Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

‘Beleid verzekeraars voor wanbetalers wisselt’

Het incassoprotocol voor wanbetalers wordt door alle verzekeraars toegepast, maar elke verzekeraar voert het anders uit. Dat constateert minister Schippers van VWS naar aanleiding van Kamervragen over de enorme stijging van 63 procent van het aantal betalingsregelingen.
‘Beleid verzekeraars voor wanbetalers wisselt’

De stijging van het aantal betalingsregelingen in 2011 is een ‘positief gevolg van de wanbetalerswet,’ aldus minister Schippers in haar antwoord op Kamervragen. Deze wet bepaalt dat verzekeraars al na twee maanden een betalingsregeling moeten aanbieden aan verzekerden met een betalingsachterstand. Toch blijkt uit een evaluatieonderzoek dat verzekeraars bij de uitvoering van dit incassoprotocol verschillend te werk gaan, constateert Schippers. ‘Elke verzekeraar heeft beleidsvrijheid wat betreft gemaakte afspraken.’ De minister wil wel dat de inzet van zorgverzekeraars ‘voor het treffen van preventieve maatregelen wordt verbeterd.’

Betalingsregelingen

Vorige maand bleek dat het aantal betalingsregelingen, dat verzekeraars sluiten met hun klanten, in drie jaar tijd met 63 procent is gestegen. In 2010 waren 267.000 wanbetalers, in 2011 waren dat er 305.000, ondanks invoering van de wanbetalingsregeling in 2009. Overigens liet de minister in een overzicht zien dat in 2012 het aantal weer was gedaald naar 300.000 mensen.

Uitvoering

Uit een evaluatieonderzoek blijkt, zo schrijft Schipper aan de Tweede Kamer, dat ondanks het bestaan van convenanten en het Incassoprotocol, er geen sprake is van een eenduidige uitvoeringspraktijk bij zorgverzekeraars. ‘De onderzoekers hebben geconstateerd dat zorgverzekeraars hun proactieve rol wisselend invullen, mede afhankelijk van de gemeente of regio waarin men actief is. De ene verzekeraar betracht meer coulance dan de andere verzekeraar bij het bespreken van mogelijkheden voor een passende betalingsregeling. Sommige verzekeraars houden uitdrukkelijk rekening met de situatie waarin een verzekerde terecht is gekomen.’

Compensatie

Om alle verzekeraars te bewegen betere preventieve maatregelen te nemen ten aanzien van verzekerden die hun premie niet meer kunnen betalen, wil de minister het nieuwe (concept) voorstel: “Wet verbetering wanbetalers-maatregelen” gebruiken: ‘Door het aanscherpen van de regels voor het verkrijgen van compensatie om wanbetalers verzekerd te houden.’ Deze compensatie krijgen verzekeraars voor wanbetalers, om te voorkomen dat zij uit de verzekering worden gezet. Alleen zorgverzekeraar ONVZ en ASR nemen geen deel in de wanbetalersregeling. Hoe die ‘aanscherping van de regels’ eruit zal zien, is nog niet duidelijk.

Carolien Stam

7 reacties

  • Star

    We betalen gewoon veel te veel,mensen hebben gewoon geen geld meer na alle bezuinigingen en de verzekeringsplicht brengt mensen in de problemen. Intussen hebben de maatschappijen schandalig veel winst gemaakt over de ruggen van de meest getroffen groep, hebben de managers en commissarissen dankzij de grote groep die toch al niet veel kon missen grote sommen kunnen incasseren en lacht onze roverheid zich suf om dit domme volk wat gemakkelijk afgeknepen kan worden en bij elke 'bezuiniging' nog meer afgeknepen kan worden.Slaap lekker Schippers!!!

  • Star

    We betalen gewoon veel te veel,mensen hebben gewoon geen geld meer na alle bezuinigingen en de verzekeringsplicht brengt mensen in de problemen. Intussen hebben de maatschappijen schandalig veel winst gemaakt over de ruggen van de meest getroffen groep, hebben de managers en commissarissen dankzij de grote groep die toch al niet veel kon missen grote sommen kunnen incasseren en lacht onze roverheid zich suf om dit domme volk wat gemakkelijk afgeknepen kan worden en bij elke 'bezuiniging' nog meer afgeknepen kan worden.Slaap lekker Schippers!!!

  • A. de Boer

    Waarom snappen die knappe koppen bij de roverheid bovenstaande niet? of willen ze het niet snappen?

  • Henk

    De huidige regeling is ook inkomensafhankelijk, maar via de indirecte weg van het bureaucratische en fraudegevoelige systeem van de zorgtoeslag. Goed idee om premie en toeslag tegen elkaar weg te strepen en het resultaat te laten innen door de belastingdienst. Natuurlijk is dat resultaat dan inkomensafhankelijk, maar dan gelijk aan nu en dus zonder grote inkomensgevolgen. Totaal anders dan in het regeerakkoord stond en volkomen logisch en doelmatig.

  • adje rem

    Dank heer Dirkse , eindelijk een medestander. De Zorgverzekeraarsgieren blijken liever de premies te verhogen dan de te hoge declaraties van instellingen te controleren . Als de roverheid overigens deze inning via de belastingdienst laat lopen zal de hoogte van de premie hoogstwaarschijnlijk wel inkomensgerelateerd worden , maar nu achterbaks ingevoerd . Tel uit de winst of je door de hond of door de kat gebeten wordt ? ? Wel een ramp voor de ''topbestuurders'' die dan alleen nog maar uit de kleinere aanvullende verzekeringsruif kunnen graaien , en dus wel gaan emigreren naar BONAIRE , alwaar een reeds aanwezige topper van Vestia de grondbeginselen van een aangenaam zwitserleven-verblijf van , voor en met collega's kan voorbereiden .

  • Koos Dirkse

    Hiervoor is maar 1 oplossing: de basisverzekering innen via de belastingdienst. Iedereen moet tenslotte deze premie betalen. Dat biedt nog een tweede voordeel: de tientallen beambten die nu de zorgtoeslag berekenen en zorgen voor uitbetaling zijn overbodig. Mocht de premie bij en de laagstbetaalden te hoog worden in verhouding tot het inkomen, dan past men voor die groep het belastingpercentage aan.... De zorgverzekeraars kunnen zich dan alleen met (aanvullende) verzekeringen bezighouden.

  • Kees Janssen

    Betalingsregelingen stijgen explosief, maar de winsten van de verzekeringsmaatschappijen stijgen nog sneller, volgens mij ziet de minister Schippers toch echt iets over het hoofd, dit is zo krom als wat.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden