Sinds 2007 is er een tekort in de AWBZ. De inkomsten blijven sindsdien achter bij de gestaag groeiende uitgaven voor de langdurige zorg. De uitgaven voor de AWBZ zijn in tien jaar met 38 procent gestegen: van 18 miljard in 2002 tot 25 miljard in 2011. Alleen in 2008 was er een lichte daling van de uitgaven. Toen ging de huishoudelijke verzorging naar de Wmo en de curatieve ggz naar de Zorgverzekeringswet. De stijging van de uitgaven heeft volgens het CBS te maken met de hogere welvaart en de vergrijzing. Ook is er een toename van het aantal chronisch zieken, die door de medische vooruitgang langer blijven leven.
AWBZ-premie onveranderd sinds 2008
De inkomsten van de AWBZ bedroegen in 2011 ruim 22 miljard euro. Tweederde daarvan wordt opgebracht via verplichte premies, bijna een kwart bestaat uit bijdragen van het Rijk. Daarnaast betalen mensen die van zorg gebruikmaken 8 procent in de vorm van eigen bijdragen. De premie bedraagt sinds 2008 12,15 procent. (Zorgvisie – Bart Kiers/foto: ANP)
Lees ook:
Schippers: vooral ingrijpen in ouderenzorg
Gemeente en rijk in de clinch over overheveling AWBZ
Ombuiging AWBZ leiden tot loopgravenoorlog
Geachte lezer,
We staan pas aan het begin van de vergrijzing.
Bij ongewijzigd beleid is over 10 jaar slechts eenderde van het huidig zorgvolume nog te realiseren (citaat mr.Donner,vice-voorzitter R.van State).
Geef de indicatiemacht terug aan de huisarts.De huisarts kent de client het beste en komt ook vaak thuis bij de client.
Laat de Verzorging en Verpleging uit de AWBZ overgaan naar de Zorgverzekeringswet.De Zorgverzekeraar heeft de expertise om hiermee om te gaan.
Bij mij zijn ze in ieder geval niet te vinden, kom zelfs tekort?
Kijk maar naar de bestuurders, managers (bonussen) en ga uitrekenen, wat dat dit plaatje uiteindelijk op de schoot van de burger komt
De AWBZ is te onduidelijk, stel voor eens en altijd een minimaal acceptabele zorg vast, per functie en in heldere termen. Dit is vervolgens het harde gegeven aan de hand waarvan beleid geschreven kan worden. Nu kun je mensen toch niet uitleggen waarom het een volledig, het ander gedeeltelijk en het het volgende totaal niet voor vergoeding in aanmerking komt. Ik krijg de vragen dagelijks maar kan geen zinnig antwoord geven omdat ik het zelf ook nergens op kan basseren.
Bericht mag wel wat duidelijker. Het gaat niet om overschrijdingen, maar om een gepland verschil tussen boekhoudkundige inkomsten en uitgaven. Die drie miljard wordt gewoon bij het financieringstekort van de rijksoverheid opgeteld.
Die Mathijs. Laten we vooral mensen met lage inkomens opdraaien voor de AWBZ door de heffingskortingen af te schaffen.
@Jan. Klopt in je eentje kun je het niet, maar het enorme bureaucratische waterhoofd dat onze zorg momenteel heeft is compleet doorgeslagen. En dat komt omdat elke scheet verantwoord gelaten moet worden en verklaard en dat dan over 6 schijven met goedkeuring van 3 afdelingshoofden.
Houd toch op met deze waanzin.
@Anne zorg ontstaat niet van zelf. Heeft u enig beeld bij de omvang en complexiteit? Als u niet zelf de handschoen op pakt en in uw eentje een stelsel, eerlijk en zorgvuldig, beheert en een zorggebouw runt en zorg verleent en de OR bent en de cliënte raad te woord staat en de facturen verstuurt en het eten kookt en schoonmaakt en met de gemeente en de buurt overlegd etc, bezint u dan eerst.
Er zijn genoeg premie-inkomsten om de zorg van te betalen, als we ophouden met het uitgeven van AWBZ-premie aan heffingskortingen. Niet de uitgaven zijn het grote probleem, maar het laten weglekken van een groot deel van de inkomsten.
Laten we nu voor eens en altijd onderzoeken, hoe een en ander is georganiseerd in de AWBZ. Budget wat gaat er naar de bureaucratie: Naar de zorgkantoren overhead AWBZ, Ministerie van Volksgezondheid overhead uitvoering AWBZ, Gemeentes overhead uitvoering WMO, bereken deze kosten eerst. Daarna komen de instellingen in beeld. Topsalarissen Directie en managers, haal deze kosten eerst maar eens van het totale budget af, en we zullen schrikken wat er nog over blijft voor de echte zorg, de werkvloer.