Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Catharina Ziekenhuis in actie tegen no-show

Het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven start een proef waarbij patiënten per telefonische boodschap of sms worden herinnerd aan hun poliafspraak. De proef start op de polikliniek Maag-Darm-Leverziekten.
Catharina Ziekenhuis in actie tegen no-show

Volgens het ziekenhuis blijkt dat 5 tot 10 procent van de gemaakte afspraken in Nederlandse ziekenhuizen niet wordt nagekomen. Patiënten vergeten de afspraken simpelweg. Sommige ziekenhuizen leggen patiënten die niet op komen dagen boetes op. ‘Dat past niet in ons beleid van gastvrijheid’, aldus voorzitter Piet Batenburg van de raad van bestuur van het Catharina Ziekenhuis. Daarom experimenteert het ziekenhuis tot het einde van dit jaar met twee patiëntvriendelijke systemen.

Herinnering

De polikliniek Maag-Darm-Leverziekten start vandaag met een geautomatiseerde telefoonoproep, twee dagen voor de afspraak. Patiënten worden gebeld op het door henzelf opgegeven telefoonnummer en krijgen een ‘computerstem’ te horen die hen vertelt wanneer ze in het ziekenhuis worden verwacht. Later dit jaar start de proef bij de polikliniek Oogheelkunde. Patiënten die een afspraak hebben op die poli krijgen enkele dagen voor hun afspraak een sms ter herinnering.

Reductie vergeten afspraken

Onderzoek heeft volgens het ziekenhuis uitgewezen dat het verzenden van een afspraakherinnering leidt tot 50 tot 75 procent minder vergeten afspraken. Daarnaast maken patiënten die door de herinnering alsnog hun afspraak annuleren, plaats voor andere patiënten. Daardoor kunnen patiënten die op de wachtlijst staan, sneller geholpen worden. De invoering van de ‘telefoon-reminders’ bespaart het ziekenhuis ook kosten.
(Zorgvisie/ICT – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: Catharina Ziekenhuis)

3 reacties

  • no-profile-image

    Peter de Wit

    Als consument zit ik aan de andere kant, d.w.z. een afspraak om 15.00 en om 16.15 uur aan de beurt zijn en een geprikkelde dokter als je er iets over zegt. Als er niemand meer wegblijft zal ik nog langer zitten wachten, vrees ik. Een vriend van mij was recent voor de 1e keer bij pijnbestrijding. Dokter leest de brief niet, collega komt binnenlopen en de 10 minuten was niet langer dan 5 minuten. Tja, hij is niet wat je noemt assertief.

  • no-profile-image

    Jan C

    Ik herhaal het nog maar een keer. Afspraak in computer. Niet nakomen markeren. Opnieuw komen (want men markeerde iets) via markering boete betalen anders weigeren. Die een echte smoes heeft (moet al toevallig met een bezoek samengevallen zijn) moet dat schriftelijk aantonen met de instanties die in het niet nakomen van de afspraak een rol hebben gespeeld. Dat gaat door heel Nederland en je bent van het probleem af. Note: de gastvrijheid in het Catharina ziekenhuis gaat niet zover dat je een afspraak om 09.30 u ook redelijk nakomt in plaats van om 10.30 u; leuke opmerkingen van Batenburg waar niemand iets aan heeft

  • no-profile-image

    Hans ter Brake

    Waarom niet afspraken maken (en ook bevestigen, annuleren, herplannen en afzeggen) via digitale services van de zorgorganisatie(s) - bijv. via internet of app. Dan daalt niet alleen de no-show maar kan de patiënt ook voorzien in en voorzien worden van andere informatie (vragenlijst, routbeschrijving, medicatieoverzicht). Hierdoor verbeteren zowel zorglogistieke als zorginhoudelijke proces.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden