Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Medicijnen onnodig duur door marketingstop

Medicijnen zijn onnodig duur, omdat farmaceutische bedrijven ophouden met de marketing van hun product als het patent afloopt. Artsen schrijven dan nieuwe en duurdere medicijnen voor die nog wel worden gepromoot. Het medicijn dat na het verstrijken van het patent goedkoop beschikbaar is, wordt daardoor veel minder verkocht dan zou kunnen.
Medicijnen onnodig duur door marketingstop

Dat kost de samenleving tientallen miljoenen euro's, zo blijkt uit onderzoek van Ernst Osinga, die op 20 juni promoveert aan de Rijksuniversiteit Groningen. Osinga onderzocht de motieven en effecten van de marketing van medicijnen in de Verenigde Staten.

Marketing

Er gaan jaarlijks wereldwijd tientallen miljarden om in de marketing van medicijnen, tot wel twee keer zoveel als in de ontwikkeling ervan. Maatschappelijk is er veel kritiek op de manier waarop medicijnfabrikanten hun producten aan artsen proberen te slijten. Niet alleen de enorme bedragen, maar ook de beïnvloeding van de artsen stuit op weerstand.

Reclame in VS

De farmaceutische markt in de VS komt overigens niet in alle opzichten overeen met die in Europa. Zo mag in de VS reclame op tv gemaakt worden voor alle medicijnen, waar dat in Europa alleen kan voor de pillen en poeders die bij de drogist verkrijgbaar zijn. Maar veel van de conclusies zijn wel naar Europa te vertalen, stelt Osinga. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter)

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

Gerelateerde tags

3 reacties

  • no-profile-image

    Rob

    Alleen al in Nederland geven beroepsorganisaties 1 miljard! Euro publiek geld per jaar uit om alles bij het oude te kunnen laten en 'de gelederen te kunnen sluiten'. Valt belangenbehartiging ook onder marketing?

  • no-profile-image

    tjark reininga

    wat Osinga lijkt aan te tonen is dat marketinguitgaven niet alleen tot directe kostenstijging leiden, maar ook indirect. als een patent afloopt en een succesvol product ook door anderen (goedkoper) kan worden aangeboden, verliest het zijn commerciële waarde voor de ontwikkelaar. doordat die vervolgens zijn marketing op andere -veelal vervangende- producten richt, waarop wel een patent rust, kan de indruk ontstaan dat het oude product niet meer op de markt is. dit maakt de verspilling aan marketingactiviteiten (50% van de marketinguitgaven is immers maar effectief, maar welke 50%?) exttra navrant.

  • no-profile-image

    Piet

    Wat een vreemd artikel en belachelijk onderzoek. Je moest eens weten hoeveel de verzekerden kwijt zijn aan kosten die de farmaceutische industrie maakt aan marketingskosten. Daar kan nog heel wat geld gehaald worden als er bezuinigd moet worden.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden