Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties6

Nza: tijdsregistratie in de ggz

Redacteur KinderopvangTotaal
Declaraties in de ggz moeten transparanter worden door de coderingen onverzekerde en verzekerde zorg. De tijd die de zorgverlener besteedt, moet nauwkeurig bijgehouden worden. GGZ Nederland verwacht geen "problemen zoals in de thuiszorg" bij de tijdsregistratie. Dat stelt de Nederlandse Zorgautoriteit bij de vaststelling van de prestaties en tarieven voor de curatieve ggz in 2013.
Nza: tijdsregistratie in de ggz

De declaratiebepalingen van de NZA zijn aangescherpt. Een voorwaarde voor declaratie is dat de zorgverlener die de diagnose stelt, altijd persoonlijk contact moet hebben met cliënten. De behandelaar moet de tijd die hij of zij aan een cliënt besteedt registreren, zodat de zorgverzekeraar dit kan controleren. De codering in de declaratie van de zorg is een eerste stap die de NZa zet om transparant te maken wat verzekerd is en wat niet.

Vastgoed

Nieuw in de declaratiesystematiek is dat de kosten voor het vastgoed, de normatieve huisvestingscomponent (NHC), opgenomen zijn in de tarieven voor de deelprestaties verblijf. Eerder werd een vast budget voor vastgoedkosten met de zorgverzekeraar afgesproken. Daarnaast wordt de DBC-productstructuur uitgebreid met vier deelprestaties: verblijf zonder overnachting, electro-convulsie therapie, ambulante methadonverstrekking en de beschikbaarheidcomponent crisis. Een andere wijziging in de systematiek is het verwijderen van enkele hoogste tijdsklassen van behandelgroepen.

Problemen met de tijdregistratie zoals in de thuiszorg is gebeurd, verwacht brancheorganisatie GGZ Nederland niet. ‘Wij doen dat al in de praktijk,’ zegt GGZ Nederland – woordvoerster Welmoed van Rijs. ‘De tijdregistratie wordt achteraf ingeboekt en niet, zoals in de thuiszorg, onder tijdsdruk ter plekke. Op die manier houdt de zorgverlener voldoende tijd voor de patiënt.’

Minister

De NZa laat weten ‘in 2013 scherp te kijken naar transparantie in de GGZ bij zorgverzekeraars en -aanbieders. Daarnaast adviseert de NZa de minister om het onderscheid tussen verzekerde en niet verzekerde zorg de komende jaren nog duidelijker te maken.’ (Zorgvisie – Carolien Stam / foto ANP Koen Suyk)

Lees ook

‘Meer crisisopnames ggz door eigen bijdrage’

Winst in ggz verdampt door hoge kapitaallasten

Verzekeraars gaan ggz-instellingen straffen

Ggz mijlenver achter met resultaatgegevens

6 REACTIES

  1. De dbc-registratie vindt plaats op basis van bestede tijd, maar theoretisch bekeken worden bij het bepalen van de kostprijs van een dbc ook andere (indirecte) kosten meegenomen waardoor inefficiëntie in het systeem niet direct wordt afgestraft. Hoe wordt dit deel vervolgens toegewezen aan verzekerde of onverzekerde zorg?

  2. Lees alle reacties
  3. Dit verhaal over de tijdsregistratie in de GGZ gaat volledig over de klinische zorg. De poliklische zorg kent al een tijdsregistratie en ja die kost tijd (die niet gedeclareerd mag worden, ook niet de instrumenten die daar voor nodig zijn zoals de it hardware en software. Een poliklinische dbc bestaat volledig uit de bestede tijdsregistratie en aan de bestede tijd is het te ontvangen geld gekoppeld.

  4. De Nza ,met zijn burocratiegenen ,die zelf het transpiratie-zout in de pap niet verdient ,maar wel elke vinger daarin wil hebben , wordt steeds grappiger, met deze voorstellen van meer transparantie in de transpiratie van behandelaars en werkenden. Gaat de Nza een tijdsmeter in dienst nemen met een prikklok en moet dit een Nza gekeurde drs . zijn die de titel chrono-GRAAF mag voeren. Nog even en de chirurgen en gynaecologen moeten voldoen aan een Nza-genormeerde dbc- registratie van de tijdsspanne
    en ook tijds-panne , bijvoorbeeld van en bij een bevalling of snedige caesar-therapie samen met een effectiviteitsmeting ,ook van het langjarige eindresultaat . Registratie van hoeveel ambtenaren er bij de Nza werken zou een goed voorbeeld zijn hoe te registreren !! De transparante uitkomst zou dan echter het vermoeden van ene LUNS, kunnen, bevestigen : BIJNA DE HELFT!! q.e.d.
    p.s. 2e kamerleden zouden allemaal hun tijdsbesteding moeten registreren en vooral hoeveel tijd dit in beslag neemt ten opzichte en ten koste van de beschikbare werktijd. Zelfs bij bezoeken aan Overzeese gebieden worden geen WERKTIJDEN geregistreerd .
    Omdat WERKEN daar een vaak onbekend werkwoord is en de 2e kamerleden natuurlijk hun door ons betaalde gastheren niet willen ontrieven ?? Wie controleert de 2e-kamerleden in dezen ?? Zouden belastingbetalers onder aftrekbare voorwaarden en met overheidssubsidie (toch eigen geld) niet ook zo`n transparantiecontrolerende instantie mogen instellen die een vinger in de pap heeft ?
    Welke vinger laat ik het liefst in het MIDDEN !!

  5. Nu zijn we al jaren bezig om de minutenregistratie in de thuiszorg af te schaffen omdat dit zoveel administratieve lasten voor de zorgverlener kost, en hierdoor zorgverleners zelfs het vak verlaten. Stelt de NZa dit plan nu in de GGZ voor. Jammer dat men niet leert van ervaringen (en frustraties) uit andere sectoren.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.