Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Staat mag korten op gehandicaptenvervoer

De Nederlandse Staat mag korten op gehandicaptenvervoer. De Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) heeft een kort geding hierover opnieuw verloren.
Staat mag korten op gehandicaptenvervoer

Volgens de VGN is de Staat voor haar bezuinigingen uitgegaan van cijfers die niet representatief zijn voor de gehandicaptenzorg. De bezuinigingen zouden gebaseerd zijn op het tarief dat één op de zes instellingen hanteert voor gehandicaptenvervoer. VGN vindt dat dat niet wil zeggen dat alle instellingen het vervoer tegen eenzelfde tarief kunnen leveren.
Volgens de rechter in hoger beroep mag de staatssecretaris de tarieven bepalen door te kijken naar de tarieven van de instellingen die het vervoer het goedkoopst regelen. Knelpunten kunnen dan wel nog aangekaart en opgevangen worden.

Kostendekkend

‘Organisaties die heel groot zijn, krijgen het vervoer op papier wel kostendekkend, maar dat komt ook omdat ze met budgetten kunnen schuiven. Kleinere organisaties, zoals zorgboerderijen, moeten dit uit eigen zak betalen’, vreest Dorien Kloosterman van het Platform VG (belangenbehartiger van verstandelijk gehandicapten). ‘Veel ouders van cliënten hebben al een brief gekregen waarin staat dat ze vanaf 1 januari het vervoer naar de dagbesteding zelf moeten gaan betalen. Dagbestedingscentra kunnen ook besluiten dat ze een paar dagen per week dicht gaan.’
(Zorgvisie/ICT – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: ANP )

Gerelateerde tags

20 reacties

  • no-profile-image

    ans

    Voor veel mensen met een verstandelijk handicap die vanaf hun 20 ste aangewezen zijn op een dagbesteding waar ze zich kunnen ontwikkelen heeft dit grote gevolgen. Binnen deze doelgroep zitten helaas
    heel weinig mensen die zelf kunnen rijden of zich zelfstandig in het verkeer kunnen bewegen. Vreselijk voor al die ouders die al zoveel zorgen om hun kinderen hebben. Budgetten die in een keer meer dan gehalveerd worden terwijl in maart van dit jaar in opdracht van de overheid door Nza een onderzoek is gedaan naar wat de tarieven zouden moeten zijn.Vreselijk wat een beleid.

  • no-profile-image

    Loes

    Ger !! Pgb krijg je om een begeleider in te huren,en daar eventueel mee naar de plaats van bestemming te gaan .en niet iedereen die een handicap heeft ,hoeft met aangepast vervoer , ik zie heel veel mensen die een handicap hebben ,en makkelijk met het gewone openbaar vervoer kunnen reizen (met een rolstoel lijkt mij dat wel moeilijk)

  • no-profile-image

    Peter Jan Visee, Curadomus International

    het is het paard achter de wagen spannen. Het uiteindelijk effect is veel groter dan de nu (schijnbaar) ontstane besparing. Immers het ´gevolg zal zijn, dat mensen die nu nog een indicatie hebben thuis te kunnen wonen zullen dan sneller naar een verzorgende instelling gaan. Daarnaast zullen zelfstandige ritten naar een ZH niet meer plaatsvinden en opgevangen moeten worden door acuut-vervoer, omdat te lang gewacht wordt. Al met al een maatregel, die vergeleken kan worden met de longterm effecten van de afschaffing van de vergoeding op de rollator (daar meer val-incidenten)
    Het is dus geen slim idee en zal uiteindelijk duurder blijken.

  • no-profile-image

    Ger

    je hebt daar vast wel een idee of mening over. Loes!!!
    Geef die dan ook.

  • no-profile-image

    Loes

    Waar word het pgb dan voor gebruikt?

  • no-profile-image

    Kees

    Een aantal bijzondere reacties hierboven. Als instellingen stoppen met aanbieden van dagverzorging, valt er niets aan te klagen. Het lijkt wel alsof die reageerders de zorgaanbieders als tegenstander ziet ipv medestander waarmee ze een samenwerking zouden moeten aangaan. Bijvoorbeeld zoals vgn dat heeft gedaan. Helaas het beroep, dat zij in het belang van hun clienten hadden aangespannen, verloren. Rare mensen ol de wereld.

  • no-profile-image

    a.jacques

    Kunnen in hoger beroep gaan?? Deze maatregel zal alleen kosten verhogend werken

  • no-profile-image

    adje rem

    LEUK .. Goed voorbeeld ?? Gaan de ministers het nu DOEN......... zonder Chauffeur ???

  • no-profile-image

    Gerda

    beste Peter de Wit op welke grond zou een individuele clïent voor vervoer een procedure tegen de instelling kunnen starten? Ik zie dat niet. Overigens is een rechtsbijstandverzekering altijd verstandig daar niet van maar het zal niet helpen in deze situatie.

  • no-profile-image

    irene

    Broeder je klets uit je nek.
    Veel scoomobel gebruikers gaan naar dag opvangEn goedkoop is dat niet stroom verbruik is hoog
    En velen wonen te ver weg en hebben een helpend hand nodig
    en al de chauffeurs dan die niet meer nodig zijn?
    Niemand zit voor de grap in een scootmobiel.En bij betalen ze hebben al zoveel bij te betalen.

  • no-profile-image

    irene

    Broeder je klets uit je nek.
    Veel scoomobel gebruikers gaan naar dag opvangEn goedkoop is dat niet stroom verbruik is hoog
    En velen wonen te ver weg en hebben een helpend hand nodig
    en al de chauffeurs dan die niet meer nodig zijn?
    Niemand zit voor de grap in een scootmobiel.En bij betalen ze hebben al zoveel bij te betalen.

  • no-profile-image

    Johan J. Janssen

    De staat mag eigenlijk altijd alles zolang het niet tegen de grondwet in gaat en gestoeld is op bestuurlijke besluiten, dat blijkt steeds weer bij de kort geding rechter en ook bij voortgezette procedures. En als ze iets niet mag verzet de landsadvocaat zich zo lang dat er nog niets verandert.
    Dus die juridische stappen doen het goed bij de achterban maar helaas, in 99,9% van de situaties uiteindlijk toch teleurstellend.

  • no-profile-image

    Peter de Wit

    Dus nu kan het gebeuren dat je de instelling die het vervoer regelt voor de rechter sleept.
    Mijn kinderen heb ik het ook gezegd: zorg dat je een rechtsbijstandverzekering hebt en niet alleen een aansprakelijkheidsverzekering. Het kost 100-150/jaar maar een advocaat kost 250/uur en bij de juridische winkels moet je nog zoveel zelf regelen en het is ook niet gratis! DOE HET!

  • no-profile-image

    Phil

    Vervoer(s-indicaties) vervallen niet, alleen de vergoeding die de zorgaanbieder voor "geleverd" vervoer kan declareren bij de zorgkantoren halveren zo'n beetje. Zoals "broeder" hiervoor terecht stelt, moeten zorgaanbieders samen met cliënten zoeken naar creatieve oplossingen en/of eventueel verliezen op vervoer voor lief nemen, dan maar geen winstuitkeringen :-)

  • no-profile-image

    Jan

    Een indicatie met vervoer betekent volgens mij gewoon dat je als instelling verplicht bent dit vervoer te organiseren en te betalen. Oké, je gaat er geld op toe leggen als intelling, maar de eventuele "winsten" (op andere producten) heb je toch ook nooit terug hoeven geven? Het is vooralsnog een AWBZ verstrekking en daar mag je volgensmij cliënten iet voor laten (bij-) betalen.

  • no-profile-image

    Dick

    Iemand enig idee wat dit betekent voor clienten die een ZZP-VG indicatie hebben o.a. voor dagbesteding MET vervoer? Vervalt dat (deels) volgend jaar? Geen "beleids"medewerker die dit kan zeggen. Ik ken nog wel wat mensen die het broddelwerk van de bedenkers van deze maatregel over willen doen tegen een aanzienlijk lager tarief. Dat zal echter in dit geval geen valide argument zijn. Ik moest erg denken aan een zin die ik onlangs las: "als slimme mensen, slechte plannen bedenken ......" Dit is zo slim, en zo slecht dat je hoopt wakker te worden en je te realiseren dat dit alleen maar een nare droom is. Helaas.

  • no-profile-image

    Kees

    Niet alleen gehandicaptenvervoer, maar vervoer naar dagverzorging in het algemeen. Ook ouderen zijn hiervan de dupe. Veel mantelzorgers kunnen hun zorgtaken blijven uitvoeren als mensen met een zzp 3 of 4 bijvoorbeeld, naar een dagverzorging gaan. Dit is een belangrijke voorwaarde om zo lang mogelijk thuis te wonen en voor deze zzp's Scheiden Wonen Zorg door te voeren. Het bijzondere is dat er geen eigen bijdrage gevraagd kan worden. Ik denk namelijk dat dat goedkoper is dan mensen te laten stoppen met werken. Dit is het kromme van het beleid, want zal uiteindelijk 'duurkoop' blijken. Dat grote organisaties kunnen schuiven is niet helemaal waar. Alle clienten hebben individuele budgetten en schuiven betekent dat je geld van anderen besteed.

  • no-profile-image

    Henk

    "Veel ouders van cliënten hebben al een brief gekregen waarin staat dat ze vanaf 1 januari het vervoer naar de dagbesteding zelf moeten gaan betalen"? Volgens mij kan/ mag dit helemaal niet!

  • no-profile-image

    Broeder

    Het is nu tijd voor creatieve oplossingen, er zijn teveel mensen die prima met scootmobiel of zelfs eigen auto kunnen komen. Maar die het wel lekker makkelijk en goedkoop vonden zo. Zo jammer dat hier de mensen die geen alternatief hebben weer eens de dupe van zijn.

  • no-profile-image

    ouder

    En wat nu. Moet ik als alleenstaande ouder mijn baan op zeggen om op mijn gehandicapte zoon op te vangen als hij niet meer naar het activiteiten centrum kan.Hij zit in een rolstoel en zal vereenzamen.personeel activiteiten centrum werkloos thuis met weinig zicht voorlopig op nieuwe baan. meer medische en psychische zorg nodig. Vrees dat we aan de anti depri moeten. Hoe is dit in vredesnaam mogelijk ben zo ontzettend boos verdrietig en machteloos.Waarom bezuinigen op de meest kwetsbare groep.Omdat dit de gemakkelijste weg is zonder al te veel weerstand??.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden