Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Ziekenhuisbestuurders bekritiseren zorgverzekeraars

Zorgverzekeraars maken de belofte van de marktwerking niet waar. Dat zegt vicevoorzitter Chiel Huffmeijer van de NVZ vereniging van ziekenhuizen vandaag in dagblad Trouw. Zes jaar na invoering van de Zorgverzekeringswet kopen ze ziekenhuiszorg nog steeds niet in op kwaliteit. Het is vooral de prijs die telt.
Ziekenhuisbestuurders bekritiseren zorgverzekeraars

Jaap van den Heuvel, voorzitter van de raad van bestuur van ziekenhuis de Reinier de Graaf Groep uit Delft uit in Trouw ook kritiek op de manier waarop verzekeraars zorg inkopen. Hij noemt de jaarlijkse contractonderhandelingen 'een rituele dans', omdat het daarbij slechts om een ding gaat: beperking van de groei van het ziekenhuisbudget. ‘Over prijzen van behandelingen wordt sowieso niet gesproken. Van een betere prijs voor betere behandelingen is dus geen sprake.’

Oneigenlijke druk

Huffmeijer, die behalve vicevoorzitter van de NVZ ook voorzitter is van de raad van bestuur van het Haagse HagaZiekenhuis, vindt dat het zo niet verder kan. Hij vindt dat zorgverzekeraars oneigenlijke druk uitoefenden op ziekenhuisbestuurders door ze een voorschot op lopende behandelingen te weigeren, in afwachting van een zorgcontract. Dat heeft ziekenhuizen grote financiële zorgen opgeleverd, bleek vorige maand uit een onderzoek van onderzoeksbureau PwC. Verder bemoeien zorgverzekeraars zich steeds nadrukkelijker met ziekenhuisbeleid, bijvoorbeeld door inspraak te eisen bij bestuursbenoemingen. Het hoofdlijnenakkoord moet grondig worden geëvalueerd, vindt Huffmeijer. (Trouw– Wouter van den Elsen / Twitter / Beeld © ANP Erik van 't Woud)

Lees meer:

NZa adviseert aanscherping hoofdlijnenakkoord
Zwartepieten met het hoofdlijnenakkoord
NVZ dreigt hoofdlijnenakkoord op te blazen

8 reacties

  • no-profile-image

    Jan C

    Toch is het wel te bedenken dat de zorgverzekeraars nadrukkelijk voeling willen hebben/houden/uitoefenen over "welke kosten uiteindelijk leiden tot het prijskaartje van een nieuwe knie". Waarom? Ik kom helaas veel in een ziekenhuis wat een hele NIEUWE vleugel al meer dan een jaar LEEG heeft staan, terwijl iets verder een dubbel zo grote vleugel voor dat ziekenhuis IN AANBOUW IS!!

  • no-profile-image

    Menno

    Waarom klagen de ziekenhuizen erover dat vnl. op basis van de hoogte van de productprijs wordt ingekocht? Als ze willen dat verzekeraars gedwongen worden om overwegend op kwaliteit ( de prijs=betaalbaarheid=toegankelijkheid zal altijd een belangrijke rol blijven spelen) dat dienen ze de objectieve kwaliteit ( in termen van wijze van indicatiestelling en mate van gezondheidswinst, complicaties en bijwerkingen) openbaar te maken gebasserd op internationaal aanvaarde criteria ( te toetsen door de zorgverzekeraar). Als deze informatie beschikbaar is voor verzekerden zullen deze op grond van het feit dat een verzekeraar "excellente" zorgaanbieders contracteert hun toekomstige zorgverzekeraar kiezen. Verzekeraars zullen dan alsnog op kostprijs hun keuze maken. Dat betekent dat de ziekenhuizen met een open boek hun kostprijs moeten verantwoorden. Ik vrees dat de meeste ziekenhuizen dat zelf voor het overgrote deel van de behandelingen niet weten. En zolang dat zo is zal de verzekeraar op basis van andere overwegingen een keuze maken die financieel voor haar aantrekkelijk is.
    Ziekenhuizen zouden in mijn visie dus als eerste moeten bewegen door voor zo ver aanwezig zorg aantoonbaar vlgs. de best clinical practice te bieden. Pas daarna kan een open discussie over de hoogte van de prijs worden gevoerd. Verzekeraars moeten door de wet gedwongen worden om de inhoud van hun polis inclusief de wel of niet gecontracteerde zorgverleners en de gemaakte afspraken over minimale kwaliteitseisen voor de aanvang van het verzekeringsjaar vastgelegd hebben op straffe van het integraal vergoeden van kosten/ zorgaanbieders die niet gecontracteerd zijn. Zorgaanbieders moeten een wettelijke afslag op hun tarieven krijgen als ze geen overeenkomst met de zorgverzekeraars hebben gesloten om te voorkomen dat ze een te grote macht krijgen door afspraken te traineren.

  • no-profile-image

    Hans

    Gossie, HAGA was altijd zo van de marktwerking.

  • no-profile-image

    ANH Jansen

    http://www.consumerreports.org/cro/magazine/2012/08/how-safe-is-your-hospital/index.htm

    En zo gaat dat in de USA. Alles open en bloot.

    De benchmark, Mayo Clinic, komt zelf met zijn cijfers. Werkt het beste voor het winnen van vertrouwen van je klanten.

    Kom daar in Nederland eens om?

  • no-profile-image

    zorgverlener

    ze kunnen met de vergoedingen elkaar de hand geven, terwijkl de gewone zorgverlener het voor een habbekrats moet doen

  • no-profile-image

    DGo

    Eindelijk een paar ziekenhuisbestuurders en een ziekenhuiscontroller die ermee naar buiten komen dat er sprake is van een slecht werkend mechanisme waar in ieder geval patiënten geen enkel voordeel aan hebben.

    Nee, het is het tegenover gestelde. De door Van den Heuvel genoemde 'rituele dans' veroorzaakt veel kosten aan zowel aan de kant van de zorgverzekeraars als die van de ziekenhuizen. En die gelden kunnen we niet meer inzetten voor de medische hulpverlening.

    De kwalitatieve kant zal echter nu en in de toekomst niet de door zorgverzekeraars beoordeeld kunnen worden. Daarvoor missen ze immers de expertise. Het enige waar de zorgverzekeraars naar kunnen kijken zijn aantallen. En op basis daarvan kunnen ze het ziekenhuizen lastig maken door die ziekenhuizen uit te sluiten die de vereiste aantallen niet waar kunnen maken.
    En wanneer de ziekenhuizen hierdoor op enig moment in liquiditeitsproblemen komen komt er vanzelf een moment dat er een aantal 'het loodje leggen'.

    Wanneer mevr. Schipper de zorgverzekeraars hiervoor wil gebruiken moet ze dit proces vooral door laten gaan. Wanneer ze echter serieus naar de kwaliteit wil laten kijken zal ze de Inspectie kwantitatief zwaarder moeten optuigen met medische kennis.

    En de suggestie van de heer Van den Heuvel om de ziekenhuizen een stijging van 2,5% toe te kennen zonder de tussenkomst van de zorgverzekeraars zou ertoe leiden dat er echt bezuinigd kan gan worden ....

  • no-profile-image

    ANH Jansen

    Blijkbaar denkt de NVZ dat het ergste voorbij is omdat de CZ en VGZ toezeggen dat het volgend jaar beter zal gaan. Dat schrijft de Trouw.

    Niets is minder waar. Rapport Commissie Baarsma, slechts 29 pagina's dik en daarmee zeer doelmatig geschreven, is verplicht leesstof voor alle zorgaanbieders in dit land.

    De Minister/VWS ambtenaren heeft al geantwoord dat zij de adviezen graag zo snel mogelijk wil overnemen.

    MBI gebruik moet worden vermeden, want past niet in private markt. Daarom verplicht contracten voor zorgaanbieders in de basisverzekering, volumecontract met doorleverplicht, verbod op verzekeraars om VWS budget te overschrijden en zorgverleners moeten hun discretoire bevoegdheid gebruiken om het budget niet te overschrijden!

    En er staat meer in.

    Terugvaloptie van Hans Hoogervorst loopt af per 2016. Dan vervallen de 12 miljard euro ziekenfondspremies aan de private verzekeraars.

    Wat zouden we nu kunnen doen?

  • no-profile-image

    ANH Jansen

    Tja. We zijn nu 7 maanden verder en over 2 maanden volgt het kindje. Eerste foto laat wat anders zien dat dhr Huffmeijer dacht dat het zou zijn.

    Waarom dan toch getekend als je weet dat het niet goed zit?


    HagaZiekenhuis en Menzis sluiten eerste contract 2012
    6 december 2011

    Het HagaZiekenhuis en Menzis hebben het eerste inkoopcontract afgesloten voor 2012. Voor een vast totaalbedrag van ‘enkele tientallen miljoenen’, levert het HagaZiekenhuis een afgesproken pakket zorg. Menzis heeft het contract afgesloten voor honderdduizend verzekerden.

    Als het ziekenhuis erin slaagt om zo voordelig te werken dat het binnen de prijsafspraak blijft, mag het Haga het geld dat overblijft zelf houden.
    Groei

    Het ziekenhuis mag volgend jaar 2,5 procent groeien. Mocht het Haga meer zorg leveren dan is afgesproken dan schiet het erbij in. Ook krijgt het ziekenhuis een voorschot voor komend jaar. Het HagaZiekenhuis mag geen wachtlijsten laten ontstaan.
    Totaalbedrag

    Het totaalbedrag, waarvan Menzis de hoogte niet precies bekend wil maken, is gebaseerd op 2009. Daarvan zijn alle dbc’s afgesloten en dat bevat dus de meest recente gegevens. Voor 2010 worden overschrijdingen verwacht van het totale budget, het budgettair kader zorg van VWS, maar niemand weet nog hoe groot die zijn. Mocht deze overschrijding landelijk boven de 3,5 procent uitkomen dan heeft het HagaZiekenhuis daar geen last meer van.
    Verschuiving van zorg

    Een groot voordeel is dat gemakkelijker afspraken zijn te maken over doelmatig gebruik van zorg, zoals substitutie van zorg tussen ziekenhuis en huisartsen. Tot nu toe kostte dat het ziekenhuis productie. Menzisbestuurder Bas Leerink: “Dit contract is voor ons een manier om de perverse prikkel van steeds meer produceren te doorbreken. Doordat er nu vast bedrag is, kunnen we afspraken maken deze vormen van samenwerking. Slaagt het ziekenhuis er in om meer diabetespatiënten in de eerste lijn te houden dan levert dat extra geld op want het totaalbedrag blijft gelijk.” Ziekenhuis en zorgverzekeraar hebben wel met elkaar afgesproken dat ze maandelijks de ontwikkelingen met elkaar bespreken. Menzis krijgt inzage in de kostprijzen van behandelingen. Voor deze afspraak is dat niet meer zo belangrijk, zegt Leerink. De afspraak is aantrekkelijk voor het ziekenhuis omdat dat duidelijkheid krijgt over een deel van de patiënten.

    Het risico voor Menzis zit hem erin dat later kan blijken dat ze toch teveel hebben afgesproken. Of dat bijvoorbeeld het marktaandeel terugloopt. Risico voor het ziekenhuis is als er teveel patiënten zouden komen. (Zorgvisie-Carina van Aartsen)
    Lees ook:

    Patiënten HagaZiekenhuis van IC na lekkage
    HagaZiekenhuis komt met app voor polikliniekbezoek

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden