Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

‘Veel zorg blijft boven de markt hangen’

'Een heftige ingreep' om de huishoudelijke zorg met drie kwart te beperken. Dat zegt Marco Florijn, wethouder zorg, werk en inkomen in Rotterdam. Het nieuwe regeerakkoord bevat nog veel ‘hiaten in de zorg’. 2013 wordt volgens hem het jaar om ‘het onderste uit de kan te halen bij de regering.’
‘Veel zorg blijft boven de markt hangen’

‘Er moet nog heel wat lobbywerk worden verricht bij het nieuwe kabinet.’ Dat zegt de Rotterdamse wethouder Marco Florijn. Hij wijst vooral ook op ‘het financiële arrangement’ van de overheveling van de verzorging naar de gemeenten. ‘Dat is niet duidelijk. De dagbesteding zal bijvoorbeeld niet meer bestaan in de nieuwe plannen. Terwijl veel mensen er gebruik van maken. Waar moeten die mensen naar toe? We zullen nog "goed overleg" moet hebben met de regering.'

Overgeheveld

Verzorging en thuiszorg worden respectievelijk in 2014 en 2015 overgeheveld naar de gemeenten. Volgens Florijn moet er nog ‘goed overleg’ komen tussen gemeenten en het kabinet over hoe dat in zijn werk moet gaan. Aldus de Rotterdamse wethouder in een interview met Zorgvisie. Hij begrijpt ‘de beweging die het nieuwe kabinet wil maken, maar de vraag is: hoe ziet het er financieel uit?’

Bundeling

Florijn is ronduit kritisch over de beperking van de huishoudelijke zorg met drie kwart. ‘Juist de scheiding van wonen en zorg maakt de druk op de huishoudelijke verzorging groter. We kunnen efficiënter werken met de bundeling van geldstromen en door meer te vragen van de informele zorg, bijvoorbeeld met inzet van vrijwilligers.’ Daar moeten de gemeenten volgens Florijn hun winst halen om de bezuinigingen op de zorg te tackelen.

Aanbesteden

Thuiszorg en verzorging gaan over naar de gemeenten, maar deze zorgtaken aanbesteden, zoals dat met de huishoudelijke zorg gebeurt, wil Florijn niet. ‘Dat zou het huidige wijk- en buurtnetwerk ‘omgooien’. Rotterdam is onder leiding van wethouder Florijn bezig de zorg te organiseren op wijkniveau met inzet van vrijwilligers en uitkeringsgerechtigden. (Zorgvisie - Carolien Stam / foto: gem. Rotterdam Casper Rila)

Lees meer

'Regeerakkoord versterkt concurrentie verzekeraars'
NVZ uit kritiek op regeerakkoord
Rutte verdedigt plan zorgpremie

Carolien Stam

11 reacties

  • no-profile-image

    wouter

    blijft bijzonder dat we praten over 'Zorgkosten' als daarin tevens btw opbrengsten van de staat zitten.
    @ jolanda ook zonder de 21% btw betalen we sowieso al veel te veel voor de interim bestuurders. Laat ze dat maar eens aan banden leggen in Den Haag!

  • no-profile-image

    jolanda

    Zorg is bezorgd om de vele monden te moeten vullen, die geen direkte(onmiddelijke) bijdrage aan de zorg besteden
    Dus de grote (interim)bestuurders en consorten!Die de zorg zonodig in goede banen moeten leiden?

  • no-profile-image

    adje rem

    Wordt hier bedoeld : veel zorgGELD blijft boven de markt hangen ??? Vreest niet ook dit geld verdwijnt in ....zakken !!

  • no-profile-image

    adje rem

    Wordt hier bedoeld : veel zorgGELD blijft boven de markt hangen ??? Vreest niet ook dit geld verdwijnt in ....zakken !!

  • no-profile-image

    TvZ

    Krokodillentranen van een wethouder die in de eigen gemeente het aantal uren huishoudelijke verzorging per klant met 40% verlaagt en daarbij ook nog de kwaliteit van de zorg aantast. En dat alles om gaten in de begroting te dichten en niet omdat er minder WMO-geld uit Den Haag is gekomen. Zorgvisie rangschikt dit terecht onder het kopje financiën. De gemeente mist 'omzet' en de gemeentelijke overhead is afhankelijk van omzet. Het regeerakkoord zegt niet dat klanten 75% minder zorg krijgen, maar dat de huishoudelijke verzorging voor rekening van de WMO wordt beperkt tot de lage inkomens.

  • no-profile-image

    Frans

    Nog een laatste tegenstrijdigheid: huishoudelijke zorg wordt strak alleen nog toegekend als het echt nodig is, staat in het regeerakkoord. Betekent dit, dat de huidige indicaties kwalitatief onder de maat zijn en dat iedereen zorg krijg, nodig of niet nodig?

  • no-profile-image

    Frans

    Tegenstrijdig is ook:
    Via de huishoudelijke zorg vinden veel laag geschoolden momenteel werk en zijn niet afhankelijk van de bijstand. Straks komen ze weer terug in de bijstand. Maar volgens de huidige moraal is dit dan wel de eigen verantwoordelijkheid. Solliciteren zullen ze! Maar de banen waar ze goed in zijn, zijn door de bezuinigen op de zorg verdwenen. Oh, ik vergeet dat ze daarna als vrijwilliger in de zorg aan de slag kunnen als tegenprestatie voor de bijstands uitkering. Ik noem dit cynisch beleid.

  • no-profile-image

    Frans

    Het is zo tegenstrijdig allemaal. Zo worden in het kwaliteitsdocument 2012 van de IGZ, en het LOC terecht criteria en normen voor goede zorg gesteld. De kwaliteit van leven vindt hierin een belangrijke plek. Klanten hebben bijvoorbeeld recht op een schoon huis. Maar wat betekent dit als een nieuw kabinet met één pennestreek de huishoudelijke zorg kan schrappen. Plotseling worden kwaliteitscriteria wel heel erg relatief. Een schoon huis is kennelijk niet meer relevant. Kwaliteit van leven? Dat mag wel kennelijk wel een onsje minder.

  • no-profile-image

    Kas

    Volgens mij is het zaak om een onderscheid te maken tussen mensen die niet kunnen en mensen die niet willen. Als je niet in staat bent om jezelf te redden en je hebt geen mogelijkheid om inkomen te gegereren om zelf zorg te bekostigen, dan moet je alle hulp die nodig is krijgen. Voor alle anderen AAN HET WERK ! Er is genoeg te doen.

  • no-profile-image

    AntoineF

    Let op u saeck: de nieuwe regering doet er alles aan om de Amerikaanse situatie in Nederland waarheid te laten worden.

  • no-profile-image

    Rita Dorst

    Zorg met vrijwilligers en uitkeringsgerechtigden drukt arbeid uit de markt. Het is verstandig om terug te kijken naar de historie van de Melkert banen.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden