Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

NZa scant tandartstarieven zonder conclusies

Verschillende verrichtingen in de mondzorg zijn duurder geworden. Eruit springen: de uitgebreide gebitsreiniging, het klikgebit en een nieuwe prestatie: een maandelijks beugelsconsult. Een gemiddeld percentage kan volgens de NZa niet worden vastgesteld omdat de totale kosten afhankelijk van het volume dat tandartsen draaien. Dat blijkt uit de ‘Marktscan Mondzorg’ van de Nederlandse Zorgautoriteit in februari van dit jaar.
NZa scant tandartstarieven zonder conclusies

De Nederlandse Zorgautoriteit wil geen conclusies trekken op basis van de "Marktscan Mondzorg". 'Hiervoor ontbreekt nog informatie over het volume. De NZa geeft een voorbeeld: "Het kan zijn dat de ene prestatie 10 procent in prijs stijgt, terwijl de andere 2 procent in prijs daalt. Wanneer niet wordt gecorrigeerd voor volumes, kan worden geconcludeerd dat de mondzorg gemiddeld 4 procent duurder wordt.'
Zorgverzekeraars VGZ en CZ hadden op basis van eigen onderzoek in januari berekend dat de prijzen van tandartsen met 7 tot 9 procent waren gestegen. In die berekening is wel uitgegaan van de totale kosten.

Steekproef

In februari van dit jaar heeft de NZa een a-selecte steekproef genomen van 219 mondzorgaanbieders. Van hen heeft 183 de gevraagde prijslijsten aangeleverd. De NZa heeft op 36 prestaties van mondzorgaanbieders gescand. In juni verwacht de zorgautoriteit dat de volumes wel kunnen worden meegenomen in de marktscan.

Reactie patiënten

De NZa denkt dat de prijzen gedurende het jaar nog zullen wijzigen. 'Prijslijsten gelden veelal voor een of twee maanden. Mondzorgaanbieders zullen voor aanpassing van de prijs kijken naar hun omgeving en de reactie van patiënten op de prijzen', aldus de NZa in de rapportage.

Eerste scan

Volgens de zorgautoriteit zijn in de huidige prijslijsten de prestaties van de mondzorgaanbieders niet een op een te vergelijken, omdat ze door de individuele aanbieder verschillend ingevuld kunnen worden. Niettemin zegt de NZa wel te kunnen concluderen dat 'de prijzen van deze prestaties verschillen en ook verschillende kanten opgaan. Deze waarneming is bij veel markten met vrije prijzen te zien. Dit betekent dat er wat te kiezen valt. En dat consumenten reden hebben om te vragen naar het "verhaal" achter de prijzen.' (Zorgvisie - Carolien Stam / foto: ANP Nils van Houts)

Rapport

Bekijk het volledige rapport Marktscan Mondzorg (pdf).

Lees meer

'Tandartstarieven nog steeds niet inzichtelijk'
‘We betalen tandartstarieven, al kost het miljoenen’
Patient krijgt database voor tandartstarieven
Prijsstijging tandartsen blijft toch beperkt

Carolien Stam

4 reacties

  • no-profile-image

    A de Bruin

    De NZa houdt in haar vergelijking ook rekening met de jaarlijkse indexatie. Indien de tarieven voor de mondzorg in En waar hebben we het dus over? 2.1.5 Conversietabel 2012 nog gereguleerd waren geweest, waren deze met 3,31% gestegen. 9 Dan is 4% met een fikse slag om de arm wegens onvergelijkbare prestaties die slechts met forse aannames en een conversietabel kunnen worden omgerekend voor een markt in aanleg getuigend van het grote fatsoen van de Nederlandse tandartsen. Verzekeraars kunnen hun gemeende excuses uiten via een storting op giro xxxxx van de gezamenlijke tandartsen Nederland. Een storm in een glas water is er niets bij vergeleken. Wat een stemmingmakerij door de gezamenlijke verzekeraars. Tekent hun ongeschiktheid en daarmee hun overbodigheid in de zorg. Geheel in overeenstemming met de visie van de OESO in deze.Kan dit verhaal ook vertaald worden voor iemand met lagere school?

  • no-profile-image

    dorien

    voor mij als consument: ik kan al geen vergelijkingen doen met reapaties per garage in mijn buurt, laat staan dat dit lukt met de ingewikkelde tandarts tarieven. Wat moet deze marktwerking nu eigenlijk opleveren geen stijging van mijn kosten toch? Ik krijg dit jaar door de belabberde economie geen loonsverhoging dus de tandartsen dan ook niet toch?

  • no-profile-image

    adje rem

    De woekerpolisverzekeraarsgieren hangen weer eens de ridderlijke , zorgzame hoeder van hun verzekerden uit ten overstaan van die door hen verbeelde graaiende zorgverleners, die overigens om deze markt NIET hebben gevraagd .De cijfers kloppen dus weer niet!!
    FOUTJE , BEDANKT ???

  • no-profile-image

    ANH Jansen

    De NZa houdt in
    haar vergelijking ook rekening met de jaarlijkse indexatie. Indien de
    tarieven voor de mondzorg in
    En waar hebben we het dus over?

    2.1.5 Conversietabel

    2012 nog gereguleerd waren geweest,
    waren deze met 3,31% gestegen.
    9

    Dan is 4% met een fikse slag om de arm wegens onvergelijkbare prestaties die slechts met forse aannames en een conversietabel kunnen worden omgerekend voor een markt in aanleg getuigend van het grote fatsoen van de Nederlandse tandartsen.

    Verzekeraars kunnen hun gemeende excuses uiten via een storting op giro xxxxx van de gezamenlijke tandartsen Nederland.

    Een storm in een glas water is er niets bij vergeleken. Wat een stemmingmakerij door de gezamenlijke verzekeraars. Tekent hun ongeschiktheid en daarmee hun overbodigheid in de zorg. Geheel in overeenstemming met de visie van de OESO in deze.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden