Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties10

Stoelendans bij aanbesteding Rotterdam

Redacteur KinderopvangTotaal
Aantasting van de keuzevrijheid van cliënten. Kort geding tegen een voorgenomen gunning in een deelgemeente en een stoelendans van zorgaanbieders door de "perceelsgewijze gunning". De nieuwe aanbesteding van de huishoudelijke zorg in Rotterdam doet nogal wat stof opwaaien.
Stoelendans bij aanbesteding Rotterdam

Cliëntenraden van diverse zorgaanbieders vragen in een brief aan de vaste Kamercommissie voor VWS een verplichting om cliënten te laten kiezen welke zorg in natura – en dus welke zorgaanbieder, zij over de vloer willen hebben. Zij willen bovendien dat het geld voor huishoudelijke zorg wordt geoormerkt. Met de nieuwe aanbesteding dreigen medewerkers die de huishoudelijke zorg bij cliënten leveren, op straat te komen. ‘Het gaat veel overleg, energie en inspanning kosten om de inzet van personeel te verschuiven naar de nieuwe aanbieders,’ zegt Jef Mol van Thuiszorg Rotterdam.

Percelen

De gemeente Rotterdam heeft de aanbesteding van de huishoudelijke zorg in een nieuwe vorm gegoten. Het stadsgebied is verdeeld in zeven “percelen”, voor elk perceel voert één zorgaanbieder de huishoudelijke zorg uit. Verder stelt de gemeente extra voorwaarden: 10 procent van de zorg moet worden gedaan door uitkeringsgerechtigden. De huishoudelijke zorg moet bovendien aanhaken bij ‘sterke netwerken en collectieve voorzieningen in de wijken en buurten om de zorg dichter bij de mensen te organiseren.’ Gevolg is dat de huishoudelijke zorg aan met name twee grote zorgaanbieders is gegund: twee deelgemeenten gaan naar Aafje – fusie van 2 grote zorgaanbieders – en drie deelgemeenten gaan naar Humanitas.

Verliezer

Grote verliezer is onder andere Thuiszorg Rotterdam, die de afgelopen twee jaar over de gehele stad huishoudelijke zorg leverde aan zo’n 7000 cliënten. Deze zorgaanbieder krijgt nu één perceel gegund (Rotterdam Feyenoord), waar ongeveer 1200 cliënten huishoudelijke zorg nodig hebben. Dat heeft ontegenzeglijk gevolgen voor de inzet van de medewerkers huishoudelijke zorg. Daarnaast zullen werknemers hh gevolgen ondervinden, omdat de gemeente bezuinigt op het aantal uren huishoudelijke zorg per cliënt.

Overgang medewerkers

Begin dit jaar heeft Thuiszorg Rotterdam de huishoudelijke verzorging volledig in handen gelegd van Faveo Zorg B.V. Hierdoor raakt het eventuele risico van het verlies van de gunning Thuiszorg Rotterdam niet direct. Jef Mol, directieadviseur Thuiszorg Rotterdam: ‘Faveo gaat, samen met andere thuiszorgaanbieders, in overleg met de gemeente om te zoeken naar mogelijkheden het personeel over te laten gaan naar de organisaties die de huishoudelijke zorg in de specifieke deelgemeenten hebben gekregen. Dat is ook belangrijk om de relaties tussen cliënten en hulp in stand te houden. Maar in een goede overgang van medewerkers gaat veel tijd en energie in zitten. Wij zijn ons zeer bewust van alle gevolgen voor medewerkers en voor onze cliënten.’ De gemeente heeft toegezegd dat een speciaal ‘implementatieteam de overgang zal begeleiden.

Kort geding

Een aantal deelgemeenten heeft nog geen gunning voor de huishoudelijke zorg. Tegen de voorgenomen gunning in IJsselmonde en Charlois heeft een marktpartij een kort geding aanhangig gemaakt. Dat wordt op 26 november door de rechtbank behandeld. Voor Delfshaven is geen geldige inschrijving binnen gekomen, er komt een vervolg op de aanbesteding. Voor de deelgemeente Centrum wordt waarschijnlijk in november definitief de aanbesteding afgerond. (Zorgvisie – Carolien Stam / foto: ANP Roos Koole)

Lees meer

Schippers: huishoudelijke hulp voortaan zelf betalen

Taskforce: ‘Schrap de huishoudelijke zorg’

Gemeenten hanteren te lage tarieven huishoudelijk hulp

10 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Een aanbesteding van produkten snap ik wel. Een goede aanbesteding van diensten heb ik nog nooit ergens gezien. Ook hier weer niet. Mogen er weer een paarduizend mensen over naar een nieuwe werkgever. Wat een onzinnig en geldverslindend gedoe. Heeft iemand wel eens uitgerekend wat dat kost dat aanbesteden, inclusief alle nazorg, etc?
    Gebrek aan daadkracht van een gemeente om op zo’n manier je contractpartners te kiezen. Stel gewoon een contract op, met een tarief en accepteer iedereen die daarop intekent. Procedure klaar in 1 dag. Volledige keuzevrijheid van de klant. Geen ingewikkelde overgangen van medewerkers, systemen, etc. etc. etc.

  3. @Mechtild: helemaal mee eens. En hoe gaat het straks, als de persoonlijke verzorging ook naar de gemeente gaat. Tegen de tijd, dat de gemeente zorg indiceert, ga je met een gasmasker op en gewapend met schuurspons en ontsmettingsmiddel naar je cliënt.

  4. Ja, zorgelijk als gemeenten ook zo te werk gaan bij de zorg voor jeugd en gezin. Keuzevrijheid voor de klant wordt in de zorg nu al door de zorgverzekeraars de nek om gedraaid (de regering zegt: de klant kan toch kiezen uit 5 zorgverzekeraars?) en gemeenten gaan daar dan mee door? Waarom niet simpel houden: de burger kiest zelf met wie hij zijn (thuis- of jeugdzorg wil doen. De gekozen persoon of club die het dan gaat doen, wordt gefaciliteerd (betaald) door de gemeente. Per gezin, per persoon, vrije keuze, maatwerk: dat wordt op die manier mogelijk. Alleen de goeie dienstverleners blijven op den duur over, want dat bepaalt de burger. Niks verplichte indicaties, verwijzingen (door buurtteams of ‘sociale huisartsen’) of gedwongen winkelnering bij de winnaar van een aanbesteding. Burger zijn heel goed in staat om zelf te kiezen. En de paar procent uitzonderingen, daar vinden we wel wat op.
    De gemeente betaalt een tarief per uur en stelt daaraan een maximum, zodat de gemeente niet wordt geconfronteerd met al te hoge kosten (geen open einde regeling). Zo krijgt elke burger een virtueel ‘persoonsgebonden budget’ dat alleen maar wordt aangesproken als er werkelijk hulp en zorg nodig is.
    Mechtild Rietveld (Opvoedpoli/Care Express).

  5. Moeten we nu trots hierop zijn….Een aanbesteding wat nergens opslaat,keuzevrijheid wat is dat.Kost weer banen.
    Maar wat maakt het uit,als het maar goedkoop is….voor wie?
    Gemeente misschien!!!! Zorghulpen die geen baan meer hebben,door naar de bijstand ach is een ander potje

  6. Bij aanbestedingen in de zorg kunnen alleen grote partijen meedingen, omdat die “goedkoop” zorg kunnen aanbieden. Ze kunnen het verlies, dat ze hiermee lijden, opvullen vanuit een ander potje, om vervolgens de gemeente publiekelijk aan te klagen, omdat die te weinig financiën beschikbaar zou stellen en dan vaak nog geld bijpassen, waardoor er toch niet zo goedkoop geleverd wordt. Kleine zorgleveranciers worden op die manier buiten spel gezet, terwijl die uiteindelijk wel voor een reële prijs zorg kunnen leveren. Dus dat hele aanbesteden is een WASSEN NEUS, waarbij VEEL geld gestoken wordt in de PROCEDURE, terwijl dit beter BESTEED kan worden aan DAADWERKELIJKE ZORG.

  7. Cliënten willen misschien invloed op wie er over de vloer komt Kees. Waar die persoon precies in dienst is, boeit ze helemaal niet. Als de overgang van werknemers goed was geregeld, zoals bij het openbaar vervoer, dan was er wat dat betreft weinig aan de hand voor cliënten en verzorgenden. Kunnen we ook prima inzetten op goed samenhangende zorg dichtbij.

  8. Interessante ontwikkeling. De aanbestedings- en gunningsprocedure geldt nu alleen nog voor welzijnsactiviteiten zoals thuis zorg, maar moet straks ook op een of andere manier gaan gelden voor de zorg die over komt van de awbz. Ik hoop dat dan de kinderziektes er uit zijn. Dat gebrek aan keuze mogelijkheid voor clienten, dat vooral het gevolg is van het dogma dat zorg dichtbij georganiseerd moet worden, heb ik ook al eens aan de orde gesteld in het overleg over het aanbesteden van de ex-Awbz zorg, maar kreeg weinig gehoor bij de gemeente. Het gebrek aan concurrentie, als gevolg van het niet kunnen kiezen door clienten/burgers werd afgedaan met de opmerking dat zo’n aanbestedeingsprocedure juist de concurrentie tussen de bieders groot maakt. Dat clienten niet kunnen kiezen blijkt niet zo belangrijk gevonden te worden. Merkwaardige toepassing van het marktmechanise dat toch bedoeld was om clienten en patienten meer keuze mogelijkheden te geven? Overigens zal een beroep op de Tweede Kamer niet veel uithalen, daar wordt dat beginsel van zorgdichtbij kamerbreed ondersteund. En de gemeenteraadsleden zijn er uiteindelijk ook mee akkoord gegaan. De uitspraak van de rechter kan gevolgen hebben voor de aanbesteding of andere vormen van het verlenen van vergunningen voor de aanbieding van ex-awbz zorg.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.