaggerichte zorg gaat oplossen. Terug naar boven -------------------------------------------------------------------------------- Feit nummer 5: zorgverlener contracteren via zorgkantoor lijkt een farce Bestaande budgethouders hebben de mogelijkheid hun bestaande zorgverlener te behouden door deze te laten contracteren door het zorgkantoor. Staatssecretaris Van Veldhuijzen van Zanten op CDA-tv 'Mensen zonder indicatie die nu een pgb hebben, krijgen hun pgb vanaf 2014 niet meer op de bankrekening. Maar dat betekent niet dat zij hun recht op zorg verliezen. Met mensen die goeie, een bij hun passende en aantoonbaar goedkopere oplossing hebben gevonden die ik in natura niet kan leveren, ga ik in gesprek om te kijken of ik hun oplossingen met de zorgkantoren binnen de contracteerruimte kan brengen. Dus ook die mensen hoeven niet ongerust te zijn. Daarover ben ik in gesprek met Per Saldo.' De misleiding De staatssecretaris is hierover niet met Per Saldo in gesprek. Uit haar woorden maken we op dat ze dit van plan is. Per Saldo staat zeer sceptisch ten opzichte van dit plan. Dit zou een geheel nieuwe ‘tak van sport’ worden voor de zorgkantoren, waar zij zich grondig op zouden moeten voorbereiden. Want op grond van welke criteria beoordeelt een zorgkantoor of een zorgverlener gecontracteerd kan worden? Wie beslist als een budgethouder niet meer tevreden is en hij de zorgverlener wil ontslaan? En zijn het wel de zorgkantoren die dit gaan doen, want de AWBZ wordt in de plannen van het kabinet in 2014 overgeheveld naar de zorgverzekeraars. Dit zijn nog maar enkele vragen, die dit plan erg ingewikkeld en nauwelijks uitvoerbaar lijken te maken. Belangrijkste, niet acceptabel gevolg is, dat bestaande budgethouders hun eigen regie gaan verliezen. Om nog maar niet te spreken over nieuwe gevallen. Zij hebben alleen nog recht op zorg in natura, van hun vrijheid is helemaal niets meer over. Terug naar boven -------------------------------------------------------------------------------- Feit nummer 6: pgb is goedkoper Mensen met een AWBZ-indicatie voor verblijf, kunnen kiezen tussen of zorg van een instelling (opname) of zelf hun zorg thuis regelen met een pgb. Het aantal AWBZ-indicaties is enorm gestegen, met name voor mensen met een pgb. Echter, het geld dat mensen gemiddeld met een pgb besteden is niet verhoogd. De kosten per persoon in zorg in natura stijgen sterk. Fleur Agema in Knevel & Van den Brink 'De PVV wil fors investeren in de zorg. Die investering komt er ook. Je hebt een pot voor de AWBZ en daarnaast een pot voor de pgb’s. Ieder jaar weer was daar een overschrijding, ieder jaar weer een pgb-stop, werden de tarieven verlaagd. Die onzekerheid ontstond omdat er steeds meer mensen gebruik van gingen maken. Er is een enorme overschrijding in de toekomst. Die is er nu nog niet. Wat we nu doen is geen bezuiniging op het huidige budget, het gaat om een bezuiniging op de uitloop die de komende jaren zou zijn ontstaan.' De misleiding De keuze voor een pgb is gegroeid. Dat deze groei beteugeld moet worden is onontkoombaar, vindt ook Per Saldo. Uit recent onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) komen interessante cijfers aan het licht. Hieruit blijkt dat 20% van de gebruikers in de AWBZ een pgb heeft en zij 10% van het totale bedrag van de AWBZ besteden. Het blijkt dat de kosten per persoon in de naturazorg flink stijgen. Daar staat tegenover dat het aantal budgethouders weliswaar toeneemt, maar het bedrag dat zij per persoon besteden niet stijgt en zij per persoon lager uitkomen dan zorg in natura. Een pgb is ongeveer 70% van de kosten die iemand zou maken in zorg in natura. Bij overheveling van 90% van de budgethouders naar zorg in natura dient er rekening gehouden te worden met een forse kostenstijging. Lees ook bij feit nummer 9: er ís een alternatief plan. Terug naar boven -------------------------------------------------------------------------------- Feit nummer 7: geen eigen regie meer, afbraak innovatie De maatregelen zijn geen bezuiniging maar een ombuiging. Er wordt geïnvesteerd in andere zorg; de instellingen krijgen meer geld en budgethouders zijn hiervan de dupe. Fleur Agema in Knevel & Van den Brink 'Wij als PVV willen een forse investering in de zorg. Die komt er ook. Er komen 12.000 extra handen aan het bed.' De misleiding Met deze keuze neemt het kabinet, samen met zijn gedoogpartij, mensen met een beperking hun vrijheid af. Zij worden weer afhankelijk van instellingen en welwillende mantelzorgers. Instellingen mogen weer bepalen welke zorg goed voor hen is. Een groot stuk innovatie in de zorg wordt afgebroken. Zoals de meer dan 1000 geregistreerde zorgboeren, een typisch pgb-zorgproduct. Het is de vraag of zij 90% minder budgethouders kunnen overleven. Want zullen zij worden gecontracteerd door het zorgkantoor? Terug naar boven -------------------------------------------------------------------------------- Feit nummer 8: < 1% fraude: geen reden om pgb aan te pakken Waar mensen geld van de overheid kunnen krijgen – zoals een werkloosheidsuitkering, kinderbijslag, het pgb, of het geld dat instellingen krijgen van de overheid – kan er worden gefraudeerd. Met het pgb wordt in minder dan 1% van het totale budget gefraudeerd. Zie het meest recente onderzoek van Zorgverzekeraars Nederland. De misleiding Waarom er nog altijd gefocust wordt op fraude met het pgb is gezien dit lage percentage onbegrijpelijk. Dit terwijl er bij fraudegevallen die zorgverzekeraars bij zorg in natura opsporen of bij fraudegevallen in de thuiszorg nauwelijks wordt stilgestaan. Per Saldo heeft al vele gesprekken met het ministerie gevoerd, over hoe het pgb nog meer solide kan worden gemaakt. We hebben zelfs subsidie gekregen voor de ontwikkeling van het keurmerk voor pgb-bemiddelingsbureaus, dat op het punt staat geïntroduceerd te worden. Met deze nieuweplannen is het de vraag of bemiddelingsbureaus überhaupt kunnen blijven bestaan, vanwege het geringe aantal budgethouders, c.q. hun geringe klantenkring. Het keurmerk is daardoor wellicht overbodig geworden. Terug naar boven -------------------------------------------------------------------------------- Feit nummer 9: er ís een alternatief plan Per Saldo denkt mee over het aanpassen van de pgb-regeling. Daarvoor heeft zij een alternatief plan ontwikkeld. Fleur Agema in Knevel & Van den Brink 'Andere partijen steunen dit plan niet, maar zullen op een andere manier aan dit geld moeten komen. Daar staan wij natuurlijk open voor.' De misleiding Het kabinet heeft geen oog voor het alternatieve plan van Per Saldo, gesteund door andere patiënten- en belangenorganisaties. Het is juist veel goedkoper om mensen zelf zorg op maat te laten inkopen dan om deze zorg in te kopen bij de veel duurdere reguliere zorginstellingen. De plannen van de regering gaan de kosten voor de AWBZ met minstens 650 miljoen opdrijven. Terug naar boven -------------------------------------------------------------------------------- Feit nummer 10: straks nog meer handen tekort Veel zorgverleners die werken voor budgethouders, kiezen niet voor een baan in een zorginstelling. Deze groep zorgverleners gaan we door de afschaffing van het pgb verliezen. Fleur Agema in Knevel & Van den Brink 'Wij als PVV willen een forse investering in de zorg. Die komt er ook. Er komen 12.000 extra handen aan het bed.' De misleiding Beweren dat er snel 12.000 banen moeten worden gecreëerd is heel gemakkelijk, maar waar wil het kabinet de mensen vandaan halen? Het Zorginnovatieplatform becijferde onlangs dat de arbeidsvraag in de zorg stijgt met 470.000 mensen tot 2025 en tegelijkertijd het arbeidsaanbod met slechts 20.000 personen toeneemt. Het pgb vulde indirect ook dit gat in de arbeidsmarkt op. Veel pgb-zorgverleners zullen niet overstappen naar de reguliere zorg. Terug naar boven -------------------------------------------------------------------------------- Feit nummer 11: Erica Terpstra (VVD) stond aan de wieg van het pgb ... Het pgb was 15 jaar lang het paradepaardje van de VVD. Mark Rutte, voor de verkiezingen in mei 2010 bij Netwerk 'Het is natuurlijk ondenkbaar dat bij de VVD dit gezin het pgb zou kwijtraken. Daar hebben we in Nederland voor gevochten, dat is beschaving. Dat staat nergens in onze plannen. (…) Het pgb blijft bestaan. Deze mensen wordt schrik aangejaagd. Volstrekt ten onrechte. Het is ondenkbaar dat ik een partij zou leiden die dit laat gebeuren.’ De misleiding Het is bijzonder schokkend en inderdaad tot vorige week volkomen ondenkbaar dat juist deze partij akkoord is gegaan met deze plannen.

  8. 11 feiten én misleidingen bij de nieuwe pgb-plannen
    Terug naar afhankelijkheid en bevoogding. Afbraak van innovatieve vormen van zorg. De nieuwe pgb-plannen van dit kabinet zijn desastreus, al wil het kabinet ons anders doen geloven.
    Aan de hand van onder andere het interview met Fleur Agema (PVV) op 1 juni bij Knevel & Van den Brink laten we u zien wat de feiten zijn rondom de nieuwe pgb-plannen, welke uitlatingen daarover worden gedaan en waar u zich niet door moet laten misleiden.
    Actie
    Om deze plannen te keren is actie nodig. Per Saldo rekent ook op u!
    Houd de berichtgeving op deze website in de gaten.
    Feit nummer 1: ernstig beperkt, toch geen pgb-behoud
    Feit nummer 2: met een verblijfsindicatie (zzp) minder geld
    Feit nummer 3: begeleiding van gemeente alleen in theorie
    Feit nummer 4: zorg in natura voldoet in 40% van de gevallen niet
    Feit nummer 5: zorgverlener contracteren via zorgkantoor lijkt een farce
    Feit nummer 6: pgb is goedkoper
    Feit nummer 7: geen eigen regie meer, afbraak innovatie
    Feit nummer 8: < 1% fraude: geen reden om pgb aan te pakken Feit nummer 9: er ís een alternatief plan Feit nummer 10: straks nog meer handen tekort Feit nummer 11: Erica Terpstra (VVD) stond aan de wieg van het pgb ... Feit nummer 1: ernstig beperkt, toch geen pgb-behoud Iemand krijgt een indicatie voor verblijf, de zogenoemde ‘verpleeghuisindicatie’, als hij gedurende de hele dag zorg nodig heeft. Lang niet iedereen met een ernstige beperking heeft een indicatie voor verblijf, dus lang niet iedereen met een ernstige beperking heeft een pgb in de vorm van een zorgzwaartepakket (zzp). Iemand met een dwarslaesie of een spierziekte kan heel goed zelfstandig wonen met een aantal uren hulp per dag. Hij of zij gaat het pgb dus kwijtraken als het aan het kabinet ligt. Fleur Agema in Knevel & Van den Brink 'Hierover is veel onduidelijkheid ontstaan, omdat we de laatste dagen mensen met ernstige handicaps in beeld kregen die heel erg bang gemaakt zijn, doordat ze misschien hun mogelijkheid om zelfstandig te kunnen blijven wonen kwijtraken. Die groep, met een verpleeghuisindicatie, hoeft zich geen zorgen te maken. De mevrouw in het filmpje, Erna van Vondel, zou als ze het pgb niet zou hebben, in een instelling wonen. Voor al deze mensen geldt, dat het pgb blijft bestaan. Dat niet alleen, we gaan het wettelijk verankeren. Dus het wordt een wettelijk recht op zorg.' De misleiding Erna van Vondel, de vrouw van het filmpje, woont in een aangepaste woning van een stichting. Ondanks haar ernstige handicap hoeft zij geen indicatie voor verblijf te hebben. Als zij in een Fokuswoning woont, is dat zelfs een contra-indicatie. Een expliciete voorwaarde voor bewoners van Fokuswoningen is namelijk, dat zij voldoende sociaal zelfredzaam zijn en geen indicatie hebben voor – langdurig – verblijf. Mensen die in Fokuswoningen wonen, krijgen dus per 2014 geen pgb meer. Terug naar boven -------------------------------------------------------------------------------- Feit nummer 2: met een verblijfsindicatie (zzp) minder geld De budgetten van de zzp’s zijn per 1 januari 2011 verlaagd met € 7.350,--. Daarnaast hebben mensen met een zzp ook te lijden onder de verlaging van alle pgb’s met 3% en het niet compenseren van de prijsstijging (indexering) van 1,5%. Fleur Agema in Knevel & Van den Brink 'Deze mensen met een zzp krijgen zelfs 5% meer.' De misleiding Gezien bovenstaand feit is de verhoging van 5% slechts een doekje voor het bloeden. Op dit moment hebben bestaande budgethouders met een zzp budgetgarantie. Voor hen is nog niets geregeld. Als hun budgetgarantie komt te vervallen, is het maar de vraag of particuliere woonvormen het hoofd boven water kunnen houden. Terug naar boven -------------------------------------------------------------------------------- Feit nummer 3: begeleiding van gemeente alleen in theorie Op de functie begeleiding in de AWBZ is sinds 2009 al ernstig bezuinigd. Mensen met lichte beperkingen kunnen hier al geen gebruik meer van maken. Zij kunnen bij hun gemeente aankloppen als zij begeleiding nodig hebben om deel te nemen aan activiteiten, zoals bijvoorbeeld de voetbaltraining of winkelen. In 2013 wordt de functie begeleiding uit de AWBZ overgeheveld naar de Wmo en moet iedereen die begeleiding nodig heeft zich melden bij de eigen gemeente. Fleur Agema in Knevel & Van den Brink 'Het beeld is ontstaan, dat mensen die nu begeleiding krijgen hun zorg kwijtraken. Bijvoorbeeld de begeleiding bij het boodschappen doen. Maar de begeleiding gaat over naar de Wmo, dus naar de gemeente, en binnen die Wmo is er ook een mogelijkheid voor een pgb.' De misleiding In de eerste plaats is boodschappen doen al sinds 2009 uit de AWBZ gehaald. Bovendien is het in theorie al sinds 2007 mogelijk een pgb voor begeleiding van de gemeente te krijgen, alleen, Per Saldo kent geen voorbeelden waarin dat gebeurt. Gemeenten bieden wel collectieve voorzieningen aan, zoals opvang in een groep. In het recente bestuursakkoord staat nergens te lezen dat begeleiding bij de gemeente een individuele voorziening kan zijn, maar ook niet dat het een collectieve voorziening is. Wel staat er dat gemeenten in 2015 kunnen gaan kijken of begeleiding een algemene voorziening kan gaan worden, wat betekent dat de individuele aanvraag (pgb) voor begeleiding onmogelijk wordt. De geruststelling dat begeleiding straks met een pgb-Wmo kan worden ingekocht, noemen wij regelrechte misleiding. Terug naar boven -------------------------------------------------------------------------------- Feit nummer 4: zorg in natura voldoet in 40% van de gevallen niet De mensen die straks geen gebruik meer kunnen maken van het pgb, de mensen die enkele uren zorg per dag nodig hebben, krijgen voortaan zorg in natura, via een instelling. Fleur Agema in Knevel & Van den Brink 'En dan heb je nog een groep, niet de hele zware gevallen, maar net er tussenin. Die krijgen voortaan via een instelling hun zorg, maar zij behouden het wettelijk recht op zorg uit de AWBZ.' De misleiding Oók degenen met een zwaardere handicap, zoals volledig rolstoelafhankelijke mensen, krijgen geen pgb meer en moeten een instelling gaan inschakelen. 40% van hen kan deze zorg echter helemaal niet krijgen van een instelling, omdat een instelling die zorg niet geeft. Dit blijkt uit onderzoek van ITS, Nijmegen. Het kabinet geeft geen antwoord op de vraag, hoe ze het ontbreken van vraaggerichte zorg gaat oplossen. Terug naar boven -------------------------------------------------------------------------------- Feit nummer 5: zorgverlener contracteren via zorgkantoor lijkt een farce Bestaande budgethouders hebben de mogelijkheid hun bestaande zorgverlener te behouden door deze te laten contracteren door het zorgkantoor. Staatssecretaris Van Veldhuijzen van Zanten op CDA-tv 'Mensen zonder indicatie die nu een pgb hebben, krijgen hun pgb vanaf 2014 niet meer op de bankrekening. Maar dat betekent niet dat zij hun recht op zorg verliezen. Met mensen die goeie, een bij hun passende en aantoonbaar goedkopere oplossing hebben gevonden die ik in natura niet kan leveren, ga ik in gesprek om te kijken of ik hun oplossingen met de zorgkantoren binnen de contracteerruimte kan brengen. Dus ook die mensen hoeven niet ongerust te zijn. Daarover ben ik in gesprek met Per Saldo.' De misleiding De staatssecretaris is hierover niet met Per Saldo in gesprek. Uit haar woorden maken we op dat ze dit van plan is. Per Saldo staat zeer sceptisch ten opzichte van dit plan. Dit zou een geheel nieuwe ‘tak van sport’ worden voor de zorgkantoren, waar zij zich grondig op zouden moeten voorbereiden. Want op grond van welke criteria beoordeelt een zorgkantoor of een zorgverlener gecontracteerd kan worden? Wie beslist als een budgethouder niet meer tevreden is en hij de zorgverlener wil ontslaan? En zijn het wel de zorgkantoren die dit gaan doen, want de AWBZ wordt in de plannen van het kabinet in 2014 overgeheveld naar de zorgverzekeraars. Dit zijn nog maar enkele vragen, die dit plan erg ingewikkeld en nauwelijks uitvoerbaar lijken te maken. Belangrijkste, niet acceptabel gevolg is, dat bestaande budgethouders hun eigen regie gaan verliezen. Om nog maar niet te spreken over nieuwe gevallen. Zij hebben alleen nog recht op zorg in natura, van hun vrijheid is helemaal niets meer over. Terug naar boven -------------------------------------------------------------------------------- Feit nummer 6: pgb is goedkoper Mensen met een AWBZ-indicatie voor verblijf, kunnen kiezen tussen of zorg van een instelling (opname) of zelf hun zorg thuis regelen met een pgb. Het aantal AWBZ-indicaties is enorm gestegen, met name voor mensen met een pgb. Echter, het geld dat mensen gemiddeld met een pgb besteden is niet verhoogd. De kosten per persoon in zorg in natura stijgen sterk. Fleur Agema in Knevel & Van den Brink 'De PVV wil fors investeren in de zorg. Die investering komt er ook. Je hebt een pot voor de AWBZ en daarnaast een pot voor de pgb’s. Ieder jaar weer was daar een overschrijding, ieder jaar weer een pgb-stop, werden de tarieven verlaagd. Die onzekerheid ontstond omdat er steeds meer mensen gebruik van gingen maken. Er is een enorme overschrijding in de toekomst. Die is er nu nog niet. Wat we nu doen is geen bezuiniging op het huidige budget, het gaat om een bezuiniging op de uitloop die de komende jaren zou zijn ontstaan.' De misleiding De keuze voor een pgb is gegroeid. Dat deze groei beteugeld moet worden is onontkoombaar, vindt ook Per Saldo. Uit recent onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) komen interessante cijfers aan het licht. Hieruit blijkt dat 20% van de gebruikers in de AWBZ een pgb heeft en zij 10% van het totale bedrag van de AWBZ besteden. Het blijkt dat de kosten per persoon in de naturazorg flink stijgen. Daar staat tegenover dat het aantal budgethouders weliswaar toeneemt, maar het bedrag dat zij per persoon besteden niet stijgt en zij per persoon lager uitkomen dan zorg in natura. Een pgb is ongeveer 70% van de kosten die iemand zou maken in zorg in natura. Bij overheveling van 90% van de budgethouders naar zorg in natura dient er rekening gehouden te worden met een forse kostenstijging. Lees ook bij feit nummer 9: er ís een alternatief plan. Terug naar boven -------------------------------------------------------------------------------- Feit nummer 7: geen eigen regie meer, afbraak innovatie De maatregelen zijn geen bezuiniging maar een ombuiging. Er wordt geïnvesteerd in andere zorg; de instellingen krijgen meer geld en budgethouders zijn hiervan de dupe. Fleur Agema in Knevel & Van den Brink 'Wij als PVV willen een forse investering in de zorg. Die komt er ook. Er komen 12.000 extra handen aan het bed.' De misleiding Met deze keuze neemt het kabinet, samen met zijn gedoogpartij, mensen met een beperking hun vrijheid af. Zij worden weer afhankelijk van instellingen en welwillende mantelzorgers. Instellingen mogen weer bepalen welke zorg goed voor hen is. Een groot stuk innovatie in de zorg wordt afgebroken. Zoals de meer dan 1000 geregistreerde zorgboeren, een typisch pgb-zorgproduct. Het is de vraag of zij 90% minder budgethouders kunnen overleven. Want zullen zij worden gecontracteerd door het zorgkantoor? Terug naar boven -------------------------------------------------------------------------------- Feit nummer 8: < 1% fraude: geen reden om pgb aan te pakken Waar mensen geld van de overheid kunnen krijgen – zoals een werkloosheidsuitkering, kinderbijslag, het pgb, of het geld dat instellingen krijgen van de overheid – kan er worden gefraudeerd. Met het pgb wordt in minder dan 1% van het totale budget gefraudeerd. Zie het meest recente onderzoek van Zorgverzekeraars Nederland. De misleiding Waarom er nog altijd gefocust wordt op fraude met het pgb is gezien dit lage percentage onbegrijpelijk. Dit terwijl er bij fraudegevallen die zorgverzekeraars bij zorg in natura opsporen of bij fraudegevallen in de thuiszorg nauwelijks wordt stilgestaan. Per Saldo heeft al vele gesprekken met het ministerie gevoerd, over hoe het pgb nog meer solide kan worden gemaakt. We hebben zelfs subsidie gekregen voor de ontwikkeling van het keurmerk voor pgb-bemiddelingsbureaus, dat op het punt staat geïntroduceerd te worden. Met deze nieuweplannen is het de vraag of bemiddelingsbureaus überhaupt kunnen blijven bestaan, vanwege het geringe aantal budgethouders, c.q. hun geringe klantenkring. Het keurmerk is daardoor wellicht overbodig geworden. Terug naar boven -------------------------------------------------------------------------------- Feit nummer 9: er ís een alternatief plan Per Saldo denkt mee over het aanpassen van de pgb-regeling. Daarvoor heeft zij een alternatief plan ontwikkeld. Fleur Agema in Knevel & Van den Brink 'Andere partijen steunen dit plan niet, maar zullen op een andere manier aan dit geld moeten komen. Daar staan wij natuurlijk open voor.' De misleiding Het kabinet heeft geen oog voor het alternatieve plan van Per Saldo, gesteund door andere patiënten- en belangenorganisaties. Het is juist veel goedkoper om mensen zelf zorg op maat te laten inkopen dan om deze zorg in te kopen bij de veel duurdere reguliere zorginstellingen. De plannen van de regering gaan de kosten voor de AWBZ met minstens 650 miljoen opdrijven. Terug naar boven -------------------------------------------------------------------------------- Feit nummer 10: straks nog meer handen tekort Veel zorgverleners die werken voor budgethouders, kiezen niet voor een baan in een zorginstelling. Deze groep zorgverleners gaan we door de afschaffing van het pgb verliezen. Fleur Agema in Knevel & Van den Brink 'Wij als PVV willen een forse investering in de zorg. Die komt er ook. Er komen 12.000 extra handen aan het bed.' De misleiding Beweren dat er snel 12.000 banen moeten worden gecreëerd is heel gemakkelijk, maar waar wil het kabinet de mensen vandaan halen? Het Zorginnovatieplatform becijferde onlangs dat de arbeidsvraag in de zorg stijgt met 470.000 mensen tot 2025 en tegelijkertijd het arbeidsaanbod met slechts 20.000 personen toeneemt. Het pgb vulde indirect ook dit gat in de arbeidsmarkt op. Veel pgb-zorgverleners zullen niet overstappen naar de reguliere zorg. Terug naar boven -------------------------------------------------------------------------------- Feit nummer 11: Erica Terpstra (VVD) stond aan de wieg van het pgb ... Het pgb was 15 jaar lang het paradepaardje van de VVD. Mark Rutte, voor de verkiezingen in mei 2010 bij Netwerk 'Het is natuurlijk ondenkbaar dat bij de VVD dit gezin het pgb zou kwijtraken. Daar hebben we in Nederland voor gevochten, dat is beschaving. Dat staat nergens in onze plannen. (…) Het pgb blijft bestaan. Deze mensen wordt schrik aangejaagd. Volstrekt ten onrechte. Het is ondenkbaar dat ik een partij zou leiden die dit laat gebeuren.’ De misleiding Het is bijzonder schokkend en inderdaad tot vorige week volkomen ondenkbaar dat juist deze partij akkoord is gegaan met deze plannen.

  9. Er bestaan serieus bedrijven die zgn bemiddelen in PGB’s tegen een fikse fee. dit betekent dat voor iedere “klant” de maximale PGB per jaar wordt binnen gesleept. De zorg wordt collectief ingekocht en er blijft dan zeker nog geld over. Dat wat overblijft steekt het bedrijf naast de fee ook in eigen zak. Ik ken ze die binnen 5 jaar miljonair zijn geworden. Typisch geval van een maas in de wet. Ik zeg stoppen met die onzin. En gewoon de zorg die nodig is vergoeden zonder budgetten. Is wel zo transparant.

  10. Het stof kan niet neerdalen wanneer er zoveel onduidelijkheid is. Zorgkantoren moeten van alles in de ‘contracteerruimte’ brengen. Hoe ziet dat er uit? Aan welke voorwaarden moet worden voldaan? Kan een contract gemakkelijk worden aangepast? Kunnen nieuwe aanvragen met nieuwe benaderingen ook over een paar jaar nog worden ondergebracht in deze contracteerruimte? Maar de belangrijkste vraag is: “Blijft de cliënt de baas, de opdrachtgever, de eigenaar van het geld?” Of anders gezegd: “Kan de opdrachtgever mensen aannemen en ontslaan?”. Dat is essentieel want dat heeft er in het verleden voor gezorgd dat er geluisterd werd naar de wensen van de zorgvrager. Als dat verdwijnt dan zijn we terug bij de oude starre, onvriendelijke, inflexibele en bureaucratische zorgaanbieders. En dan wordt zelfmoord voor velen weer een optie. Veel goedkoper en daarmee is de AWBZ voor de komende jaren betaalbaar, precies zoals de Staatssecretaris wenst…

  11. Uitgavengroei wordt dus gebruikt om de bezuinigingen te verantwoorden. Daarbij wordt voorbijgegaan aan de vraag of de PGB’s tot doelmatiger zorg leiden dan andere vormen van zorg die nu blijven bestaan. Het is heel waarschijnlijk dat andere zorg meer kost en minder oplevert dan PGB’s (zoals zorg in natura). Het wegbezuinigen van PGB’s maakt de zorg dus minder doelmatig (voor VWS-ers: de verhouding van kosten en effecten wordt slechter), maar zal waarschijnlijk wel leiden tot kostenreductie omdat minder mensen zorg zullen ontvangen.

  12. Nou, er komen leerlingen maatschappelijke stage lopen met je dochter. klinkt echt leuk als Rutte dat staat te vertellen maar gaat natuurlijk nergens om.
    We mogen ook de vlag uit hangen voor 5% erbij in 2012 met een ZZP (terwijl we 2010 en 2011 6% hebben ingeleverd).
    Gebakken Haagsche lucht.

  13. Wat ik het kabinet kwalijk neem is “sabine”dat er nu ingegrepen wordt bij een goedkoper zorgaanbod. Maar nooit hebben ingegrepen bij de torenhoge salarissen en bonussen bij de bestuurders en interim bestuurders van instellingen als thuis zorg en gehandicapten zorg. Die lopen nu al verlekkerd rond met nog meer managers en minder kwalitatieve zorg. Want zij krijgen de beloning. Zorg in natura nou dan weet je het wel. ‘schraalhans ‘zal het worden. Het is zo gemakkelijk regeren en bezuinigen op de zwakken en zieken.vooral valt het zo tegen van het cda.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.