Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

Medicijnen onnodig duur door marketingstop

Mark van Dorresteijn
Medicijnen zijn onnodig duur, omdat farmaceutische bedrijven ophouden met de marketing van hun product als het patent afloopt. Artsen schrijven dan nieuwe en duurdere medicijnen voor die nog wel worden gepromoot. Het medicijn dat na het verstrijken van het patent goedkoop beschikbaar is, wordt daardoor veel minder verkocht dan zou kunnen.

Dat kost de samenleving tientallen miljoenen euro’s, zo blijkt uit onderzoek van Ernst Osinga, die op 20 juni promoveert aan de Rijksuniversiteit Groningen. Osinga onderzocht de motieven en effecten van de marketing van medicijnen in de Verenigde Staten.

Marketing

Er gaan jaarlijks wereldwijd tientallen miljarden om in de marketing van medicijnen, tot wel twee keer zoveel als in de ontwikkeling ervan. Maatschappelijk is er veel kritiek op de manier waarop medicijnfabrikanten hun producten aan artsen proberen te slijten. Niet alleen de enorme bedragen, maar ook de beïnvloeding van de artsen stuit op weerstand.

Reclame in VS

De farmaceutische markt in de VS komt overigens niet in alle opzichten overeen met die in Europa. Zo mag in de VS reclame op tv gemaakt worden voor alle medicijnen, waar dat in Europa alleen kan voor de pillen en poeders die bij de drogist verkrijgbaar zijn. Maar veel van de conclusies zijn wel naar Europa te vertalen, stelt Osinga. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter)

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

3 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. wat Osinga lijkt aan te tonen is dat marketinguitgaven niet alleen tot directe kostenstijging leiden, maar ook indirect. als een patent afloopt en een succesvol product ook door anderen (goedkoper) kan worden aangeboden, verliest het zijn commerciële waarde voor de ontwikkelaar. doordat die vervolgens zijn marketing op andere -veelal vervangende- producten richt, waarop wel een patent rust, kan de indruk ontstaan dat het oude product niet meer op de markt is. dit maakt de verspilling aan marketingactiviteiten (50% van de marketinguitgaven is immers maar effectief, maar welke 50%?) exttra navrant.

  3. Wat een vreemd artikel en belachelijk onderzoek. Je moest eens weten hoeveel de verzekerden kwijt zijn aan kosten die de farmaceutische industrie maakt aan marketingskosten. Daar kan nog heel wat geld gehaald worden als er bezuinigd moet worden.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.