Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties19

Zorgverzekeraars trekken AWBZ naar zich toe

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
Bijna alle politieke partijen willen van de AWBZ een voorziening maken en het budget AWBZ-zorg overhevelen naar de gemeenten. De zorgverzekeraars willen de AWBZ juist zelf uitvoeren, voor hun eigen verzekerden.
Zorgverzekeraars trekken AWBZ naar zich toe

Dit was al het plan sinds CDA-Tweede Kamerlid Antoinette Vietsch daar in 2003 een motie over indiende.

Centraal Planbureau

Maar toen het Centraal Planbureau onlangs becijferde dat het vijf procent goedkoper was om de langdurige zorg over te hevelen naar de gemeenten, aarzelden de meeste politieke partijen niet om zich achter dit idee te scharen. Alleen het CDA ziet nog een taak voor de zorgverzekeraars weggelegd en pleit voor het behoud van het verzekerd recht op AWBZ-zorg. Volgens het CPB leidt spreiding van de AWBZ-zorg over de verschillende zorgverzekeraars tot een kostenstijging van 0,5 miljard.

Zorgverzekeraars Nederland

‘Er klopt niets van de berekening door het CPB’, zegt Pieter Hasekamp, algemeen directeur Zorgverzekeraars Nederland. ‘Hoe kan de uitvoering goedkoper worden als je overgaat van vijf zorginkopers nu naar vierhonderd gemeentelijke zorginkopers?’ Hasekamp gaat ervan uit dat de strijd nog niet is gestreden, ook al zit er binnenkort een VVD/PvdA-regering. Bovendien staan de gemeenten volgens Hasekamp niet te springen om al die nieuwe taken. ‘Op termijn zouden ze de verzorging misschien wel kunnen doen, maar voor het onderdeel verpleging missen gemeenten de expertise.’

Cooperatie VGZ

Ook volgens directeur zorginkoop van Coöperatie VGZ, Jeanette Horlings-Koetje is het allerminst een gelopen koers. Volgens haar zijn de CPB-cijfers onvolledig: ‘Wij hebben een kostenberekening gepresenteerd over ons project ketenzorg-dementie. Dat kunnen wij heel efficiënt doen, maar het CPB heeft onze berekening jammer genoeg niet meegenomen.’ Dat de uitvoeringskosten zouden stijgen met 0,5 miljard, wil er bij haar ook niet in. ‘De kosten die we maken, blijven ongeveer gelijk. Alleen de verdeling verandert.’

College voor Zorgverzekeringen

CVZ-directeur Arnold Moerkamp zegt dat het hem niet zou verbazen als de zorgverzekeraars zich bezig houden met een achterhoedegevecht. ‘Deze maatregel sorteert effect op de korte termijn. De budgetkorting die gemeenten kunnen opleggen, is onmiddellijk inboekbaar.’ Het heeft ook een voordeel om de gemeenten verantwoordelijk te maken voor de langdurige zorg, zegt hij. ‘Het zorgt voor een betere samenhang met de sociale omgeving. Gemeenten kunnen lokaal maatwerk leveren, zorgverzekeraars staan verder van hun cliënten af.’ In Nederland maken ongeveer 750.000 mensen gebruik van AWBZ-zorg. Het budget bedraagt zo’n 28 miljard. (Zorgvisie-Carina van Aartsen)

Lees meer:

Tekort AWBZ meer dan drie miljard

Bussemaker: ‘Kwetsbare mensen rekenen op AWBZ’

Casemanager dementie bespaart miljoenen

19 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Het Dorp en/of Buurtzorg: een decentrale zorg organisatie dicht bij/rond de cliënt die leidend en ”koning” is, waarbij de wijkverpleegkundige alle zorg om de cliënt verzorgt/coördineert is efficiënter, doelmatiger, klantvriendelijker en OOK nog eens vele malen goedkoper. Ca. 80% van alle kosten zijn loonkosten, waardoor in deze opzet vele tussen dure/onnodige lagen van “managers” vervallen. Nu alleen nog minder overheidsregels en wetten, die dit mogelijk maken.

  3. De verzekeraars staan ‘slikbekkend’en ‘likkebaardend’naar deze markt te kijken, ze willen het maar wat graag overnemen: maar gaan of selecteren aan de poort of sleutelen aan de kwaliteit.Net als Albert Heijn kondigen ze regelmatig een korting van 2% af bij verzorging -en zieknhuizen. Marktwerking = ‘Der Untergang’

  4. zorg zeker niet naar de zorgverzekeraar die de cijfertjes al weer voor zich zien en zorg gaan beperken.Goede zaak om zorg over te hevelen,mids goed verankert wordt en dat zorg een recht blijft en geen compentatiplicht.hoe dichter bij de zorg hoe beter.Maar eerst zorgen dat Gem expetische daarvoor in huis hebben.en niet zoals bij WMO.Zo kunnen CIZ ,zorgkantoor,CAK opgedoekt worden aangezien zij geen meerwaarde aan de zorg toevoegen.

  5. Lekker als het awbz naar de gemeente gaat!! Ik woon in een kleine gemeente, waar iedereen elkaar kent! Dus zometeen weet iedereen waar voor ik een PGB GGZ krijg, dat probleem heb ik niet via een zorgkantoor! Ze weten al zoveel van een ieder bij de gemeent, hoe word er met mijn gegevens omgegaan, ik heb daar slechte ervaringen mee. Zijn wel medische gegevens en vooral als GGZer ben ik daar niet blij mee.

  6. Ik ben nog altijd blij met dat ene zorgkantoor. De ervaringen met de medisch specialistische verpleging thuis met de verschillende zorgverzekeraars die weer eigen eisen gaan stellen, andere rapportages en administraties willen voor dezelfde handelingen roept bij mij de vraag op naar die efficientie.

  7. Men weet het niet of wil het niet weten (denk het laatste). Dat geschuif helpt niet. Wel marktwerking, geen marktwerking. AWBZ naar de gemeente, AWBZ naar de zorgverzekeraars. Al dat geschuif is gewoon een brevet van onvermogen. Mijn slogan: De zorg is niet duur, maar er is nauwelijks controle wat er met het opgebrachte geld van de burgers gebeurt. Doe specialisten en huisartsen in loondienst. Ga efficiency doen in de zorg (is nooit gebeurd). Minder en minder duur management. En draai alle instanties die niks toevoegen aan de zorg en er dik geld aan verdienen de nek om. Nu al gaat er geld via de WMO naar de verpleeghuizen. Nooit, nee nooit is gecontroleerd of dat nodig is; het is, u gelooft het niet, een automatisme. Nu al krijgen de zorginstellingen 80 euro per patient per dag (ja u leest tachtig euro!!!). Daar moet,volgens de AWBZ, een bepaalde bezetting en opleiding tegenover staan. Structureel minder verzorgenden met minder opleiding laat veel frauduleus ZORGgeld (wellicht miljarden) wegvloeien. DROOM MAAR DOOR.

  8. We zouden bezuinigen in de zorg, wat kost dat heen en weer geschuif dan? Ook uit de AWBZ pot?
    En de gemeenten nu weer personeel opleiden? En degene die dat werk bij de zorgverzekeraar deden in de WW, die op termijn ingekort wordt…….echt handig allemaal en zo lekker goed doordacht. Korte termijn denken, draaien ze het geheel over een paar jaar terug….daaaag AWBZ geld

  9. Maak de AWBZ weer die volksverzekering waar het voor bedoeld is, namelijk kostendekking van onverzekerbare zorg zoals mensen met beperkingen. Room van de AWBZ premie een deel af en gebruik dit om een volksverzekering te maken voor het ouder worden. Neem hierin de rollator, hoortoestellen,brillen en alle ouderdom gerelateerde zaken in op.
    Maak de basisverzekering daadwerkelijk een voorziening voor zorg, zonder marktwerking en breng allerlei extra voorzieningen onder in aanvullende pakketten, met marktwerking.
    Zo voorkomen we een tweejaarlijkse run op de opticien omdat we weer “recht”hebben op een nieuwe bril.
    Nee, als er een noodzaak is voor verstrekking dan moet dit ook uitgevoerd kunnen worden.
    De uitvoering van de AWBZ en de ouderdomsverzekering onderbrengen in de WMO bij de gemeente en de basisverzekering met aanvullende pakketten bij de zorgverzekeraar.
    @ Voortman: Een decenntrale organisatie dicht bij de hulpvrager, zoals de wijkverpleegkundige, is beter, slimmer en goedkoper in staat om de zorgbehoefte vast te stellen.

  10. van harte eens met de Zorgverzekeraars. Als directeur van een zorgorgansiatie (alleen begeleiding)te maken met 13 zorgkantoren en 140 gemeenten. Bereken even die kosten en daarbij moeten gemeenten alles van zorg leren. Kort zorgorganisaties maar 5%. Wat aan gedoen zijn we straks 15% van zorggeld kwijt!

  11. Een aantal onderdelen van de AWBZ horen niet thuis in het gelddomein maar in het sociale domein, waar de burger in zijn/haar eigen sociale omgeving hulp moet zoeken, al dan niet geholpen door een overheid die primair invloed uitoefend in dit domein, de gemeente.
    Logisch is dat deze onderdelen van de AWBZ dan ook niet thuishoren in het commerciële domein van verzekeraars.
    Vraag mij overigens wel af of verzekeraars nog wel zin hebben om een geschoonde AWBZ met een budgetfinanciering (PvdA)uit te voeren.

  12. Laat aub alle zorgonderdelen bij de zorgverzekeraars/ zorgkantoor. Als zorgonderdelen door verschillende instanties betaald moeten worden, ben ik bang dat doorstroom van clienten stagneert, omdat ieder in zijn eigen beurs kijkt. Je hoeft toch geen universitaire opleiding genoten te hebben om te bedenken, dat dan de zorg duurder wordt ipv dat er bespaart wordt, zeker op lange termijn.

  13. Zorg is geen grote hoop dat je zomaar kan overhevelen. De sociale, woon en welzijnsonderdelen van de AWBZ kunnen heel goed naar de burger zel en de gemeente. Houdt de zorg (verpleging, behandeling en medische zorg), in de zorgketens en zelfde regelregimes en financieringsstructuur. De zorgverzekeraar, bijvoorbeeld in een representatiemodel à la zorgkantoor is dan wel een logische. Straks gaan gemeenten ook nog concurreren op zorg. Kom bij ons in het dorp wonen, dan krijg je een lange douchebeurt gratis…

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.