De NZa vindt het belangrijk dat de consument scherp heeft wat hij van de zorgverzekeraar kan verwachten. Bijvoorbeeld om te weten hoe ze bezwaar kunnen maken, wat de doorlooptijden zijn voor klachten en het verwerken van nota’s en wat de voorwaarden zijn voor het indienen van buitenlandse nota’s. Uit het onderzoek blijkt dat dit niet bij alle verzekeraars transparant en eenduidig is.
Actiepunten
Om deze transparantie en eenduidigheid te borgen moeten verzekeraars altijd vermelden op welke basis de declaratie is afgewezen. Ook moeten de verzekeraars inzichtelijk maken wat de doorlooptijden zijn voor machtigingsaanvragen en vergoedingen van declaraties. Als verzekerden eenmaal een vergoeding krijgen voor een behandeling en zij stappen over, dan mogen verzekeraars niet opnieuw het recht op de vergoeding beoordelen. Indien de verzekeraars zich niet aan deze regels houden gaan de NZa over tot formele maatregelen.
(Zorgvisie / ICTzorg – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: ANP Koen Suyk)
Lees meer:
Thematisch onderzoek Zorgplicht – verkrijgen en vergoeden van zorg (PDF)
Lees het rapport van de NZa zelf en zie de toegepaste methodiek. VAn een onderzoek is geen sprake geweest:
Bedenk dat de NZa aan de verzekeraars zelf heeft gevraagd hoe zij te werk gingen. Gewiekst als deze zijn hebben zij bepaalde dingen “foutief” gedaan. Daar gaat de NZa nu mee aan de slag. De verzekerden is helemaal niets gevraagd. Net zo min de zorgaanbieders.
Zorgvisie kijkt niet verder, vraagt niet verder en gaat mee met deze farce.
Dan zit je bij Menzis/Anderzorg echt verkeerd. Na een aanvraag voor een brace voor een gebroken knie bijna een jaar op een machtiging moeten wachten, en ik zit al vanaf oktober op een prothese te wachten, terwijl dit wettelijk geregeld is. Als je contact zoekt wordt je gewoon afgescheept. Zo zijn er veel misstanden op te noemen.
Beetje raar, wrs PR verhaal van de NZa.De vraag is wat is de beleidsregel vd NZa? Als Schrijver die eens doorlas dan had hij wel een ander stuk geschreven,
Goed werk van de NZa. Zorgverzekeraars hebben veel belang bij het onduidelijk houden van de vergoedingen. De onduidelijkheid binnen zorgverzekeraars zelf is zo groot dat het creeeren van onduidelijkheid beleid lijkt.