Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

HEMA gaat zorgverzekeringen verkopen

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
Vanaf vandaag kan iedereen zich bij de HEMA verzekeren tegen zorgkosten. De winkelketen werkt samen met zorgverzekeraar Menzis.
HEMA gaat zorgverzekeringen verkopen

Het tarief is scherp: HEMA biedt een basispolis vanaf 69 euro per maand, tegen een eigen risico van 500euro. Verzekerden krijgen standaard een korting van tien procent op bijna alle HEMA-artikelen.

Menzis

Feitelijk is de klant verzekerd bij Menzis, want deze draagt het risico en biedt telefonische ondersteuning. De HEMA heeft zelf geen zorgspecialisten in huis en verkoopt alleen de polissen. Maar verder is de verzekering echt van de HEMA, zegt persvoorlichter Judy op ’t Veld. ‘Op de papieren staat onze naam. Het zou veel te verwarrend zijn als mensen ineens een andere naam aan de telefoon horen.’

Naturaverzekering

Bij een eigen risico van 360 euro, is de basispremie 89 euro per maand en die ligt daarmee lager dan de tot nu toe naar buiten gebrachte premies van andere verzekeraars. Aanvullend verzekeren kan ook: er zijn drie verschillende pakketten. Aan leeftijdsdifferentiatie wordt niet gedaan, laat Op ’t Veld weten. De verzekering is een naturaverzekering, waarbij Menzis bepaalt welke zorgaanbieders worden gecontracteerd. Hoeveel polissen de HEMA denkt te verkopen, wil de voorlichter niet zeggen. Wel gaat ze ervan uit dat de verzekering een blijverdje is: er is uitgebreid onderzoek naar gedaan naar de haalbaarheid.

Privacy

De privacy is gewaarborgd, zegt de voorlichter: ‘Er is geen koppeling tussen de korting en de persoonsgegevens. Wij kunnen niet in medische gegevens kijken. Dat mag niet, maar het kan dus ook niet.’

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.

1 REACTIE

  1. Het goedkoopste vergelijkbare product van Menzis zelf kost EUR 103,00/mnd (volgens Independer). Dus de verkoopinspanningen van Hema zijn EUR 14,00 waard. De marketing en verkoopkosten bedragen dus per basisverzekering 13,5%.
    De best vergelijkende polis van Achmea kost EUR 101,00/mnd (volgens Independer). Het verschil in schaalgrootte tussen Achmea (4,7 miljoen verzekerden) en Menzis (2,1 miljoen verzekerden) levert dus een prijsvoordeel van EUR 2,00/mnd of wel 1,9%…………
    Conclusie?
    Als Achmea, VGZ en CZ stoppen met sales en marketing kan de basisverzekering dan 13,5% goedkoper? Is dat echt een besparing van EUR 4,6 miljard? ………
    Levert schaalgrootte door fusies dan maar een kostenvoordeel van 2% op?

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.