Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties5

‘Geen overheidsingreep in bestuurssalaris!’

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
De Nederlandse Vereniging van zorgbestuurders probeert op de valreep de nieuwe Wet Normering Topinkomens van tafel te krijgen. Met een kort geding hoopt de NVZD te voorkomen dat bestuurders van zorginstellingen onder het strengste salarisregime van de WNT terechtkomen.
‘Geen overheidsingreep in bestuurssalaris!’
Foto: Lex van Lieshout

Advocaat Marry de Gaay Fortman: ‘In de huidige vorm maakt de WNT eenzijdig ingrijpen mogelijk van de overheid in de beloning van zorgbestuurders. Dat is disproportioneel.’

Ingrijpen door minister

In de oorspronkelijke versie van de WNT vielen zorginstellingen evenals zorgverzekeraars onder regime twee. Dat wil zeggen dat ze als semi-publieke instellingen werden gezien met een eigen beloningscode. Door een amendement dat de nieuwe Tweede Kamer aannam, zijn zorginstellingen verschoven naar regime één en worden nu beschouwd als publieke instellingen. Hier bepaalt de minister de salarisnorm.

Private partijen

De Gaay Fortman betoogt dat zorginstellingen moeten worden beschouwd als volwassen private partijen: ‘Zorginstellingen zijn geen publieke organisaties en dienen dus ook niet als zodanig te worden bezien. Evenals zorgverzekeraars, die wel in regime twee vallen, opereren zij op dezelfde wijze en op dezelfde markt. Dit is eerder al vastgesteld door de Commissie Deetman en de Raad van State.’

Publieke instellingen

De landsadvocaat Sandra van Heulekom stelt daarentegen dat zorginstellingen terecht zijn opgenomen als publieke instellingen: ‘Zorgverzekeraars staan veel dichter bij de markt dan zorginstellingen, dus moeten hun bestuurders anders worden beloond. Zorgverzekeraars concurreren met elkaar op marktaandelen. Daarnaast gaat het hier niet om de Commissie Dijkstal of de minister, maar we hebben het over de wet. Door een andere weging van factoren zijn andere standpunten ingenomen, met name door het amendement.’

Geen excessieve beloningen

Zowel de NVZD als de overheid spreken zich uit tegen excessieve beloningen in de zorg. De overheid wil de beloningen voor zorgbestuurders beperken via de wet met een algemeen geldend maximum dat op dit moment ligt ter hoogte van het inkomen van de minister president. De NVZD hoopt de eigen beloningscode wettelijk verplicht te laten stellen, zodat alle zorgbestuurders onder het loongebouw vallen dat is opgesteld door de NVZD. De bovengrens van de NVZD-code ligt dertig procent hoger dan de balkenendenorm. Het gemiddelde inkomen van zorgbestuurders ligt rond de 135.000 euro en is dus lager dan de balkendendenorm, zo blijkt uit onderzoek van VWS over de afgelopen twee jaar. Voorzitter Ruud Lapré zei tijdens de zitting in Den Haag: ‘Wij zijn niet tegen een wet over de normering van topinkomens, maar we zijn wel tegen deze WNT.’ De uitspraak volgt half januari 2013.

5 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Ik zie niet in waarom de overheid niets te zeggen zou hebben over de salarissen van de ‘hoge’dames en heren. Het is gemeenschapsgeld en als er op de werkvloer zo bezuinigd wordt dat er nauwelijks aandacht meer voor de mensen is die verzorgd moeten worden (daar wordt namelijk voor betaald) dan is het te gek voor woorden dat aan de top zoveel geld weggesluisd wordt. Degene die het werk doen, daar zou meer naar toe moeten, maar daar hoor ik die top niet over.

  3. Goed idee: laat (als voorbeeld) van Boxtel van Menzis nu eens uitleggen in een interview: waarom ik zoveel moet verdienen. Dat lijkt me nu eens een mooi thema voor het Zorgvisie Special, of Elseviers Kerstnummer, of zoiets. Zulke artikelen passen heel goed in deze tijd.

  4. Het verschil tussen de salariering van bestuurders van verpleeg en zorginstellingen, die ’s avonds echt niet bekaf zijn (rond vier uur naar huis en ’s morgens 10 uur binnen) en lager personeel dat na 8 of negen uur afgemat naar huis gaat, is dermate groot dat zulks nadelig uitwerkt naar het personeel. Vroeger was dat niet zo’n zorg: het personeel wist niet wat de leiding verdiende en de werknemer was veel volgzamer.
    De patient heeft op zijn zachts gezegd, met deze nadelige effecten te maken.
    MAAR IK MOET DE BESTUURDER NOG TEGENKOMEN DIE DAAR WAKKER VAN LIGT, ONDANKS DE HOOGTE VAN ZIJN SALARIS.
    En dan toch proberen deze nadelige salariskloof overeind te houden.
    Nu weet ik waarom ik geen bestuurder ben.

  5. Een korte tour door http://www.jaarverslagenzorg.nl levert op dat de meeste organisaties (zorg, maar ook sommige welzijnsorganisaties overigens) die jaarverslagen en financiële gegevens moeten publiceren bestuurders in dienst hebben die aanzienlijk meer verdienen dan de hier genoemde € 135.000 per jaar.
    Een heel behoorlijk salaris overigens, die € 135.000. Zeker in tijden waarin vele mensen te horen krijgen dat hun baan op de tocht staat, zij geen contract voor onbepaalde tijd meer krijgen, of zij binnenkort daadwerkelijk ontslagen worden.
    Het beeld van de graaicultuur onder bestuurders wordt hierdoor zeker niet weggenomen. Hoe legitimeer je nog als bestuurder dat je in deze tijden meer dan € 200.000 verdient en dan verontwaardigd reageert als een gemeente je hierop aanspreekt bij aanbestedingen (Attent WWZ vs. gemeente Overbetuwe bijvoorbeeld). Wanneer dringt het nu ook eens bij bestuurders door dat ook zij een bijdrage kunnen en moeten leveren, waar zij dit wel van hun medewerkers vragen?

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.